آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

عراقچی: باز نگشتن پول نفت به کشور حرف خنده‌داری است/ توقعی نبود که برجام اقتصاد ایران را شکوفا کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه هیچ کشوری به خود اجازه ندهد از طریق تحریم اقتصادی سیاست‌های خود را به ما تحمیل کند:، گفت: ترکمنستان امسال برای افزایش قیمت گاز تهدید کرد و ما زیر بار نرفتیم که گاز را قطع کردند و هیچ اتفاقی نیفتاد که این نمونه اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در نشست هفتمین جشنواره کارآفرینان که عصر امروز در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار کرد: برجام چهره و موقعیت جمهوری اسلامی را تغییر داد. ما پیش از برجام ازجانب سازمان ملل متحد به عنوان تهدید جامعه جهانی شناخته می‌شدیم. برجام چهره ایران را از کشور حامی تروریسم و مداخله‌گر به جایی رساند که قطعنامه جدید شورای امنیت یک دگرگونی اساسی ایجاد کرد و ایران را به عنوان یک بازیگر خردمند پذیرفت که در سوریه نقش ایران را به همراه روسیه و ترکیه مثبت ارزیابی می‌کند.

 

رئیس ستاد اجرای برجام با بیان اینکه تصویر نامطلوب علیه ایران تغییر یافته و برنامه هسته‌ای ایران مورد پذیرش قرار گرفته و به کشورها توصیه شده است که در حوزه های صلح آمیز با ایران همکاری داشته باشند، اظهار داشت: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از دیگر حوزه‌های برجام است که باید به آن توجه کرد.

 

او علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را یک دانشمند واقعی هسته‌ای خواند و گفت: برنامه هسته‌ای ما نه تنها نقصانی نداشته است بلکه با قوت به کار خود ادامه می‌دهد .

 

عراقچی درخصوص تاثیر تحریم‌ها و برجام بر اقتصاد ایران گفت: در حوزه هسته‌ای این انتظار از برجام بود که تمام تحریم‌ها به دلیل برنامه هسته‌ای ما برداشته شود. برجام باید این موانع را از سر راه اقتصاد ایران بر می داشت و من قاطعانه می‌گویم که تمام موانع برداشته شده و هیچ نهادی نیست که بگوید در این حوزه تحریم‌ها برداشته نشده است. از برجام توقع نبود که اقتصاد ایران را شکوفا کند و تولید و فروش نفت را بالا ببرد.

 

او ادامه داد: در این راستا برجام باید مانع خرید هواپیما برای ایران را بر می داشت که برداشته است. اینکه کم خریده یا از کجا خریده یا چرا خریده به سیاست‌های دولت ارتباط دارد و نه به برجام. برجام باید موانع فروش نفت را بر می داشت که برداشته است. این نتیجه عملکرد وزارت نفت است که چطور فروخته و به نظر من وزارت نفت در این راستا خوب عمل کرده است.

 

معاون وزیر خارجه با اشاره به سه حوزه اصلی فلج کننده تحریم‌ها که نفت و گاز، انرژی و حمل‌ونقل و امور بانکی را شامل می‌شد، گفت: در حوزه انرژی مشکلی وجود ندارد و وضعیت تقریبا به حالت عادی بازگشته است. وزارت نفت در این راستا کاری شبیه معجزه کرده است.

 

عراقچی افزود: اینکه پول نفت به کشور بازنمی‌گردد یک حرف خنده دار است و کشور نمی‌توانست بدون بازگشت پول نفت بچرخد. رئیس جمهور رشد اقتصادی کشور را بالای ۷ درصد خوانده که نشان می‌دهد پول حاصل از فروش نفت به کشور بازگشته است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل مانند حوزه اول هیچ مشکل و مانعی وجود ندارد و کشتیرانی و نفتکش ما به صورت عادی فعالیت دارد، اظهار داشت: کشتی های ما بیمه نمی شد و از نصب پرچم محروم بود که همه آنها بازگشته است. مهم ترین مشکل ما در این حوزه پوشش بیمه بود که همه آنها را ممنوع کرده بودند و الآن بازگشته است.

