آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ظریف مطرح کرد: بخشی از محتوای احتمالی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵



پروتکل الحاقی

در مصاحبه ظریف با «آی پی اس» مطرح شد
پروتکل الحاقی در دست مجلس است/آمریکا دستیابی به اهداف خود از طریق فشار را متوقف کند

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با پایگاه خبری آی پی اس به بخشی از محتوای احتمالی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آی پی اس، به دنبال افزایش امیدها برای توافق درباره برنامه هسته ای ایران محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از احتمال صدور یک بیانیه مشترک در چارچوب توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در روز جمعه خبر داد.

براساس این گزارش، امیدها برای توافق هسته ای در ژنو بعد از گزارش شبکه ان بی سی درباره سفر غیرمنتظره جان کری وزیر خارجه آمریکا به محل مذاکرات افزایش یافته است.

وزیر خارجه ایران افزود: مجلس ایران می‌تواند اجرای پروتکل الحاقی را به عنوان بخشی از توافق و در صورتیکه متقاعد شود تحریم‌ها برداشته می‌شود مورد بررسی قرار دهد.

ظریف در این زمینه به آی پی اس گفت: اجرای پروتکل الحاقی و پذیرش آن در اختیار مجلس ایران است اما ما می‌توانیم آن را بررسی کنیم.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: آمریکا باید نشان دهد که آماده است روند فعلی را معکوس کند و دستیابی به اهداف خود از طریق فشار به ایران را متوقف کند.

وی افزود: ما شرایطی را می‌خواهیم که در آن حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای برای ایران از جمله غنی سازی در خاک ایران و لغو همه تحریم‌ها به رسمیت شناخته شود.

ظریف اضافه کرد: ما هم آماده هستیم تا نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را رفع کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین احتمال تعلیق غنی سازی اورانیوم را به عنوان بخشی از توافق هسته ای با گروه 1+5 رد کرد.

پیش از این رابرت منندز سناتور آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان گفته بود ایران باید به طور کامل برنامه هسته‌ ای خود را تعلیق کند تا تحریمها متوقف شود.

ظریف در این زمینه تاکید کرد که بین سال‌های 2003 تا 2005 تهران غنی سازی اورانیوم را تعلیق کرد اما راه به جایی نبرد. از سال 2005 تا کنون آنها فشار وارد می‌کنند که غنی سازی تعلیق شود اما باید تاکید کنم که در سال 2005  ما 160 سانتریفیوژ داشتیم و حالا بیش از 19000 سانتریفیوژ داریم.

وی با اشاره به راههایی که ایران می‌تواند نگرانیهای جامعه بین المللی درباره فعالیت‌های هسته ای ایران را برطرف کند هم گفت: ایران می‌تواند با شفاف سازی درباره برنامه هسته ای و باز بودن برای حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران این نگرانی‌ها را برطرف کند.

/فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------