آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مشاور امنیت ملی ترامپ: اروپایی‌ها به تدریج با ما همراه می‌شوند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مشاور امنیت ملی ترامپ:

اروپایی‌ها به تدریج با ما همراه می‌شوند/ بند T برجام باید اجرا شود/ باید با طراحی‌های ایران در سوریه مقابله شود

ژنرال مک‌مستر می‌گوید که آمریکا باید جامعه جهانی را برای مقابله با سپاه پاسداران، با خود همصدا و همگام کند تا جلوی بسط قدرت ایران در منطقه گرفته شود.

به گزارش فارس، «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، امروز در نشست امنیت ملی بنیاد دفاع از دموکراسی شرکت کرد؛ محور اصلی سخنرانی وی، ایران بود.

 

مک مستر ابتدا ایران و روسیه را بخاطر آنچه «حمایت از رژیم قاتل (بشار) اسد» خواند، محکوم کرد.

 

وی در بیان دیگر موارد اختلاف برانگیز در روابط با ایران گفت: «آنها از درگیری موجود در خاورمیانه برای بسط هژمونی خود و تهدید عربستان و اسرائیل استفاده می‌کنند.»

 

اخیراً مقامات آمریکایی، نام عربستان را نیز به صورت مکرر در کنار نام رژیم صهیونیستی به عنوان هدف تهدیدات ایران می‌آورند.

 

مشاور امنیت ملی ترامپ در توضیح عملکرد خود و همکارانش گفت که آمریکای تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، جایگاه راهکارهای اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی را در فهرست گزینه‌های قدرت آمریکا، بهبود بخشیده است.

 

مک‌مستر گفت که داستان ایران و انتشار راهبرد جدید آمریکا در قبال این کشور، نمونه خوبی از این تغییر رفتار دولت آمریکا است.

 

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «استراتژی ما بر استفاده از همه عناصر قدرت ملی استوار است و بر خنثی کردن قدرت نظام ایران و محدود کردن دامنه حملات آنها متمرکز است.»

 

مک‌مستر گفت که آمریکا در این مسیر، به احیای روابط قدیمی با متحدان سنتی خود در منطقه روی آورده و اولویتش، جلوگیری از تزریق منابع مالی سپاه برای ادامه اقدامات شریرانه گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه است.»

 

وی افزود: «ما باید جامعه جهانی را برای محکومیت اقدامات ضدبشری سپاه پاسداران، همگام کنیم.»

 

مک‌مستر ادامه به روابط ایران و عراق پرداخت و ادعاهای تکراری دولتمردان آمریکا را بازگو کرد.

 

وی ابتدا گفت: «ما دوست داریم که عراق به کشوری باثبات و خارج از حیطه متحدان ایران تبدیل شود.»

 

مشاور امنیت ملی ترامپ سپس مدعی شد که عراق، لبنان و سوریه، داستان مشابهی دارند و ایران با تقویت حضور گروه‌های شبه‌نظامی، باعث بر سر کار آمدن دولتی ضعیف می‌شود که همیشه به تهران وابسته هستند و در صورت گام برداشتن بر علیه منافع ایران، با تیغ تیز همان گروه‌های شبه‌نظامی مواجه می‌شوند.

 

مک‌مستر به تلاش ناکام اقلیم کردستان برای جدایی این بخش از خاک عراق هم اشاره کرد.

 

وی ابتدا گفت که کردهای عراق در طول زمان، متحد آمریکا بوده‌اند و با تلاش خود، شهرهایی زیبا و پررونق همانند شهرهای اروپایی در این منطقه درست کرده‌اند.

 

مک‌مستر در ادامه گفت که باید ضمن حرکت در مسیر ساختن عراقی قدرتمند، به کردها هم اجازه داد که دستاوردهایشان را برای خود نگاه دارند؛ وی افزود: «ما به آقای بارزانی که خیلی برای او احترام قائلم‌ام هم گفتیم که حالا وقت مناسبی برای این کار نیست.»

 

مجری برنامه از مک‌مستر پرسید که پیامش برای ایران چیست؟

 

مشاور ترامپ پاسخ داد که ایران باید استفاده ابزاری از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه را متوقف کند و بداند که این رفتارش، بیش از این تحمل نخواهد شد.

 

وی افزود: «ایرانی‌ها باید بدانند که در صورت ادامه مسیر فعلی، با انزوای دیپلماتیک و مالی مواجه خواهند شد.»

 

مک‌مستر در ادامه باز هم به خصومت دولت ترامپ با سپاه پاسداران پرداخت و گفت که برای مقابله با سپاه، باید در گام اول، جهانیان را با نحوه عملکرد و استراتژی این نهاد آشنا کرد.

 

مجری برنامه از مک‌مستر پرسید: «پیام شما برای شرکت‌های خارجی که در پی موقعیت تجاری در ایران هستند، چیست؟»

 

مشاور ترامپ پاسخ داد: «پیام من این است که با سپاه تجارت نکنید و سپاه را برای تهدید دوستان منطقه‌ای ما و بخصوص عربستان و اسرائیل، تقویت نکنید. به نفع شماست که اقدامات اطلاعاتی سخت‌تری انجام دهید و بفهمید که ذینفع واقعی شرکت طرف قرارداد شما کیست؟»

 

بر اساس برجام قرار بود که طرفین موافقتنامه، مانعی برای تجارت شرکت‌های خارجی با ایران ایجاد نکنند.

 

در ادامه برنامه، مجری پرسید: «مشکل برجام چیست؟»

 

مک‌مستر پاسخ داد: «من به آن برجام نمی‌گویم و می‌گویم بدترین توافق تاریخ. منافعی که ایران از این توافق به دست آورد با منافع جامعه جهانی، متناسب نیست. ایران در برابر جریان پولی که به سمت این کشور روانه شد، چه کرد؟»

 

مشاور امنیت ملی ترامپ در توضیح انتظارات آمریکا از برجام گفت: «بحث اساسی زوال‌پذیری برجام باید مورد بررسی قرار گیرد و بند T هم باید اجرایی شود؛ یعنی بازرسی‌ها باید انجام شوند.»

 

بند T که در ضمائم برجام آمده، به صورتی خیلی کلی و نه‌چندان محدود می‌گوید که ایران نباید در رویه‌های تحقیقاتی مرتبط با برنامه هسته‌ای وارد عمل شود.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع اروپایی‌ها در قبال برجام گفت: «تصور می‌کنم که آن‌ها دارند همراهی را شروع می‌کنند. اقدامات متحدان اروپایی و کانادا برای تقویت ظرفیت آژانس هستید. می‌بینید که با این گفته ایران که نمی‌توانید "فلان کار" را انجام دهید، مخالفت می‌کنند.»

 

مک‌مستر در ادامه از نحوه تعامل قانونی کشور خودش با برجام هم انتقاد کرد و گفت که کنگره نباید برای گردش کار داخلی هیئت حاکمه آمریکا گزارش تهیه کند بلکه باید اقدامی در جهت مقابله با نقاط ضعف برجام استفاده یکجانبه از توان آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مقابله با ایران، انجام دهد.

 

مشاور امنیتی ترامپ در انتهای بخش برجامی سخنان خود گفت: «این توافق از اساس دارای نقائصی است که رئیس‌جمهور ترامپ تمام تلاش خود را برای اصلاح آن در راستای منافع امنیتی مردم آمریکا، بکار خواهد بست.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------