آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

ظریف :تکذیب حضور نیروهای ایرانی در عراق



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,دیدار ظریف و زیباری

اخبار سیاست خارجی - ظریف در نشست خبری با زیباری: در عراق حضور نظامی نداریم

ایران و عراق روابط گسترده‌ و عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و مردمی دارند و این روابط به نفع همه کشورهای منطقه است. امیدواریم شاهد صلح و ثبات در کشور دوست و برادرمان عراق باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تکذیب حضور نیروهای ایرانی در عراق، تاکید کرد: عراقی‌ها توان دفاع از خود را دارند از این رو نیازی به ایران برای دفاع از خود ندارند.
 
به گزارش مهر، محمدجواد ظریف، بعدازظهر یک‌شنبه بعد از دیدار با هوشیاری زیباری، وزیر امور خارجه عراق، گفت: ما معتقدیم برادران عراقی‌مان توان دفاع از خود را دارند و آن‌ها نیازی به ایران برای دفاع از خود ندارند.
 
او ادامه داد: داعش گروهی است که امروز چهره‌اش برای جهانیان مشخص شده و همه کشورهای منطقه باید علیه آن اقدام کنند.
 
ظریف در ادامه افزود: برای بنده موقعیت ممتازی است که در شرایطی که مردم عراق توانستند در برابر حرکت ضدصلح و ضد انسانیت با مقاومت و توانمندی‌شان ایستادگی کنند، برای اعلام حمایت رهبری، مردم و دولت ایران با مقامات عراقی ملاقات کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حرکتی که امروز در عراق و سوریه با آن مواجهیم حرکت علیه یک قومیت و مذهب و یا حتی یک کشور نیست، این یک حرکت علیه تمام منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است که نیازمند پاسخ منسجم ملی،‌ منطقه‌ ای و بین‌المللی است.
 
وی گفت: ما با افتخار به مقاومت مردم عراق با رهبری مرجعیت دینی در برابر این حرکات خطرناک و ضد اسلامی نگاه کردیم و همراه این مقاومت در کنار مردم شیعه و سنی، کرد و ترکمن، مسلمان و غیرمسلمان عراق ایستاده‌ایم و تا انتهای آن هم در کنار همه مردم عراق خواهیم بود.
 
ظریف بیان کرد: درایت رهبری سیاسی عراق و تصمیم عاقلانه و شجاعانه آن به‌خصوص شخص نوری مالکی که مردم عراق و منطقه مرهون خدمات او هستند سبب شد باب جدیدی در برابر ملت عراق و منطقه گشوده شد تا در کنار هم در برابر تروریسم ایستادگی کنند.
 
او تصریح کرد: خرسندیم که روند سیاسی در عراق و دموکراسی آن توانسته با درایت رهبران آن به نتیجه منطقی و معقولی برسد و در این راستا به حیدر العبادی تبریک گفته و برای او در تشکیل دولتی که نشان دهنده همدلی مردم برای مواجهه با کلیه مشکلات است آرزوی موفقیت داریم و اطمینان می‌دهیم که ایران همانند گذشته در کنار مردم عراق خواهد بود.
 
وی ادامه داد: ایران از تمامیت ارضی، وحدت ملی، توسعه و امنیت عراق حمایت کرده و آن را برای خود یک اولویت در سیاست خارجی می‌داند. خوشحالیم که روابط دو جانبه همواره در حال گسترش است. من و زیباری طی یک سال گذشته توانستیم درباره زمینه‌های مختلف از جمله کشتیرانی در اروندرود به توافقاتی برسیم و امیدواریم که این همکاری‌ها ادامه یابد.
 
ظریف افزود: ایران و عراق روابط گسترده‌ و عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و مردمی دارند و این روابط به نفع همه کشورهای منطقه است. امیدواریم شاهد صلح و ثبات در کشور دوست و برادرمان عراق باشیم.
 
رییس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: روابط ما با عراق روابطی راهبردی است و به آن به عنوان قسمتی از روابط با کشوری که با آن رابطه مشترک و دیرینه داریم نگاه می‌کنیم برای همین عملا در خطر اخیر در حوزه‌های سیاسی،  امنیتی، دفاعی و اقتصادی در کنار مردم عراق بودیم.
 
او گفت: توقع ما از دوستان عراقی این است که با تجار ایرانی که در عراق به سر می‌برند رفتار مناسبی داشته باشند و این توقع را دوستان عراقی می‌دانند و تاکنون همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند.
 
ظریف در ادامه با تاکید بر حمایت ایران از انتخاب مردم عراق گفت:‌ ما از انتخاب مردم عراق حمایت می‌کنیم و تصمیم مردم عراق برای ما محترم است. ما هیچ گاه در امور عراق دخالت نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. به همان اندازه که از نوری مالکی حمایت کرده‌ایم از العبادی نیز حمایت می‌کنیم.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که شما حضور نیروهای نظامی ایران در عراق را تکذیب می‌کنید اما برخی تصاویر از کشته شدگان حملات بیانگر حضور نیروهای ایرانی در عراق است؟ تصریح کرد: اطلاعات شما درست نیست؛ ممکن است ایرانی‌ها نیز در عراق در جریان عملیات تروریستی شهید شده باشند اما ما حضور نظامی در عراق نداریم چون عراق نیازی به این حمایت‌ها ندارد. ما آماده همه نوع حمایت از عراق هستیم اما زمانی که به حضور ما نیازی ندارند، نیازی نمی‌بینیم که حضوری داشته باشیم. 

اخبار سیاست خارجی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------