آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

بعیدی‌نژاد: بازگشت ایران به سیاست غنی‌سازی صفر، غیرممکن است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سفیر ایران در انگلستان روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌ان» گفته که دولت آمریکا در یجاد اجماع بر سر تحریم‌های ایران شکست خورده است.

به گزارش فارس، «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت آمریکا در ایجاد اجماع بر سر تحریم‌های ایران شکست خورده است. 

 

بعیدی‌نژاد، در پاسخ به سوال «کریستین امان‌پور»، مجری سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا راهبرد دولت آمریکا برای وادار کردن ایران به تسلیم با فشار و تحریم واقع‌بینانه است گفت: «معافیت‌هایی که آنها برای بسیاری کشورها صادر کرده‌اند به این معنی است که ایالات متحده در ایجاد نوعی اجماع میان کشورها برای اعمال متحد تحریم‌ها علیه ایران شکست خورده است.»

 

وی اضافه کرد: «آنها (دولت آمریکا) از طرف محافل مختلفی که می‌گویند می‌خواهند با ایران کار کنند تحت فشار قرار گرفته‌اند و به همین دلیل موافقت کرده‌اند معافیت‌هایی به کشورها اعطا کنند.»

 

بعیدی‌نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه، بعد از پخش سخنانی از «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از «سی‌ان‌ان» که 12 شرط توافق با ایران را مطرح کرد، سخنان او را «اتهامات بی‌اساس» توصیف کرد.

 

پامپئو، اردیبهشت‌ماه سال جاری در اولین سخنرانی‌اش بعد از عهده‌دار شدن سمت وزیر خارجه آمریکا 12 شرط برای توافق جدید با ایران مطرح کرد. این شروط با واکنش‌های جنجالی همراه شد و حتی در آمریکا غیرواقع‌بینانه و توهم‌آمیز توصیف شد.  

 

بعیدی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا ایران هیچ‌یک از شروط پامپئو را برآورده خواهد کرد گفت: «البته که خیر، زیرا اینها ادعا هستند و برخی از آنها اتهامات بی‌اساسی هستند که ایالات متحده علیه ایران مطرح می‌کند.»

 

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه در زمان حصول توافق هسته‌ای برجام آمریکا رویکردش را از سیاست غنی‌سازی صفر به شناسایی حق غنی‌سازی ایران تغییر داده گفت: «حالا آنها دارند می‌گویند که باید به غنی‌سازی صفر برگردیم که غیرممکن است.»

 

وی در این مصاحبه همچنین با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از یک سو مکرراً درخواست دیدار با رئیس‌جمهور ایران را مطرح می‌کند و از طرف دیگر برای ایران شرط می‌گذارد گفت این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، متناقض است. 

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. 

 

دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

 

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

 

تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------