آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

وزیر دفاع: عربستان نباید در روند ایجاد راه حل بحران سوریه مشارکت کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با یک شبکه روس اعلام کرد که ورود ترکیه به خاک سوریه بدون موافقت دمشق، تجاوز به خاک این کشور است.

به گزارش فارس، حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم گفت که نباید به عربستان اجازه داد در روند ایجاد راه حل برای بحران سوریه مشارکت داشته باشد.

 

وزیر دفاع ایران در این مصاحبه به مسائل مهم منطقه‌ای از جمله سوریه و نبرد حلب پرداخته است.

 

تروریست‌ها از ترس اینکه نابود نشوند، حاضر به تسلیم و خروج از حلب شدند

سردار دهقان در مورد اهمیت نبرد حلب و بازپسگیری آن از تروریست‌ها اظهار داشت که این شهر به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه، یکی از اهداف اصلی تروریست‌ها برای سیطره بر آن بودد و از لحظه ورود آن‌ها به سوریه قصد داشتند به سمت جنوب از جمله استان‌های حمص، حماه و حتی دمشق حرکت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد، شهر حلب منطقه راهبردی و تأثیر گذاری در صحنه سیاسی و اقتصادی سوریه بوده و به همین دلیل دولت سوریه و حامیان آن به اهیمت آن پی بردند و در طرح‌هایی که برای آزادسازی سوریه ترسیم شده، این شهر در اولویت قرار گرفت.

 

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در مورد شرایط اخیر شهر حلب نیز این گونه گفت که اقدامات نظامی دولت سوریه و متحدان آن باعث جلوگیری از تداوم مقاومت تروریست‌ها در این شهر شد و به تبع آن، حامیان آنها به این نتیجه رسیدند که تداوم وضع به همان صورت یعنی قبل از آزادسازی شهر، منجر به نابودی تروریست‌ها شده و روحیه آن‌ها را از بین خواهد برد؛ به همین دلیل تسلیم شده و به خروج از شهر تن دادند.

 

سردار دهقان ادامه داد، خروج تروریست‌ها از حلب تحول مهمی در مقابله با گروه‌های تروریستی بود و ایران و سوریه تا شکست همه آن‌ها به این روند ادامه خواهند و سایر گروه‌های (میانه رو) می‌توانند دور میز مذاکره جمع شده تا آینده سوریه را تعیین کنند.

 

داعش و جبهه النصره نمی‌توانند بخشی از توافق آتش بس باشند

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به وجود توافقی مبنی بر آتش بس سراسری در سوریه نیز گفت که این توافق نیازمند تضمین‌های واقعی است؛ به این معنا که همه این آتش بس فراگیر را قبول کنند و متعهد به مجازات کسانی شوند که آن را نقض می‌کنند.

 

وی افزود، داعش و جبهه النصره و حتی سایر گروهک‌های مسلح نمی‌توانند بخشی از این توافق باشند و بعد از آتش بس، باید روند گفت‌وگوهای سیاسی بین گروه‌های مخالف و دولت سوریه آغاز شود.

 

سردار دهقان در مورد روند گفت‌وگوها نیز بیان داشت که مسئله مهم در توافق آتش بس این است که اولا باید  تروریست‌ها از معارضانی که آماده گفت‌وگو با دولت سوریه هستند، جدا شوند و دوم اینکه باید تلاش کرد و با همه جریان‌های و گروه‌های تروریستی وابسته به داعش و جبهه النصره جنگید.

 

سوم اینکه همه متعهد به توقف حمایت‌های مالی، سیاسی و تسلیحاتی از تروریست‌ها شده و به همه شهروندان سوریه اجازه داده شود آزادانه در سرتاسر سوریه رفت و آمد کنند و همچنین امکان ارائه کمک‌های انسانی در همه مناطق سوریه فراهم شود.

