آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سفر روحانی به اسلام آباد، بهار روابط ایران و پاکستان



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی, سفر رئیس جمهور

سفر دو روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، اگرچه در قالب یک سفر دوجانبه انجام شد، اما باتوجه به تقویت اقتدار ایران در منطقه در دوره پسابرجام و نیز با توجه به تحولات پرشتاب منطقه پیرامونی و خاورمیانه، اهمیت راهبردی و منطقه ای این سفر به مراتب بیشتر از اهمیت آن به عنوان یک سفر در قالب روابط دوجانبه است.

حضور نخست وزیر پاکستان در پای پله هواپیمای حامل حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای استقبال از وی در آغاز سفر و حضور رئیس جمهوری پاکستان در فرودگاه اسلام آباد برای بدرقه روحانی در پایان سفر، گویای عمق اهمیت سفر دو روزه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان است.


اگرچه حضور نخست وزیر و رئیس جمهوری پاکستان در فرودگاه برای استقبال و بدرقه برخی میهمانان عالی رتبه این کشور، جزو پروتکل پاکستان نیست، ولی محمدنواز شریف و ممنون حسین به ترتیب برای استقبال و بدرقه روحانی، پایه پله هواپیمای حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند تا نشان دهند سفر روحانی به این کشور، تا چه حد برای دولت و مردم پاکستان، به ویژه در شرایط کنونی منطقه، حائز اهمیت است.


روحانی عصر روز جمعه ششم فروردین و در نخستین سفر خارجی خود در سال 1395، وارد اسلام آباد شد و در سفری پرکار، علاوه بر دیدار با محمد نواز شریف نخست وزیر، ممنون حسین رئیس جمهوری، ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش و سرتاج عزیر مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی، در نشست مشترک صدها نفر از تجار ایرانی و پاکستان، نشست علما و نخبگان و در پایان سفر، در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت.


در این سفرکه با محوریت تاکید بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان در فضای پسابرجام انجام شد، شش سند همکاری میان دو کشور شامل: 1- برنامه های تجاری راهبردی پنج ساله 2- همکاری میان اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان و اتاق صنایع، بازرگانی، معادن و کشاورزی ایران 3- همکاری میان دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و شورای روابط خارجی کراچی 4- همکاری میان بیمه مرکزی ایران و کمیسیون اوراق بهادار پاکستان 5- همکاری های فرهنگی و اکادمیک میان اکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه پاکستان و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ایران 6- یادداشت تفاهم همکاری های متقابل در زمینه های بهداشتی،آموزش پزشکی، دارویی و تجهیزات پزشکی، امضا شد.

** دیدار روحانی و نواز شریف
روحانی عصر جمعه و پس از حضور در کاخ نخست وزیر پاکستان، مورد استقبال رسمی نواز شریف قرار گرفت و بلافاصله، سران دو کشور دیدار خصوص و سپس دور مذاکرات رسمی خود را با حضور تعدادی از وزیران کابینه دو کشور آغاز کردند.


روحانی پس از مراسم امضای اسناد میان دور کشور در سخنانی، با تاکید بر اهمیت و ضرورت تقویت روابط همه جانبه با اسلام آباد تصریح کرد: بدون، تردید امنیت پاکستان امنیت ایران و امنیت ایران امنیت پاکستان است.


نخست وزیر پاکستان هم بعد از مراسم امضای اسناد، در سخنانی با اشاره به اینکه روابط اقتصادی کشورش با ایران در سال های گذشته تحت تاثیر شدید تحریم ها قرار گرفت، تاکید که که اسلام آباد اراده جدی برای استفاده حداکثری از فضای پساتحریم با هدف توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران دارد.

** روحانی: تهران از گسترش همکاری ها با اسلام آباد در همه حوزه ها استقبال می کند
رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست هیأت های عالی رتبه ایران و پاکستان، از پاکستان به عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه ای با اشتراکات عمیق فرهنگی نام برد و تأکید کرد: تهران از گسترش همکاری ها با اسلام آباد در همه حوزه های مورد علاقه استقبال می کند.


روحانی با اشاره به امکانات گسترده دو کشور برای تعمیق همکاری ها به ویژه در بخش های اقتصادی اظهار کرد: ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور در سال های پیش رو باید با فراهم کردن تسهیلات بیشتر در بخش های تجاری و بانکی به سالانه 5 میلیارد دلار برسد.


نخست روز سفر روحانی، با حضور وی در ضیافت شام نواز شریف به پایان رسید. جمهوری اسلام ایران صبح شبنه پس از به حضور پذیرفتن سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی، دیداری مهمی با ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان انجام داد.


ژنرال راحیل شریف صبح شنبه با حضور در هتل محل اقامت روحانی با وی دیدار کرد.


رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، با اشاره به همکاری نزدیک و دیرینه دفاعی میان ارتش های دو کشور و همچنین پیوندهای عمیق فرهنگی میان دو ملت تصریح کرد: پاکستان عمق استراتژیک ما و ایران عمق استراتژیک پاکستان است و این واقعیت در روزهای سخت اثبات شده است.


ژنرال راحیل شریف نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه 'مبارزه سخت ارتش پاکستان با تروریست ها ادامه می یابد'، اظهار داشت: اطمینان می دهم بزودی شاهد تحول اساسی در امنیت مرزهای ایران و پاکستان خواهیم بود و ما برای اجرای مفاد موافقتنامه امنیتی دو کشور تمام تلاش خود را بکار می گیریم و اجازه نخواهیم داد از خاک پاکستان اقدامی علیه ایران انجام گیرد.