 

معاون وزیر خارجه ادامه داد : امروز کشتیرانی ایران به همه بندرها جز امریکا و رژیم صهیونیستی دسترسی دارند.

 

عراقچی درخصوص حوزه بانکی گفت: در این حوزه امور عادی نشده اما دلیل آن مسائل غیربرجامی است که باعث شده تبادلات بانکی ما به حالت عادی بازنگردد. موانع بانکی همه برداشته شده و پول ها همه قابل دسترسی است. اینکه به حالت قبل باز نگشته ایم به معنی بن بست نیست.

 

او ادامه داد: اولین مشکل غیربرجامی، تحریم‌های اولیه امریکاست که بعد از ماجرای گروگانگیری در ایران شکل گرفت. تحریم‌های ثانویه مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

 

معاون وزیر امور خارجه گفت: اتباع امریکایی طبق تحریم‌های اولیه اجازه مراوده با ایران را ندارند و تنها تحریم‌های هسته ای برداشته شده است. ما تنها در موضوع هسته‌ای مذاکره کردیم و توافق شد .

 

عراقچی گفت: این تحریم ها مشکلاتی ایجاد کرده که مهم ترین آنها عدم استفاده از سیستم مالی امریکاست و چون بسیاری از کشورها با این سیستم کار می‌کنند با ما مشکل پیدا کرده اند که البته با دیگر سیستم های مالی مثل یورو می‌توان کار کرد.

 

او با اشاره به تعریف ارز برخی کشورها به دلار گفت: این تبدیل ارز برخی مشکلات را ایجاد می کند اما راه های دیگری را می توان یافت. مثلا ما در مراوده با کره جنوبی همان پول دریافتی را در کره به یورو تبدیل و دریافت می‌کنیم. امروز همه شرکت‌هایی که با آنها کار می‌کنیم راه‌های تبادل ارز را یافته‌اند و قانونی دنبال می کنند که بوئینگ و ایرباس اینگونه هستند.

 

معاون وزیر خارجه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یک مقاومتی وجود دارد که مسیرهای گذشته کماکان فعال باشد یادآور شد: در زمان تحریم ها وقتی این مسیر طی می شد از این راه درآمدی داشتند که البته در آن زمان تحریم بودیم ولی الان اینگونه نیست و واسطه ها نباید در این بین باشند.

 

عراقچی با اشاره به مانع دیگر در این خصوص که به پولشویی معروف است، گفت: قوانین بسیار جدی در این خصوص شکل گرفته است و همه بانک های دنیا موظف به رعایت این موضوع هستند که بر جا به جایی پول ها نظارت می کنند.

 

وی با اشاره به قوانین سخت در این خصوص گفت: برخی بانک‌های ما هنوز یاد نگرفته‌اند با این سیستم کار کنند که این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است، البته در این مسیر تلاش می کنند تا برطرف شود.

 

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: متاسفانه چون هنوز نتوانسته‌اند با این سیستم کار کنند تروریست هایی که ما با آنها در سوریه می جنگیم از طریق همین موضوع پول های خود را جا به جا می کنند.

 

عراقچی درخصوص اینکه اقتصاد ایران باید از طریق اقتصاد مقاومتی شکوفا شود، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی به جایی برسیم که هیچ عامل خارجی نتواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد و هیچ کشوری به خود اجازه ندهد از طریق تحریم اقتصادی سیاست‌های خود را به ما تحمیل کند که در این راستا گام‌های بزرگی برداشته شده است.

 

وی با اشاره به اختلاف مالی ایران با ترکمنستان گفت: در زمستان چند سال پیش گاز را قطع کردند و ما مجبور شدیم قیمت ۸ برابری را پرداخت کنیم اما امسال دوباره برای افزایش قیمت تهدید کردند و ما زیر بار نرفتیم، که گاز را قطع کردند و هیچ اتفاقی نیفتاد که این نمونه اقتصاد مقاومتی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------