آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

لس آنجلس تایمز: فضا بدبیانه شد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مذاکرات  لوزان

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: پس از آن که مقامات غربی تاکید کردند که همچنان فهرست بلندبالایی از موانع بر سر راه امضای توافق مهمی که برنامه هسته ای ایران را محدود می سازد، وجود دارد، امیدها برای دستیابی به این توافق تا پایان هفته رنگ باخت.

به گزارش انتخاب ؛ این روزنامه آمریکایی افزود: روز یکشنبه زمانی که مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی برای دیدار و گفتگو گردهم آمدند، برخی دیپلماتها و ناظران پیش بینی کردند که احتمالا خطوط کلی توافق تا جمعه اعلام خواهد شد. اما در گزارش های روز سه شنبه لحن مقاماتی که درمورد مذاکرات سخن می گفتند، بیشتر بدبینانه بود.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت هنوز راه زیادی درپیش است و مسائل فنی دشواری باقی مانده اند که باید به آنها رسیدگی شود.

به نظر می رسد دو طرف برسر سرعت لغو تحریم های ایران در ازای پذیرش برخی محدودیت در زمینه فعالیتهای هسته ای این کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند. همچنین اختلاف نظرهایی هم در مورد چگونگی محدود کردن فعالیتهای تحقیقاتی ایران در آینده و نظارت بر تاسیسات هسته ای این کشور وجود دارد.

ایرانیان تاکید کرده اند که می خواهند در تاسیسات هسته ای زیرزمینی فردو به فعالیتهای غنی سازی خود ادامه دهند. این درحالی است که به نظر می رسید دو طرف در تابستان گذشته توافق کرده بودند از این تاسیسات فقط برای کارهای تحقیقاتی استفاده شود. با توجه به مسایل حل نشده باقی مانده، به نظر می رسد گروه های مذاکره کننده باید تمام وقتی را که پایان این ماه فرصت دارند به مذاکره بپردازند.

به نظر می رسد مقامات اروپایی پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بعد از ظهر دوشنبه در بیان پیش بینی های خود محتاطانه تر عمل می کردند.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس پس از این دیدار تاکید کرد هنوز راه زیادی در پیش رو قرار دارد.

از سوی دیگر دولت اوباما هم از طرف کنگره بدبین به مذاکرات تحت فشار روز افزون قرار دارد. کنگره تهدید کرده قانونی را به تصویب خواهد رساند که کاخ سفید معتقد است می تواند به شکست مذاکرات منجر شود.


المیادین: فضا بدبیانه شد
شبکه الميادين گزارش داد: فضاي مذاکرات هسته اي بين ايران و آمريکا در لوزان سوئيس بار ديگر بدبينانه شد.

بر خلاف فضاي مثبت مذاکرات سه روز گذشته، فضاي نشست هاي صبح امروز بين دو هيئت ايراني و آمريکايي متشنج بود. جان کري وزير امور خارجه آمريکا پس از اين گفتگوها حاضر نشد به هيچ يک از سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. محمد جواد ظريف همتاي ايراني اش هم بدون پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران به محل اقامتش بازگشت.

بدون شک اين تنش مربوط به پيشرفت نکردن در مسئله تعيين سازوکار لغو تحريمهاست. دو طرف بر موضع خود تاکيد دارند. خبرنگار اين شبکه افزود: ايران خواهان لغو فوري تحريمها پس از امضاي توافقنامه نهايي يا دستکم تعيين جدول زماني کوتاه و مشخصي در اين باره است. اطلاعات ما نشان مي دهد ايران براي موافقت با حداکثر مهلت شش ماهه درباره لغو تحريمها آمادگي دارد.

اما طرف آمريکايي اصرار دارد نبايد هيچ زماني براي لغو تحريمها تعيين شود و لغو آنها مشروط به اطمينان يافتن از پايبندي ايران به توافقنامه نهايي است. از نظر آمريکا و اروپا ايران بايد پروتکل الحاقي پيمان منع اشاعه سلاح هاي هسته اي را هم بپذيرد تا صلح آميز بودن برنامه هسته اي اين کشور تضمين شود. اين پروتکل اجازه بازرسي هاي سرزده از تاسيسات هسته اي ايران را به آژانس بين المللي انرژي اتمي دهد.

وي خاطر نشان کرد: مذاکرات بسيار پيچيده است. اگر در چند روز آينده اختلاف بر سر سازوکار لغو تحريمها عليه ايران حل نشود، شاهد فروپاشي مذاکرات خواهيم بود. هنوز مشخص نيست آيا وزراي امور خارجه کشورهاي گروه پنج بعلاوه يک در مذاکرات با ايران شرکت خواهند کرد يا نه؟ اين مسئله ثابت مي کند مذاکرات هنوز به مرحله حساسي نرسيده است.


 اخبار سیاست  خارجی  -  انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------