آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

رایزنی «ظریف» و «لاوروف» پیش از دیدار با «اشتون»



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,دیدار ظریف و لاوروف

 

اخبار سیاست خارجی -  رایزنی «ظریف» و «لاوروف» پیش از دیدار با «اشتون»

در آستانه دیدار وزیر خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه «مسکو» میزبان محمدجواد ظریف بود. او که این‌روزها به رایزنی‌هایش سرعت بخشیده، پس از شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری ترکیه عازم روسیه شد تا مذاکراتی با همتای روس خود داشته باشد؛ صحبت‌هایی که به گفته ظریف به نقش مثبت و فعال روسیه در مذاکرات هسته‌ای کمک کند.

وزیر خارجه ایران این هفته قرار است به سه کشور اروپایی «ایتالیا»، «لوکزامبورگ» و «بلژیک» سفر کند که در جریان سفر به بلژیک، دیدار با «کاترین اشتون» در برنامه‌های او قرار دارد. «ظریف» و «لاوروف» پس از هفتمین دیدارشان در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «تحریم‌ها ابزاری غیرقانونی برای فشار بر ایران هستند»، گفت: «تحریم‌ها با قوانین بین‌المللی در تضاد بوده و هیچ نتیجه‌ای به همراه نخواهند داشت.»

 

ظریف با اشاره به اینکه «برنامه هسته‌ای ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا نکرده است» افزود: «هدف از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 رفع ابهامات از صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران است.» «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه 64ساله روسیه نیز در این کنفرانس خبری با تایید حق غنی‌سازی ایران، گفت: «در مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کنیم منافع تمام طرف‌ها به‌صورت عادلانه‌ای محقق شود.» او به بحران سوریه نیز پرداخت و گفت که تنها راه‌حل برای این بحران، راه‌حل سیاسی است.


پیش از نشست خبری و در جریان دیدار دو طرف، «ظریف» با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه شامل مسایل هسته‌ای، روابط دوجانبه و موضوعات دیگر است، گفت: «از مواضع روسیه در موضوع هسته‌ای قدردانی می‌کنیم.» ظریف ادامه داد: «روسای‌جمهوری ایران و روسیه برای ما نقشه راه و یک رابطه درازمدت ترسیم کرده‌اند و ما موظف به پیگیری آن به‌نفع دو ملت و صلح جهانی هستیم.»

 

اما سخنان «لاوروف» پس از دیدار با «ظریف» بیشتر از جنس مسایل منطقه‌ای بود. او با بیان اینکه «در هرگونه راه‌حل بین‌المللی برای سوریه باید ایران مشارکت داشته باشد»، گفت: «ما با ایران در این رابطه که حل‌وفصل مساله سوریه راه‌حل سیاسی دارد اشتراک‌نظر داریم.» این سومین‌مرتبه است که «ظریف» به مسکو می‌رود و در مجموع هفتمین دیدار این دو دیپلمات است. بامداد جمعه و پس از ورود «ظریف» به مسکو، او گفت که «موضوع هسته‌ای وارد مرحله حساسی شده است.»

 

«ظریف» ادامه داد: «با چشم‌اندازی که در مورد همکاری‌های هسته‌ای میان دو کشور ایران و روسیه وجود دارد، انتظار داریم مسکو نقش فعال و مثبت خود در مذاکرات هسته‌ای را که همواره دارای این نقش بوده است، تقویت کند و برای رسیدن به راه‌حل، کمک جدی به روند مذاکرات انجام دهد.»در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که به «وین 6» معروف است، وزرای خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا برای رایزنی به «وین» سفر کردند اما همتایان چینی و روس «ظریف»، نیازی به حضور در پایتخت اتریش ندیدند.


همچنین وزیر خارجه ایران نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای را «فعال» و «مثبت» ارزیابی کرد و گفت: «روسیه هم به‌عنوان عضو 1+5 و هم به‌عنوان کشوری که ایران بیشترین همکاری هسته‌ای را با آن دارد، روابط فعالی در حوزه هسته‌ای در آینده با ایران خواهد داشت.»در همین حال سایت سفارت ایران در روسیه از دیدار معاونان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و روسیه در مسکو خبر داد. «بهروز کمالوندی» معاون راهبردی و امور مجلس و بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران که در راس هیاتی به مسکو سفر کرده است با «نیکلای اسپاسکی» معاون روس اتم دیدار و رایزنی کرد.


گفتنی است روز پنجشنبه و پیش از ورود وزیر خارجه ایران به مسکو، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به گفت‌وگوهای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران امکان لغو تحریم‌ها علیه این کشور افزایش یافته است.» به گزارش «ایسنا» و به نقل از «رویترز» وزارت‌خارجه روسیه همچنین از تمام کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای خواست تا اراده سیاسی‌شان را برای دستیابی به توافق نهایی نشان دهند.

 

این وزارتخانه با اعلام اینکه روسیه هنوز امیدوار است توافق جامع نهایی تا ضرب‌الاجل 24نوامبر (سوم آذر) حاصل شود، ادامه داد: «باوجود روند بسیار سخت مذاکرات هسته‌ای امکانی به ‌وجود آمده که بر اساس آن می‌توان تمام حقوق هسته‌ای ایران را به‌عنوان یک‌عضو معاهده ان‌پی‌تی به شکل رضایت‌بخشی تحقق بخشید، ازجمله حق غنی‌سازی اورانیوم و لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی.»
اخبار سیاست خارجی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------