آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

تاریخ دور بعدی مذاکرات ایران و گروه1+5 مشخص شد



اخبار ,اخبار سیاست خارجی سیدعباس عراقچی

اخبار سیاست خارجی - عراقچی: دور بعدی مذاکرات ۱۸ فروردین

وی در خصوص مذاکرات دوجانبه نیز گفت: ملاقات های دو جانبه موضوع مهمی نیست اما در این دور با روسیه و آمریکا دو جانبه داشتیم فردا اگر فرصت شود با بقیه هم خواهیم داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در خصوص مذاکرات با 1+5 در روز نخست گفت: فضای مذاکرات خوب و جدی بود و بحث ها خیلی صریح و رک و در عین حال در فضای سالم مطرح شد.

 

به گزارش مهر از وین، سیدعباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در نشست خبری که با خبرنگاران ایرانی در vic محل اقامت خبرنگاران در وین گفت: در جلسات طولانی امروز سه مورد بررسی شد و یک مورد برای فردا ماند.

وی افزود: بحث های امروز و فردا در دور بعدی هم همینطور هست و بیتشر تبادل نظر هست که به یک درک مشترک برسیم و بعدا بر آن اساس به یک متن مشترک برسیم.

 

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در یک جلسه بحث تحریم ها ، یک جلسه ابعاد غنی سازی و یک جلسه همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران بررسی شد و یک جلسه دیگر هم فردا صبح در باره موضوع اراک و رفع مسئله آب سنگین اراک خواهیم داشت.

 

عراقچی خاطر نشان کرد: فضای مذاکرات خوب و جدی بود و بحث ها خیلی صریح و رک و در عین حال در فضای سالم مطرح شد.

 

وی افزود:دو طرف دیدگاه های خود را مطرح کردند هنوز زود است که بگوییم مذاکرات سازنده بود ولی قطعا مفید است.

 

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص جمع بندی مذاکرات پیرامون رفع تحریم ها و نیز پیشنهادات طرف ایرانی درباره موضوع آب سنگین اراک گفت: قرار نبوده و نیست که در این دور و دور بعدی به جمع بندی برسیم.

 

وی تصریح کرد:قرار است طرفین دیدگاه های خود را مطرح کنند که به درک مشترک برسیم چه غنی سازی ، چه رفع تحریم ها و هر موضوع دیگری و در مورد اراک هم همین طور است.

 

عراقچی یادآور شد: در مورد اراک موضوع مذاکره ما این است که چگونه می شود نگرانی های مربوط به اشاعه را کاهش داد و به حداقل رساند.

 

معاون وزیر خارجه عنوان کرد: مذاکرات احتمال قوی فردا بعد از ظهر تمام می شود. و بعد ار ظهر نیز آقای ظریف و اشتون یک دیدار دارند و بعد نشست مشترک برگزار می شود.

 

وی در خصوص مذاکرات دوجانبه نیز گفت: ملاقات های دو جانبه موضوع مهمی نیست اما در این دور با روسیه و آمریکا دو جانبه داشتیم فردا اگر فرصت شود با بقیه هم خواهیم داشت.

 

عراقچی در خصوص موضوع غنی سازی نیز بیان کرد: ملاک ما در تعیین ابعاد برنامه غنی سازی ایران نیازهای ایران است اختلاف نظری هم اگر هست درباره نیازهای عملی هست.

 

وی ادامه داد: اینکه ما به این درک مشترک برسیم که نیازهای ایران چیست بعد از آن ابعاد را هم تعریف می کنیم اما قسمت سخت کار تعیین نیازها است . تلاش ها همچنان ادامه دارد.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در خصوص مطرح شدن یا نشدن موضوع کریمه و همه پرسی در این منطقه از سوی مقامات روسیه یا امریکا نیز گفت:اصلا در مذاکرات بحث نشد.

 

وی افزود: قطعا این بحران سایه خود را بر همه موضوعات دارد اما دوستان ما در هیأت روسیه اصرار داشتند وارد این موضوع نشوند و بحث های دیگر وارد مذاکرات نشود.

 

عراقچی اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات 18 تا 20 فروردین برگزار می شود.

 

به گفته وی دور بعدی مذاکرات به احتمال قوی در وین برگزار می شود که این موضوع در دیدار روز چهارشنبه ظریف و اشتون قطعی خواهد شد.

 

خبرنگاری پرسید تحولات اوکراین باعث عدم انسجام طرف مقابل نشده که عراقچی در پاسخ گفت : تلاش همه طرف ها این است که انسجام حفظ شود و موضوع اوکراین و هر موضوع دیگری بر انسجام تأثیر نگذارد.

 

وی افزود: ما هم تمایل به انسجام آنها داریم چون می خواهیم با آنها به توافق برسیم و عدم انسجام آنها مانع این امر می شود.

 

خبرنگاری از عراقچی سئوال کرد چرا ظریف و اشتون عکس یادگاری نگرفتند آیا دلیل خاصی داشت که وی به شوخی جواب داد: شام هم نخوردند.

 

وی در پاسخ به سئوالی در باره دستور کار مذاکرات بعدی گفت: خانم اشتون و آقای ظریف باید تصمیم بگیرند اما بحث کلی در مورد سه مورد تحریم ها ، همکاری های هسته ای و غنی سازی تمام شده و فردا نیز بحث در مورد اراک به پایان خواهد رسید این به این مفهوم نیست که راجع به اراک دیگر حرفی نزنیم.فعلا یک جلسه ایده ها را تبادل کردیم تا بعدا در قالب پکیج کلی به جمع بندی برسیم.

