آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

عراقچی:تحريم‌هاي جديد اعمال شود عکس‌العمل مناسب خواهيم داشت



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,اختلافات اساسي ایران با ۱+۵

 

اخبار سیاست خارجی - عراقچي: اختلافات اساسي درباره موضوعات باقي است/تحريم‌هاي جديد اعمال شود عکس‌العمل مناسب خواهيم داشت

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي گفت که اختلافات اساسي با ۱+۵ باقي مانده و برخي اختلافات خيلي عميق است و درباره برخي نزديک شده‌ايم.

به گزارش فارس، سيد عباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه کشورمان و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي امشب -دوشنبه- در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري به تشريح آخرين تحولات در زمينه مذاکرات هسته‌اي پرداخت.

وي گفت: ما در پايان شش ماه دوره توافق ژنو که قرار بود به يک توافق جامع برسيم موفق نشديم علي رغم اينکه ۱۸ روز در وين تمام تلاش‌هاي خود را انجام داديم و منجر به تمديد ۴ ماهه شد.

عراقچي نگارش متن توافقنامه را کاري شکلي خواند که زماني صورت مي گيرد که درباره همه موضوعات توافق سياسي صورت گرفته باشد.


معاون وزير خارجه گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد متن آماده است و ۳۰ درصد در داخل پرانتز هست که درباره آن تصميم گيري شود. اما اختلافات اساسي درباره موضوعات باقي مانده است. ما پيشرفت خوبي داشتيم و اين باعث شد که تصميم به تمديد مذاکرات گرفتيم.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده گفت: ميزان درک و تفاهمي که از مواضع هم وجود دارد در حد خوبي است با اين حال اختلافات وجود دارد که برخي خيلي عميق است و در مورد برخي نزديک شديم راه‌حل‌هايي پيشنهاد شده است. اميدواريم در دور بعدي مذاکرات در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در ۱۸ سپتامبر تلاش جديدي را صورت دهيم براي رسيدن به تفاهم.وي با اشاره به مذاکرات چهارجانبه‌‌اي که قرار است روز پنجشنبه در وين با سه کشور اروپايي برگزار شود، خاطرنشان کرد: آقاي ظريف در حاشيه اجلاس شانگهاي در دوشنبه با وزير خارجه چين به صورت دوجانبه درباره موضوع هسته‌اي گفت‌وگو مي‌کند.

معاون ظريف درباره مذاکرات دوجانبه با آمريکايي‌ها خاطرنشان کرد: علت اينکه با آمريکايي‌ها مذاکرات دوجانبه طولاني‌تر است، به خاطر اين است که روابط دوجانبه با آمريکا نداريم.عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي عنوان کرد: در نيويورک مذاکرات دوجانبه هم خواهيم داشت. مذاکرات روز ۱۷ سپتامبر با ناهار کاري بين ظريف و اشتون شروع و بعد از آن ۱۸ سپتامبر با ۱+۵ خواهيم داشت و احتمالا جلسه‌اي با حضور وزراي خارجه ۶ کشور داشته باشيم اما تاريخ دقيقي براي آن مشخص نشده است. وي گفت: در نيويورک اگر بتوانيم مشکلات موجود را حل کنيم تازه زماني را نياز داريم به جزييات و ضمايم مربوط به سند توافق بپردازيم از جمله برداشته شدن تحريم‌ها.

عراقچي تصريح کرد: نااميد نيستيم و اميدواريم تا ۲۴ نوامبر به تفاهم برسيم البته منوط به اينکه نظرات ما تامين شده باشد.وي با بيان اينکه توافقي صورت نخواهد گرفت مگر اينکه درباره همه موضوعات توافق صورت گيرد، عنوان کرد: ظرفيت غني سازي ايران بحث بسيار مهمي است که در مذاکرات اعلام کرده‌ايم غني سازي ايران برنامه صنعتي است و بايد به اهداف خود درباره نيازهاي آتي کشور برسيم.

 

هرگز نبايد تصور کنند غني سازي ما در حد تحقيقاتي و سمبليک باشد. اين برنامه صنعتي است و چشم انداز صنعتي شدن بايد مدنظر قرار گيرد اينکه با چه شکلي به اين چشم انداز مي‌رسيم در مذاکرات مي‌توانيم بحث کنيم. نفس قضيه يعني برنامه غني سازي ايران يک برنامه صنعتي است و به حد صنعتي برسد يکي از خواسته‌هاي اصلي ماست و مذاکرات جدي و ريز و جزيي ادامه دارد و اميدواريم در اين زمينه به تفاهم رسيد.

