آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

چالشی که دعوت «السیسی» در مقابل روحانی قرار داده است



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,نتخابات ریاست جمهوری مصر

 

اخبار سیاست خارجی - چالشی که دعوت «السیسی» در مقابل روحانی قرار داده است

شاید یک هفته پیش و قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر، کمتر کسی فکر می کرد که موضوع انتخابات در این کشور و شخص منتخب، به فاصله تنها چند روز، به چالشی برای دولت ایران تبدیل شود. چالشی که به نظر می رسد بیش از هر چیز با دعوت از رئیس جمهور ایران برای شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی به وجود آمده است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله اندکی پس از اعلام پیروزی عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، دولت مصر به طور رسمی از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای شرکت در مراسم تحلیف وی دعوت به عمل آورد.

مطبوعات و رسانه های مصری گزارش دادند این دعوتنامه که از سوی عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر صادر شده بود، از طریق خالد عماره، رئیس دفتر حافظ منافع مصر در ایران به رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران تحویل داده شده است. گفتنی است روابط دیپلماتیک رسمی میان ایران و مصر از سال 1980، یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی قطع بوده است.

به هر حال، هرچند با توجه به پیشنه روابط دو کشور ایران و مصر طی بیش از سه دهه اخیر، نفس اقدام دولت مصر در دعوت از رئیس جمهور ایران اقدامی بسیار مهم به شمار می رود، اما به دلایل متعدد، این اقدام، طرف ایرانی را بر سر یک دو راهی جدی قرار داده که انتخاب هریک از راه ها، دارای پیامدهای جدی برای کلیت سیاست منطقه ای ایران است.

در این زمینه، باید اشاره کرد که پس از سال ها تیرگی روابط میان ایران و مصر، نخستین بار با وقوع انقلاب در مصر و روی کار آمدن محمد مرسی، رئیس جمهور وابسته به اخوان المسلمین، نشانه هایی از بهبود روابط میان دو کشور آشکار شد. مهمترین نمود این امر، در سفر مرسی به تهران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عدم تعهد و سپس، آغاز سفرهای توریستی ایرانیان به مصر قابل مشاهده بود.

اما این روند دیری نپایید و با سقوط مرسی، روابط دو کشور بار دیگر با سردی روبرو شد. در این میان، آنچه به طور رسمی – یا دستکم از رسانه های دولتی ایران – به طور مستمر مورد اشاره قرار می گرفت، این بود که سقوط مرسی که با روی کار آمدن دولت نظامیان به رهبری ژنرال سیسی همراه بود، یک «کودتا» بوده و بنابراین، دولت جدید از مشروعیت لازم برای حکومت بر مصر برخوردار نیست.

موضع گیری های وزارت خارجه و مجموعه دولت ایران نیز هرچند به این صراحت نبود، اما بارها از همین کانال ها نسبت به افزایش خشونت ها و سرکوب معترضان در مصر ابراز نگرانی شد. امری که با واکنش دولت مصر روبرو شد و در مواردی حتی به احضار مسئول دفتر حافظ منافع ایران در مصر از سوی دولت این کشور و موضع گیری های رسمی منجر شد.

بر این اساس، انتخاباتی نیز که از سوی همان دولت نظامی برگزار شده و تنها دو نامزد در آن شرکت داشتند و مهمتر از همه، با بایکوت کامل نیروهای وابسته به اخوان و به طور کلی گروه های اسلام گرا در مصر همراه شد، از وضعیتی مشابه برای ایران برخوردار می باشد.

همین امر سبب شده که اینک، دعوت از رئیس جمهور ایران برای شرکت در مراسم تحلیف ژنرال سابق مصری، به شکل چالشی مهم در مسیر سیاست خارجی ایران جلوه گر شود. از یک سو، شرکت روحانی در این مراسم به منزله قبول مشروعیت کامل دولت مصر و فراموشی تمامی روندهای گذشته خواهد بود و از سوی دیگر، عدم پذیرش این دعوت نیز می تواند در آینده این بهانه را به طرف مصری بدهد که ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده و دستکم، ایران را به عدم تمایل برای بهبود روابط دوجانبه متهم کند.

به این ترتیب، هرچند ممکن است در نظر نخست، اصل موضوع پذیرش یا عدم پذیرش یک دعوت خارجی امری ساده به نظر برسد، اما با توجه به پیش زمینه اشاره شده، در این مورد خاص اهمیت ماجرا بیش از حد معمول است و ضرورت برخورد تدبیرآمیز طرف ایرانی برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی آن از همه لحاظ را نمایان می سازد.

البته در این میان، گفته می شود که با توجه به سفر روحانی به ترکیه که قرار است روز دوشنبه انجام شود، وی عملاً در زمان برگزاری مراسم تحلیف سیسی در ایران نخواهد بود و همین امر، بهانه خوبی برای عدم پذیرش دعوت از سوی طرف ایرانی است. هرچند مقصد این سفر، یعنی ترکیه – که خود مهمترین حامی دولت مرسی و مهمترین منتقد دولت فعلی مصر است – می تواند برداشت هایی را از سوی طرف مصری به همراه داشته باشد.

به هر حال، همان گونه که اشاره شد، این موضوع به ظاهر ساده، برخورد تدبیر آمیز دولت ایران را می طلبد تا بر اساس آن، بتوان ضمن باز نگه داشتن پنجره رابطه با یکی از مهمترین کشورهای منطقه، اولویت های سیاسی و ایدئولوژیک ایران در منطقه نیز زیر سوال نرود. 
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------