 

نقش آفرینی در روند سیاسی سوریه با گفت‌وگو ممکن است نه با کشتن و نابود کردن

وزیر دفاع ایران در مورد حامیان تروریست‌ها نیز گفت که معتقد است تروریست‌ها و حامیان آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که راهی که رفته بودند اشتباه بود، و اگر عاقلانه بیندیشند و به فکر سرنوشت مردم سوریه باشند، باید سلاح‌های خود را زمین گذاشته و در گفت‌وگوها شرکت کنند و اگر به دنبال این هستند که نقشی در اداره امور  کشورشان داشته باشند، این مسئله با گفت‌وگوها و راه‌های قانونی محقق می‌شود نه با کشتن مردم و نابودی زیرساخت‌ها؛ چرا که این کار باعث خواهد شد مردم سوریه از آن‌ها دور شوند و دیگر در بین آن‌ها پایگاه اجتماعی برای فعالیت سیاسی در آینده نخواهند داشت.

 

سردار دهقان در مورد نقش ایران در شهر حلب بعد از آزادسازی آن و اینکه آیا ایران در  این شهر نیروهای حافظ صلح و امنیت مستقر می‌کند نیز گفت که این گونه اقدامات مشترک بوده و توافق شده طرف‌های سه‌گانه ایران، روسیه و ترکیه بر آنچه که اخیرا در مسکو بر سر آن توافق شد، عمل کنند.

 

وی همچنین افزود، ایران هیچگونه نیرویی در حلب ندارد و وظیفه تأمین امنیت حلب بر عهده ارتش سوریه است و اگر نیاز شد، ایران اقدام به ارائه مشاوره‌های نظامی خواهد کرد.

 

سردار دهقان در مورد تأثیر آزادسازی شهر حلب بر روند عملیات‌های نظامی آتی در سوریه نیز اظهار داشت که این رویداد در توافق آتش بس تأثیر داشت و در صورت تداوم آن، قرار است معارضان با دولت سوریه در آستانه قزاقستان به منظور آغاز گفت‌وگوها دیدار کنند.

 

خبرنگار روسیا الیوم از سردار دهقان اینگونه پرسید، با توجه به اینکه النصره و داعش بر مناطق زیادی از سوریه سیطره دارند، آیا نبرد آتی شهر رقه، مقر داعش خواهد بود یا شهر الباب و یا شهر ادلب که النصره بر آن سیطره دارد و وضعیت در مناطقی که ائتلاف آمریکایی-کردی حضور دارد، چگونه خواهد بود؟

 

وزیر دفاع ایران در پاسخ بیان داشت که ایران چه در گذشته، چه هم اکنون و چه در آینده به هیچ وجه با آمریکا همکاری نخواهد کرد؛ چرا که ائتلاف آمریکا صوری بوده و اراده واقعی برای جنگ با داعش چه در عراق و چه در سوریه را ندارد.

 

وی ادامه داد، این آمریکا بود که اقدام به حمله هوایی علیه ارتش سوریه در دیرالزور کرد و ما عملا هیچگونه تعهدی از طرف آمریکایی برای ایفای نقش مؤثر و مفید در جنگ علیه تروریسم ندیدیم؛ چرا که تروریست‌ها به دست آن‌ها آموزش دیده‌اند و تمایل دارند که تروریست‌ها همچنان در سوریه بمانند.

 

سردار دهقان تأکید کرد در صورتی که ایران، سوریه و روسیه برای توقف حمایت از تروریست‌ها از جمله جبهه النصره و داعش با ترکیه به توافقی برسند، در آن موقع می‌توان شاهد فضایی بهتر در سوریه بود.

 

دخالت ترکیه در سوریه تجاوزگری است

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در مورد ورود نیروهای ترکیه به خاک سوریه نیز این‌گونه گفت که اگر نیروهای ترکیه به درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند، باید به درخواست دولت سوریه نیز خاک این کشور را ترک کنند، در غیر این صورت این اشغالگری و تجاوز به خاک سوریه است.

 

وی ادامه داد، روسیه و ایران بنا به درخواست رسمی دولت منتخب سوریه در این کشور حضور دارند و هر زمان دولت سوریه ببیند که دیگر نیازی به حمایت این دو کشور نیست، دیگر دلیلی برای ماندن در سوریه نمی‌ماند.