 

عراقچی در پاسخ به سئوال دیگری درباره توافقات طرفین بیان کرد: کشورهای 1+5 تلاششان این است که در مباحث نظرات واحدی داشته باشند . در خیلی از موارد این طور است و در بعضی از موارد هم دیدگاه ها مشترک است.

وی ادامه داد: خود ما هم مایل هستیم 1+5 موضع واحد و متحدی داشته باشند تا بتوان مذاکره کرد.

 

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: در بحث هایی که تا الان داشتیم درک مشترک بین 1+5 و ایران وجود داشته و در همه موضوعات یک اتفاق نظر کلی وجود دارد، در بحث تحریم ها اینکه همه تحریم ها باید در گام نهایی برداشته شود اتفاق نظر وجود دارد اما اینکه چگونه انجام شود موضوع بحث است.

 

عراقچی اضافه کرد: در مورد غنی سازی اینکه برنامه غنی سازی ایران ادامه می یابد اتفاق نظر وجود دارد و از قبل هم توافق شده اما ابعاد برنامه موضوع مذاکرات است.

 

وی عنوان کرد:  در مورد همکاری های هسته ای نیز توافق شده است که همکاری ها باشد اما اینکه چه همکاری هایی مورد بحث است. و اینکه کارخانه اراک به کار خود ادامه می دهد در این باره اتفاق نظر وجود دارد اما نگرانی هایی درباره یک راکتور آب سنگین وجود دارد که درباره اینکه چطور این نگرانی ها رفع شود مذاکره می کنیم.

 

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره حاشیه های سفر اشتون به تهران و تاثیر آن در مذاکرات گفت: شروع مذاکرات امروز بین آقای ظریف و خانم اشتون بود در مورد شکل کار بحث و تبادل نظر شد و آقای ظریف در خصوص سفر خانم استون و تبعات آن توضیح دادند و بیان کردند که چگونه این سفر بر بی اعتمادی مردم ایران نسبت به رفتار اروپایی ها تأثیر داشته است.

 

وی خاطر نشان کرد:خانم اشتون نیز توضیح داد که موضوع دیدار با جوامع مدنی همواره در سفرهای خارجی ایشان مطرح بوده است چون این سفر مصادف با روز جهانی زن شده است با تعدادی از خانم ها در ایران دیدار داشته اند که همان طور که سخنگوی ایشان هم گفت و خودشان هم تأکید داشتند این دیدارها با دولت و وزارت امور خارجه هماهنگ نمی شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالی درباره رآکتور آب سنگین و نگرانی هایی که گفته می شود قرار است مرتفع شود، بیان کرد: ضمن اینکه از برنامه صلح آمیز هسته ای خود مطمئن هستیم بر اساس فتوای مقام معظم رهبری که سلاح های هسته ای را حرام می داند و دکترین های استراتژیک خود ، اما درک می کنیم نگرانی هایی وجود دارد و لذا یکی از موضوعات این است که نگرانی ها برطرف شود.

 

این طور نیست که تحقیق و توسعه ما متوقف شود و یا رآکتور تحقیقاتی متوقف شود و سعی می کنیم نگرانی هایی که حول و حوش آن وجود دارد را به نفعی کنترل و مدیریت کنیم تا برطرف شود.

 

معاون وزیر خارجه در مورد بحث همکاری های هسته ای و اینکه تحقیقا در چه موضوعی مذاکره می کنید، گفت: بحث های مختلفی وجود دارد . عناوین زیادی در این حوزه وجود دارد از موضوع رآکتورهای آب سبک تحقیقاتی و قدرتی تا بحث های مربوط به پزشکی هسته ای و.. سوخت های جدید ، تحقیق و توسعه و.. وجود دارد که مقداری از اینها در این جلسه بحث شد پیشنهاداتی از طرف مقابل و پیشنهاداتی از سمت ما وجود داشت . انشاالله در دوره های آینده در این خصوص هم به جمع بندی می رسیم.

 

وی ادامه داد: هدف این جلسات فعلا به جمع بندی رسیدن نیست بلکه درک مشترک است.

 

خبرنگاری در مورد اینکه کاهش تعداد سانتریفیوژ مطرح است و اینکه فشار وجود دارد برای اینکه مذاکرات در 6 ماه تمام شود سئوال کرد که عراقچی گفت:هیچ فشاری برای اینکه مذاکرات در 6ماه تمام شود وجود ندارد ولی این تمایل وجود دارد و هم ما و هم کشورهای طرف مقابل این تمایل را داریم که مذاکرات به گونه ای تنظیم شود که تا قبل از پایان 6 ماه بتوانیم به جمع بندی برسیم.

 

وی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما چیست، بیان کرد: کار سختی در پیش است . موضوعات سخت است . طبعا ما خوشبینی به نیات طرف مقابل نداریم ولی نا امید هم نیستیم اگر نا امید بودیم در مذاکره شرکت نمی کردیم.

 

وظیفه دیپلمات ها این است که از طریق مذاکره منافع ملی و خواسته های نظام را تأمین کنند.و دیپلمات ها همیشه امیدوار هستند که این وظیفه را انجام دهند . مسیر خود را به این طریق ادامه می دهیم.

اخبار سیاست خارجی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------