آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

نیکی هیلی:در توافق هسته‌ای می‌مانیم/ برجام با اقدامات ترامپ تقویت خواهد شد



اخبار,اخبار امروز,نیکی هیلی

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: من فکر می‌کنم که شاهد ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای باشیم و معتقدم که این توافق با اقدامات رییس‌جمهور تقویت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز در پاسخ سوالی درباره رویکرد وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی این کشور است و اظهارات ژنرال دانفورد که می‌گوید ایران به توافق پایبند است، گفت: وقتی شما درباره پایبندی صحبت می‌کنید آنها اشتباه نمی‌کنند. پایبندی به توافقی که بین‌المللی است، آنچه ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم درباره فاکتورهایی است که به قوانین آمریکا باز می‌گردد.

 

هیلی ادامه داد: طبق قانون، رییس‌جمهور آمریکا باید هر ۹۰ روز یک بار تصمیم بگیرد که توافق هنوز متناسب است یا نه؟ وقتی شما به این حقیقت نگاه می‌کنید که آنها (ایران) کشور شماره یک حامی تروریسم هستند، وقتی به برنامه موشک‌های بالستیک‌شان نگاه می‌کنید که همچنان ادامه دارد، وقتی به فروش تسلیحات نگاه می‌کنید می‌بینید که آنها همه جای دنیا مشکلاتی ایجاد می‌کنند. رییس‌جمهور می‌گوید که توافق متناسب نیست و باید بررسی شود.

 

وی تصریح کرد: اما ژنرال متیس و دانفورد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رجوع می‌کنند که می‌گوید آنها پایبند هستند و کسی آن را زیر سوال نمی‌برد.

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که پیش از این گفته شده که توافق برای شکست بیش از حد بزرگ است، اظهار کرد: به نظر می‌آید که جامعه بین‌الملل به گونه‌ای عمل می‌کند که این توافق برای نابود شدن بیش از حد بزرگ است. وقتی جامعه بین‌الملل یک مسیر برای تمامی این‌ها؛ موشک‌های بالستیک، فروش تسلیحات و حمایت از تروریسم ارائه می‌دهد و به مسیر دیگر با نگاه حفظ توافق هسته‌ای می‌نگرد این‌گونه خواهد بود که توافق برای شکست زیادی بزرگ است و مشکل همین‌جاست.

 

هیلی افزود: وقتی چین می‌گوید که توافق قبلا حاصل شده و ما آن را پیش از این به دست آورده‌ایم به این معنی نیست که به عقب باز نگردیم و بررسی نکنیم که آیا توافق هنوز موثر است و ببینیم که توافق به نفع امنیت‌ ملی‌مان است یا نه؟ آنچه باید انجام دهیم این است که به طور مرتب بررسی کنیم آیا توافقاتی که حاصل کرده‌ایم کماکان به نفع امنیت ملی آمریکا هستند؟

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که رییس‌جمهور به دنبال چه اهرم فشاری است و می‌خواهد با این اهرم فشار به مذاکره مجدد برسد یا مذاکره بر سر توافقی دیگر؟ گفت: هدف نهایی این است که ایران مسوول دانسته شود تا آنها را از نقض‌هایی که انجام می‌دهند باز داریم. گفته می‌شود که توافق برای جلوگیری از یک چیزهایی بوده اما این اتفاق نیفتاده است بنا بر این رییس‌جمهور با کنگره همراهی نزدیک خواهد داشت تا به چیزی دست یابد که متناسب‌تر باشد و برای اینکه آمریکا آن را بپذیرد معقول‌تر باشد.

 

هیلی در پاسخ به این سوال که اگر کنگره کاری انجام ندهد و رییس‌جمهور توافق را نقض کند چه پیامی به جامعه جهانی ارسال خواهد شد؟ بیان کرد: دلیل اصلی اینکه ما این توافق را دوباره بررسی می‌کنیم کره شمالی است. در طول ۲۵ سال گذشته مذاکرات و تعهدات از سوی کره شمالی حفظ نشده است. آنچه اکنون می‌خواهیم این است که ایران به کره شمالی تبدیل نشود و کره شمالی نیز نباید انتظار داشته باشد که ما وارد یک توافق بد شویم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: بنا بر این ما یک پیام قوی به جامعه بین‌الملل می‌فرستیم. اینکه قرار نیست توافق کنیم، به شما پول بدهیم و بگوییم خوش باشید بلکه می‌گوییم این یک توافق است، باید به آن عمل کنید و ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، گفت: من فکر می‌کنم که شاهد ماندن ما در توافق باشید چرا که امیدواریم بتوانیم وضعیت را بهبود بخشیم. هدف‌مان هم همین است از این رو در توافق هستیم تا ببینیم چطور می‌توانیم وضعیت را بهتر کنیم به گونه‌ای مردم آمریکا بیشتر احساس امنیت کنند. من معتقدم که این توافق با اقدامات رییس‌جمهور تقویت خواهد شد.

 

هیلی با بیان اینکه رییس‌جمهور اوباما به کنگره این اختیار را داد که بخشی از این توافق باشد، گفت: اکنون زمان آن است که به کنگره فرصت دهیم این توافق را به یک توافق بهتر تبدیل کند.

 

 

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------