وي گفت: اراک يکي از موضوعات جدي ماست. درک مي کنيم نگراني درباره راکتور آب سنگين وجود دارد. براي کساني که تمايل رسيدن به بمب اتمي را داشتند راکتورهاي آب سنگين مدنظر است ولي سلاح هسته‌اي هيچ جايگاهي براي ما ندارد. با طراحي‌هاي فناوري و تکنولوژيکي که صورت گرفته و يک راکتور آب سنگين را طراحي کنند که مذاکرات در اين باره ادامه دارد.
عراقچي بحث تحريم‌ها را از جمله موارد مورد اختلاف برشمرد و افزود: وجود يک جدول زماني براي برداشته شدن تحريم‌ها در مقابل اقداماتي که طرف مقابل ما بايد انجام دهد يکي از قسمت‌هاي سخت مذاکراتي ما خواهد بود.

معاون وزير خارجه خاطرنشان کرد: در برخي مسائل توانسته‌ايم گزينه‌هايي را پيدا کنيم راهگشايي‌هايي هم ايجاد شده است.وي درباره اقدام آمريکا در افزودن تحريم‌ها با بيان اينکه اختلاف تفسير در توافقنامه ژنو وجود دارد، تصريح کرد: اين خلاف اصل حسن نيت در اجراي توافق است و هم خلاف متن توافق است. با هر کس مذاکره کرديم اين نکته را صراحتا اعلام و در مذاکرات اخير در ژنو مجددا هم به اين مسئله هم مسائل ديگر اعتراضات خيلي جدي کرديم و گفتيم در شرايط حاضر اين قبيل حرکات مي‌تواند مخرب باشد و ما تحمل نخواهيم کرد تکرار شود.

عراقچي در خصوص اينکه اگر دوباره چنين اقداماتي صورت گيرد، تصريح کرد: ما حتما عکس العمل نشان خواهيم داد. اگر تکرار شود اين تحريم‌ها حتما عکس العمل مناسب را مدنظر قرار خواهيم داد اما اجازه نمي‌دهيم کساني که به دنبال شکست مذاکرات هستند از اين مسير به نتيجه برسند. کساني در آمريکا، منطقه و غرب هستند که مايل رسيدن به مذاکرات در مسير خود نيستند از طريق اقدامات مختلف سعي دارند در مسير مذاکراتي تخريب ايجاد کنند و ما حواسمان به اين حرکت‌ها هست و با هوشياري کامل و لازم مذاکرات را دنبال مي‌کنيم.

وي در پاسخ به سؤالي به همکاري ايران و آژانس اشاره کرد و افزود: ما به توافق ژنو و پادمان پايبند هستيم و اجرا کرده‌ايم. يکسري سؤالاتي را مطرح کرده‌اند و ما همواره در موضعي بوديم که با آژانس همکاري کنيم که روشنگري و شفاف سازي صورت گيرد ولي در طول چند سال گذشته که با آژانس همکاري مي‌کرديم متاسفانه کساني بودند که نمي‌خواستند اين سوالات رفع شود و مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي خاطرنشان کرد: ما در اين مدت ۵ نفر از دانشمندانمان را از دست داده‌ايم و اجازه نمي‌دهيم هر کسي از هر امکاني استفاده کند براي جاسوسي از مراکز ما و ما نسبت به سوء استفاده از وظايف آژانس به شدت حساس و مراقب هستيم و اجازه اين کار را نمي‌‌دهيم ولي در عين حال همکاري با آژانس را طراحي کرديم در سفر سال گذشته آمانو چارچوب همکاري را امضا کرديم. موانعي وجود داشت که با سفر اخير آمانو حل شد. مسير همکاري با آژانس الان مسير همکاري و تفاهم است آماده رفع ابهامات و حل مسائل گذشته هستيم چون به گذشته خود اطمينان داريم و براي برطرف کردن شبهه‌هاي موجود با آژانس همکاري داريم و انتظار داريم آژانس اين همکاري‌ها را در گزارشات خود اشاره کند.وي عنوان کرد: بحث چاشني‌هاي انفجاري در گزارش آمانو به صورتي که واقعا وجود داشته، منتشر نشده است.

