آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

واشنگتن پست‌: اوباما ‌۱۰ روز فرصت دارد تا طرح تمدید قانون داماتو را امضا کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

با توجه به این‌که طرح تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران با اکثریت قاطع هر دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا به تصویب رسیده است اوباما بدون احتساب روزهای یکشنبه تنها ۱۰ روز فرصت تصمیم‌گیری در مورد امضای طرح تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران را دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت:‌ سنا روز پنج‌شنبه طرح تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران را به تصویب رساند با تصویب این طرح دولت اوباما طرحی را پیش روی خود می‌بیند که پیش‌تر اعلام کرده بود این طرح غیرضروری است.

 

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تصویب این طرح نقض برجام محسوب می‌شود و در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شود ایران اقدام لازم را انجام خواهد داد که این موضع ایران باعث اعمال فشار بر دولت اوباما برای وتوی این طرح شد.

 

اما اوباما برای وتوی این طرح قدرت کافی را ندارد چرا که این طرح به صورت فراجناحی و تقریبا با رای موافق همه نمایندگان و سناتورها به تصویب رسیده است. روز پنج‌شنبه سنا با ۹۹ رای موافق از ۱۰۰ رای و هم‌چنین مجلس نمایندگان نیز پیش‌تر این طرح را با ۴۱۹ رای موافق در برابر ۱ رای مخالف به امضا رساند.

 

کاخ سفید با اعلام این‌که اوباما دارای اختیارات گسترده است و می‌تواند در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند با تصویب طرح تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها مخالفت کرده بود.

 

روز چهارشنبه هفته جاری جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت:‌ در صورتی که اوباما این طرح را نیز امضا کند، ‌نخستین بار نخواهد بود که یک رئیس‌جمهور آمریکا طرحی را امضا می‌کند که معتقد است اطمینان ندارد امضای آن ضروری باشد.

 

حتی اگر اوباما تصمیم بگیرد که این طرح را وتو کند، با توجه به همراهی اکثریت مطلق کنگره با این طرح هرگونه اقدام دولت برای وتو را ناکام خواهند گذاشت.

 

منتقدان توافق ایران معتقدند که تمدید طرح تحریم‌های ایران با توجه به تغییر دولت بسیار مهم و ضروری است.

 

سناتور باب کورکر، از نامزدان احتمالی برای دریافت سمت وزیر خارجه در دولت ترامپ گفت: تمدید تحریم‌های ایران به ما این توانایی را می‌دهد تا تحریم‌های لازمی را که اوباما برای اجرای برجام برداشته بود، ‌اجرایی کنیم و به ترامپ و دولتش اطمینان دهیم تا ابزار لازم برای فشار به رژیم ایران را در اختیار خواهیم داشت.

 

با توجه به این‌که برخی جمهوری‌خواهان از جمله کورکر سعی دارند تا از این طرح به عنوان فرصتی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران استفاده کنند اما بسیاری از سناتورهای دموکرات مخالف این موضع هستند.

 

هم اکنون که هر دو مجلس کنگره آمریکا رای به تصویب این طرح داده‌اند، اوباما بدون احتساب روزهای یکشنبه تنها ۱۰ روز فرصت دارد تا تصمیم بگیرد طرح تحریم‌های ایران را امضا کند.

 

حال اگر کنگره پیش از این ۱۰ روز اعلام کند که دوره کاری کنگره به پایان رسیده، اوباما می‌تواند از اختیارات خود استفاده کند و این طرح را امضا نکند.

 

این روش که «پاکت وتو» pocket veto نامیده می‌شود زمانی که رئیس‌جمهور خواستار امضای طرحی نباشد، کنگره جلسات خود را برگزار نمی کند تا بار دیگر طرح به کنگره بازگردد که در این صورت طرح خودکار وتو می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------