آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: کمک به ماهیگیران ایرانی عملی انسان دوستانه بود/ به تعهداتمان در برجام پایبندیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛

کمک به ماهیگیران ایرانی عملی انسان دوستانه بود/ به تعهداتمان در برجام پایبندیم/برنامه‌ای برای خرید آب سنگین از ایران نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان نشست خبری خود در خصوص مساله کمک به ماهیگیریان ایرانی در خلیج فارس آن را یک عمل انسان دوستانه خواند و درخصوص مساله خرید آب سنگین از ایران نیز گفت چنین برنامه ای نداریم و نمی‌دانم چه کسی خریدار مازاد آب سنگین ایران است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا جان کربی سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مساله کمک به ماهیگیران ایرانی در خلیج فارس و اینکه آیا این یکی از ملزومات سیاست خارجی آمریکاست که به قایق های درمانده کمک کند یا نه؟ گفت: در این زمینه ملزومات سیاست خارجی مطرح نیست. این یکی از عملکردهای روتین در دریانوردی توسط همه کشورهاست که به دریانوردان بی‌پناه کمک کنیم. تا جایی که من می‌دانم تخریب گر «یو اس اس نیتز» بود که به کمک ملوانان درمانده رفته بود و این کاری است که همه در چنین شرایطی در سراسر دنیا انجام میدهند.

 

کمک به ماهیگیران ایرانی در خلیج فارس به سیاست خارجی ربطی ندارد

 کربی خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم مشابه این عمل در خلیج فارس بیش از سی بار در طول سالهای مختلف افتاده است. تا جایی که می‌دانم تقریبا نیمی از این موارد درمورد ملوانان ایرانی بوده است. در این مورد فکر می‌کنم آنها ماهی گیر بودند و این یک عمل انسان دوستانه توسط دریانوردان در دریا بوده است. این تنها منحصر به دریاداری آمریکا نیست. سایر دریاسالاران نیز در شرایط مشابه همین کار را می‌کنند. دریا خیلی بی‌رحم است و اگر موقعیتی در دریا پیش بیاید که خطر ناک باشد ممکن است بار دومی وجود نداشته باشد. در عین حال شما هر گاه در کنار کسی قرار بگیرید که درمانده است؛ فارغ از اینکه چه کسی طرف حساب شماست به او کمک خواهید کرد و این کاری است که دریاداران ما در آن شرایط انجام دادند.

 

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که گفته بود این کار در حالی انجام گرفته که ایرانی ها عمل متقابل انجام نمی‌دهند، گفت: این یک موردی خاص بوده که برای دریاداران ما اتفاق افتاده و به واسطه سنت دریا چنین عملکردی داشته‌اند. این چیزی است که هر دریاسالاری باید آن را جدی بگیرد. نیروی دریایی آمریکا این کار را بارها و بارها انجام داده و این منحصر به خلیج فارس نیست.

 

ما به تعهداتمان در برجام پایبندیم

 کربی در ادامه نشست خبری در خصوص گزارش منتشر شده در مورد احتمال کمک های بیشتر آمریکا در جهت تسهیل امور برجام در مدت باقیمانده از دولت اوباما  گفت: من در خصوص تصمیمات آینده اظهار نظر نمی‌کنم. اما چیزی که روشن است این است که ما به تعهداتمان در برجام پایبندیم و بر این باوریم که توافق هسته ای با ایران درست ترین کاری بوده که می‌شد برای منافع ملی کشورمان انجام داد. اما در مورد باقی تصمیمات در این خصوص هیچ نظری ندارم.

 

نمی‌دانم چه کسی خریدار آب سنگین ایران است

 جان کربی در پاسخ به سوالی درباره انتقال مازاد آب سنگین ایران به عمان برای فروش و اینکه چه کسی خریدار آن خواهد بود، اظهار داشت: من نمی دانم که چه کسی قرار است آب سنگین ایران را خریداری کند. من انتظار ندارم که دولت آمریکا در آینده نزدیک از ایران آب سنگین بخرد.

 

کربی بار دیگر در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر آژانس بین المللی  انرژی اتمی که در آن اعلام کرده بود، ذخیره آب سنگین ایران از محدوده 130 تن فراتر رفته است، گفت: ما پیش از این درباره این موضوع صحبت کرده ایم.  ما و  آژانس قبول داریم که آنها از محدوده خود فراتر رفته اند اما مقدار آن ناچیز است و ایرانی ها آن را به اطلاع آژانس رسانده‌اند و در حال حاضر نیز به آن رسیدگی می‌کنند.

 

او ادامه داد: تمرکز ما این است که اطمینان یابیم ایران همچنان به تعهدات خود پایبند می‌ماند و من نیز فراتر از گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرفی نمی‌زنم.

 

خروج مازاد آب سنگین از ایران در راستای برجام بوده است

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: به یاد داشته باشید که سیستم نظارت بر ایران در حال کار کردن است و ما متوجه این مساله شدیم و ایران نیز در حال رسیدگی به آن است. منظور من این است که آنها از محدوده فراتر رفتند و سپس مازاد آب سنگین را از کشور خارج کردند و این به معنی پایبندی به تعهدات برجام است. ما نیز همچنان به کار خود ادامه می دهیم و این مهم ترین بخش است.

 

کربی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 یکی از نمونه های همکاری سازنده واشنگتن با مسکو است که به حصول نتیجه منجر شده است. بنابراین، امیدواری وجود دارد که در زمینه بحران سوریه نیز با روسیه به یک نتیجه درست برسیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------