آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

روحانی: سال ۲۰۱۶ را به سال تقویت روابط تهران-کوالالامپور مبدل می‌کنیم / تسریع در تحرک روابط بانکی دو کشور



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 روحانی در نشست مشترک با نخست وزیر مالزی:

سال ۲۰۱۶ را به سال تقویت روابط تهران-کوالالامپور مبدل می‌کنیم / تسریع در تحرک روابط بانکی دو کشور

رییس‌جمهور ایران اعلام کرد که تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم ها بازگردانده و در مرحله بعدی نیز بسرعت میزان مبادلات خود را به دو برابر افزایش دهند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر جمعه در نشست مشترک مطبوعاتی با محمد نجیب رزاق نخست وزیر مالزی در کوالالامپور اظهارداشت: ما همچنین تصمیم داریم سال ۲۰۱۶ میلادی را به سال تحرک در توسعه و تقویت روابط مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی مبدل کنیم.

 

روحانی که پس از مذاکرات خصوصی با نخست وزیر مالزی و شرکت در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور، با خبرنگاران سخن می‌گفت، با ابراز قدردانی از میهمان‌نوازی ملت و دولت مالزی، اظهار داشت: روابط با آسیا و از جمله کشور دوست و برادرمان مالزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران و مالزی دارای روابط بسیار خوب و برادرانه‌ای بوده‌اند اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها، روابط اقتصادی دو کشور کاهش یافته، گفت: امروز تصمیم گرفتیم سطح روابط را در مرحله نخست به دوره پیش از تحریم‌ها بازگردانیم و در مرحله بعد نیز بسرعت آن را به دو برابر افزایش دهیم.

 

روحانی اظهارداشت: ما علاقه‌مندیم در شرایط پسابرجام و پساتحریم که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی به‌سمت ایران سرازیر شده، مالزی هم در بخش‌های مختلف حضور داشته باشد.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: فضای بسیار خوبی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری ایرانیان در مالزی و مالزیایی‌ها در ایران وجود دارد که دو دولت از این مسیر حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

 

روحانی با بیان اینکه در دو نشستی که با نخست وزیر مالزی داشتیم درباره راه‌های حرکت سریع در روند همکاری‌ها گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کردیم، گفت: مهم‌ترین مساله تسریع در تحرک بخشیدن به روابط بانکی دو کشور است. ما همچنین باید بخش‌های خصوصی دو کشور را از ظرفیت‌های مشترک به طور کامل مطلع کنیم.

 

رییس‌جمهوری افزود: ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی حمایت می‌کند. دو کشور همچنین می‌توانند در زمینه صنایع غذایی حلال با هم مشارکت و همکاری کنند.

 

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران و مالزی در فناوری‌های پیشرفته، گفت: دو کشور توافق کردند که همکاری‌های خود را در بخش‌های دانشگاهی و فناوری توسعه بخشند.

 

رییس‌جمهوری در ادامه به تقویت همکاری‌های دو کشور در عرصه توریسم و گردشگری اشاره کرد و افزود: ایران و مالزی دارای جذابیت‌های توریستی هستند و مردم دو کشور می‌توانند از این جاذبه‌ها لذت ببرند. همچنین زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت توریسم ایران وجود دارد که ما از مشارکت سرمایه‌گذاران مالزیایی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

 

روحانی همچنین به موضوع روغن پالم که مالزی یکی از صادرکنندگان آن است، اشاره و با بیان اینکه نخست وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده و سلامتی آنان نیز خوب است، گفت: برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، منتظر سفر هیاتی از طرف مالزی به ایران هستیم.

 

رییس‌جمهوری، گفت‌و‌گو درباره دنیای اسلام و مسایل منطقه را از دیگر محورهای تبادل‌نظر با نخست‌وزیر مالزی دانست و افزود: موضوع اختلافات ناخواسته‌ای که ازطرف دشمنان به جهان اسلام تحمیل شده به‌عنوان یک نگرانی مشترک بود و هر دو معتقد بودیم که همه مذاهب اسلامی یک هدف دارند و از یک ریشه و سرچشمه، نشات گرفته‌اند.

 

روحانی در پایان گفت: همچنین معضل تروریسم به‌عنوان یک نگرانی مشترک در منطقه و جهان موردنظر دو طرف بود و تاکید داشتیم که دولت‌ها و کشور‌ها در مبارزه با تروریسم باید از همه ابزار‌ها استفاده کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------