آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

رهبران اروپایی فارغ از تصمیم ترامپ بر پایبندی به توافق هسته‌ای تاکید می‌کنند



اخبار,اخبار امروز,مرکل

یک خبرگزاری غربی نوشت، رهبران اتحادیه اروپا بار دیگر بر پایبندی کامل خود به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی تاکید خواهند کرد، فارغ از اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا از این توافق خارج خواهد شد یا نه.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، رهبران اروپایی امروز پنجشنبه بار دیگر تعهد کامل خود برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران را اعلام خواهند کرد، بدون توجه به اینکه آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این توافق خارج می شود یا نه.

 

این خبرگزاری غربی در ادامه به نقل از یک مقام ارشد اروپایی افزود: البته اتحادیه اروپا که نمی خواهد خودش را به طور کامل از واشنگتن منزوی و جدا کند، در حال بررسی این مساله است که آیا باید در گام بعدی انتقادات خود از برنامه موشک بالستیک ایران را افزایش دهد و همین طور از نقش ایران در تشدید بی ثباتی در خاورمیانه انتقاد کند یا نه.

 

ترامپ هفته گذشته در اظهارات شدیداللحنی علیه ایران، توافق هسته‌ای با تهران را تایید نکرد و از کنگره خواست تا نظر نهایی خود را درباره اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران اعلام کند. این در حالی است که توافق هسته‌ای پس از ۱۰ سال دیپلماسی بین تهران و قدرت های جهانی حاصل شده است.

 

پیش نویس یک نشان می دهد که "رهبران اتحادیه اروپا پایبندی کامل خود را به توافق هسته‌ای ایران اعلام خواهند کرد." این بیانیه قرار است پس از مذاکرات امروز پنحشنبه رهبران اروپایی در بروکسل منتشر شود.

 

رهبران اروپایی تلاش های خود را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران افزایش داده و بر این باورند که این توافق برای امنیت منطقه‌ای و جهانی، مهم و قابل توجه است. رهبران اروپایی از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا اجازه لغو توافق هسته‌ای با ایران را ندهد.

 

بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای، کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا تحریم هایی را که بر اساس توافق هسته‌ای تعلیق شده، بار دیگر از سر بگیرد، آن هم با رای اکثریت هر دو مجلس.

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی تاکید کرده اند که اگر ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شود و آن را پاره کند، ایران توافق هسته‌ای را "ریز ریز" خواهد کرد.

 

اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای ایران را یک موفقیت بزرگ بین المللی در سال های اخیر می داند و نگران آن است که لغو برجام به اعتبار این اتحادیه و همین طور اعتبار تلاش های دیپلماتیک برای از بین بردن تنش های بین المللی به خصوص بحران کره شمالی، لطمه بزند.

 

ترامپ گفته است که تهران باید به خاطر توسعه برنامه موشک بالستیک و نقش سیاسی اش در منطقه نیز پاسخگو باشد.

 

به نظر می رسد اتحادیه اروپا در گام های اولیه قرار دارد تا تشدید انتقادات علیه ایران به خاطر این مسائل را مورد بررسی قرار دهد، مساله‌ای که فرانسه نیز خواستار آن شده است.

 

یک مقام اروپایی در این باره گفت: ما از توافق هسته‌ای دفاع خواهیم کرد و در کنار این توافق و اجرای آن خواهیم ایستاد. ولی نمی خواهیم به طور کامل در طرف مقابل و مخالف آمریکا قرار بگیریم. اگر آمریکایی ها از توافق خارج شوند، ما چاره‌ای جز همکاری در کنار چین و روسیه نخواهیم داشت. بنابر این شاید مساله جداسازی توافق هسته‌ای از برنامه موشک بالستیک و نقش منطقه‌ای ایران مدنظر اتحادیه اروپا قرار گیرد و ما سیگنال هایی را در خصوص این دو مساله برای ایران ارسال کنیم.

 

اتحادیه اروپا تماس های خود با کنگره آمریکا را افزایش داده است.

 

این مقام اتحادیه اروپا تصریح کرد: نمایندگان کنگره در ابتدا علاقه زیادی به توافق هسته‌ای ایران نداشتند ولی اکنون وضعیت خیلی فرق کرده است. بسیاری از دموکرات ها و جمهوریخواهان احساس می کنند که باید نقش فعالتری در سیاست خارجی داشته باشند تا رئیس جمهور را مهار کنند.

 

 

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------