عراقچي درباره ابعاد احتمالي نظامي و بحث مطالعات ادعايي و واژه ارزيابي سيستمي که توسط آژانس مطرح شده، گفت: ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران مسائل مربوط به گذشته است. علاقه نداريم از اين واژه استفاده کنيم چون ابعاد نظامي وجود ندارد.معاون وزير خارجه ادامه داد: انتظار مي رود وقتي اين مسائل حل مي‌شود آژانس ارزيابي خود را اعلام کند. اختلاف نظري وجود داشت معتقد بوديم آژانس بعد از هر موضوع ارزيابي خود را بيان کند اما آمانو معتقد است که ارزيابي نهايي انجام دهد ما با اين مشکلي نداريم فقط خواسته ما اين است هر موضوعي که بررسي مي‌شود فايل آن بسته شود و اطمينان حاصل شود که به اين فايل برنخواهند گشت.وي گفت: آژانس ارزيابي اوليه خود را درباره چاشني‌هاي انفجاري مطرح و اعلام کرد پاسخ‌هاي ايران در راستاي يک برنامه صنعتي مي‌تواند جواب دهد.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي با بيان اينکه در صنعت نفت از اين چاشني‌ها استفاده مي‌کنيم و اسناد آن را به آژانس ارائه داديم، خاطرنشان کرد: جمع بندي آژانس اين بود که توضيحات ايران با يک کاربرد صنعتي مطابقت دارد. اميدواريم اگر حسن نيت وجود داشته باشد و دست‌هايي در خارج سعي در تخريب اين مسير نکند يک به يک اين مباحث را با آژانس به سرانجام برسانيم.

وي همچنين گفت: اگر روحاني به نيويورک تشريف بياورد ملاقات‌هاي دوجانبه‌اي با سران کشورها خواهد داشت و الان درخواست‌هايي از سوي کشورهاي مختلف براي ملاقات با روحاني داريم. جمهوري اسلامي ايران با جديت کامل و حسن نيت در مذاکرات حضور مي‌يابد تا آخرين لحظه پاي ميز مذاکره خواهيم بود ولي از حقوق خود کوتاه نخواهيم آمد براي هر موضوع ايده داريم. براي هر موضوع مورد اختلاف گزينه و ايده‌هاي مختلف داريم و طراحي کرديم و بعضا به طرف‌هاي مقابل ارائه داديم و بعضا در نيويورک مطرح خواهيم کرد.

عراقچي تصريح کرد: اگر حسن نيت و جديت در طرف مقابل باشد که تا الان معتقديم هست رسيدن به تفاهم سخت هست ولي غيرممکن نيست. از نظر ما راه‌حل وجود دارد. اگر همه پايبند به مذاکرات باشيم رسيدن به توافق امکانپذير است اگر کسي دنبال دستاوردهاي سياسي است ما مشکل خواهيم داشت اگر به دنبال رفع نگراني و ايجاد اطمينان باشند رسيدن به تفاهم امکانپذير است.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي درباره جلسات استماع کنگره آمريکا و طرح اظهارات توسط تيم مذاکره کننده آمريکايي، گفت: کنگره آمريکا به عنوان يک پارلمان وظيفه نظارتي دارد مثل مجلس ما که بعد نظارتي قوي دارد و نمايندگان دغدغه‌هايي براي تامين منافع ملي کشور دارند. از اين جلسات چند ساعته در کميسيون امنيت ملي مجلس ما هم داريم. در کنگره آمريکا لابي‌هاي مختلف کار مي‌کنند که در صدر آن لابي صهيونيست‌ها هستند که به طور جدي کار مي‌کند و حتما صهيونيست ها و ديگراني که در منطقه و خارج منطقه هستند مذاکرات ثمربخشي که ايران حقوق خود را تامين مي‌کند نمي پسندند و همه تلاش خود را براي تخريب اين مذاکرات صورت ميدهند از ارسال پهپاد تا تلاش براي شکست دادن مذاکرات.

وي افزود: ما به هيأت آمريکايي گفته‌ايم اگر با جناح هاي داخلي خود مشکل دارند حق ندارند با هزينه ما رفع کنند. هر بار سعي کردند چنين کنند ما موضع گرفتيم. چه در موضع‌گيري علني و چه در ملاقات‌هاي خصوصي تذکر داديم. مشکل آنهاست و مشکل مذاکره نيست حق ندارند اين مشکلات را به هزينه مذاکرات و هزينه طرف ايراني حل کنند.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي درباره اينکه اگر بعد از ۴ ماه تمديد به نتيجه رسيديد امکان تمديد مذاکرات هست؟ گفت: اجازه دهيد اميدوار باشيم مذاکرات به نتيجه برسد. اما اگر به نتيجه نرسد کار به آساني بار قبل نخواهد بود. توافق ژنو براي ما يک سال فرصت مذاکره داده که ۲۴ نوامبر پايان مي‌يابد ادامه شرايط فعلي بعد از آن به شدت مشکل خواهد بود هم توافق ژنو چنين پيش بيني را ندارد هم شرايط در آمريکا و اروپا تغيير ميکند. اين فرصت ايجاد شده توسط توافق ژنو اگر تا ۲۴ نوامبر به نتيجه برسيم از دست خواهد رفت اما ديپلماسي هيچ وقت تمام نمي‌شود.

اخبا سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------