 

سردار دهقان در واکنش به اظهارات وزیر خارجه ترکیه که گفته بود آتش بس در سوریه باید شامل حزب‌الله نیز شود، گفت که چاووش اوغلو باید به جای فرار از اشتباه‌های کشورش، مسئولیت آن‌ها را بر عهده بگیرد.

 

وی درمورد وضعیت تروریست‌ها در حلب نیز گفت که اقدام تروریست‌ها به حفر تونل‌ و مین گذاری در منطقه با هدف ماندن در حلب صورت گرفته که نتوانستند مقاومت کنند و مجبور به خروج از شهر شدند.

 

وزیر دفاع ایران سقوط دوباره شهر باستانی تدمر و مناطق اطراف آن به دست داعش را با هدف بر هم زدن تمرکز ارتش سوریه از هدف اصلی خود (نبرد حلب) دانست تا از این طریق تروریست‌ها بتوانند در حلب پیشروی کنند.

 

سردار دهقان در پاسخ به سؤال خبرنگار روسیا الیوم که پرسید آیا راه حل بحران سوریه تنها به دست 3 کشور، ایران، روسیه و ترکیه خواهد بود یا عربستان نیز مشارکت خواهد داشت، گفت که «این 3 کشور در گفت‌وگوهای ژنو حضور داشتند و چندین بار نیز گرد هم جمع شدند. ما معتقدیم که تنها راه حل بحران سوریه این است برای رسیدن به راه حل سوری-سوری کمک کنیم. عربستان آن نقشی که بتواند این کشور را واجد شرایط مشارکت در گفت‌وگوهای سوریه کند را ایفا نمی‌کند».

 

وی ادامه داد، عربستان مرز مشترکی با سوریه ندارد و به دنبال آن است که نظام سوریه را تغییر دهد و کسانی که به دنبال تغییر نظام باشند، نمی‌توان با آن‌ها به گفت‌وگو نشست، بلکه باید قاطعانه پاسخ آن‌ها را داد.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران تأکید کرد که راه حل سوریه در گرو حفظ تمامیت ارضی و حضور بشار اسد در آینده سیاسی این کشور است.

 

وی در مورد استفاده جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی همدان برای حمله به مواضع داعش نیز گفت که برخی می‌گویند که ایران این پایگاه را در اختیار روسیه گذاشته است که به هیچ وجه صحیح نیست؛ چرا که با قانون اساسی منافات دارد و هرگاه احساس شود که نیاز به استفاده از این پایگاه برای حمله به داعش ضروری است، این موضوع دوباره مطابق شرایط بررسی شده و تصمیم گرفته خواهد شد.

 

سردار دهقان در مورد خرید تسلیحات از روسیه نیز گفت که ایران آن دسته از تسلیحاتی را که به صورت بومی نمی‌تواند تولید کند، از هر منبعی به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها می‌تواند خریداری کند، از جمله این منابع روسیه و چین هستند که بنا به تعاملی که در طول تاریخ با این دو کشور داشته، خرید تسلیحات صورت می‌گیرد.

 

وزیر دفاع ایران در مورد سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان و قرار فروش سلاح بین باکو و تل آویو نیز گفت که «به دوستان خود در آذربایجان گفتیم که حضور این رژیم در آن منطقه به نفع آن‌ها نخواهد بود».

 

وی ادامه داد: دو سال پیش پهپاد جاسوسی از اراضی آذربایجان وارد ایران شد و ما طی نامه اعتراض آمیزی به مقامات این کشور گفتیم که این اقدام اسرائیل بوده و این رژیم از خاک آذربایجان برای جاسوسی استفاده می‌کند، در آن موقع رئیس جمهور آذربایجان به سختی آن را می‌پذیرفت تا اینکه به هنگام دیدار با او در این مورد صحبت کردم و بعد از یک سال معلوم شد که یک هسته جاسوسی اسرائیلی در آذربایجان فعالیت می‌کند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------