** روحانی: ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را به عهده می گیرد
رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه های روز دوم سفرش به اسلام آباد، همراه با نخست وزیر پاکستان، در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و پاکستان حضور یافت و در سخنانی، با بیان اینکه طرف ایرانی به تعهدات خود در زمینه همکاری های انرژی با پاکستان عمل کرده و عمل خواهد کرد، تاکید کرد: اعلام می کنم که ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را به عهده می گیرد.


روحانی گفت: ما تقریبا گاز را به مرز پاکستان رسانده ایم و آماده ایم تا این همکاری را توسعه بدهیم و مردم پاکستان مطمئن باشند که ایران به عنوان یک شریک راهبردی برای این ملت، همواره در زمینه نفت، گاز و برق از همه توان خود برای تامین خواسته های مردم پاکستان بهره خواهد برد.


این سخنان روحانی در حضور 'محمدنواز شریف' نخست وزیر پاکستان، جمعی از اعضای کابینه این کشور و صدها نفر از فعالان تجاری و اقتصادی پاکستان موجب تشویق حضار قرار گرفت.


روحانی اظهار داشت: همانطور که امنیت پاکستان را امنیت خود می دانیم اقتصاد، رشد و توسعه این کشور را هم رشد و توسعه خود می دانیم.

** قدرت ارتش پاکستان را در مقابله با تروریسم قدرت خود می دانیم
رئیس جمهوری اسلامی ایران که پیش از حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور، ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش پاکستان را به حضور پذیرفته بود، در سخنانش در نشست اقتصادی یاد شده با تاکید بر اهمیت قدرت ارتش پاکستان به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم افزود: قدرت ارتش پاکستان را در مقابله با تروریسم قدرت خود تلقی می کنیم.


وی گفت: باید بخش های دفاعی و امنیتی دو کشور را برای تقویت امنیت مرزها و منطقه تشویق کنیم.


** نواز شریف: ایران و پاکستان در کنار هم در مسیر شکوفایی اقتصاد گام بردارند
نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست اقتصادی با بیان اینکه هم پاکستان و هم ایران به طور همزمان در حال برون رفت از تنگناهای اقتصادی هستند تاکید کرد که لازم است دو کشور در کنار هم و باهم در مسیر شکوفایی اقتصاد گام های رو به جلو بردارند.


نواز شریف تاکید کرد: مطمئن هستم که تعامل بین فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور باعث ایجاد فرصت های فراوان و رشد اقتصادی هر دو طرف خواهد شد.

** رایزنی روسای جمهوری ایران و پاکستان درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه و بین المللی
روحانی ظهر شنبه با ممنون حسین همتای پاکستانی خود نیز دیدار کرد دو طرف در این دیدار 70 دقیقه ای، درباره مهم ترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفت وگو و تبادل نظر کردند.


روحانید در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط تهران - اسلام آباد در همه عرصه های مورد علاقه استقبال می کند.


رییس جمهوری با اشاره به آمادگی ایران برای تامین انرژی مورد نیاز پاکستان، اظهار داشت: دوره پسابرجام و پساتحریم، این فرصت را برای دو کشور فراهم کرده که همکاری های خود را در حوزه های انرژی، پتروشیمی و امور بانکی بیش از پیش گسترش دهند.

** روحانی: اسلام دین اعتدال است
رئیس جمهوری اسلامی ایران، عصر شبنه هم دیداری با علما و نخبگان پاکستانی داشت و در این دیدار، اسلام را دین اعتدال و اخلاق توصیف کرد و گفت: هویت ما مسلمانان، شیعه در برابر سنی یا سنی در برابر شیعه نیست بلکه هویت ما، هویت اسلام در برابر کفر و نفاق است.


روحانی در این دیدار افزود: باید به هویت اسلامی خود افتخار کنیم و مذاهب مختلف را با احترام به رسمیت بشناسیم و از همین نقطه است که وحدت جهان اسلام آغاز می شود.

** روحانی: علاقمند به ادامه تنش با عربستان نیستیم
حسن روحانی عصر شنبه و در برنامه پایانی سفرش به اسلام آباد، با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به سوال یک رسانه پاکستانی درخصوص تنش های میان ایران و عربستان گفت: علاقه مند به ادامه تنش با عربستان نیستیم. ایران یک کشور بسیار بزرگ در منطقه و جهان اسلام است و عربستان هم نقش تاثیر گذار در جهان اسلام دارد.


وی افزود: بنابراین اگر مشکلی بین دو کشور است باید حل و فصل شود. کشورهایی که تاکنون تلاش کرده اند به حل این تنش کمک کنند از جمله کشور پاکستان، ما همواره به این تلاش ها پاسخ مثبت داده ایم.


رئیس جمهوری در ادامه گفت: امیدواریم در آینده نزدیک مسیر درستی برای حل و فصل مشکلات دو کشور پیدا شود.


روحانی گفت: دنیای اسلام باید از تنش ها به دور باشد. جهان اسلام نیاز به توسعه و رفاه و پیشرفت دارد و این پیشرفت فقط در سایه صلح و ثبات امکان پذیر است و ما در این زمینه هر اقدامی که باشد از آن دریغ نخواهیم کرد.

** آماده همکاری با پاکستان برای کمک به صلح افغانستان هستیم
رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری، در پاسخ به سوال ایرنا، با بیان اینکه همواره موضوعات گوناگون بین ایران و پاکستان برای همکاری مورد بحث و تبادل نظر قرار داشته است گفت: در سفر جاری نیز موضوع کمک به روند صلح افغانستان در دیدار با نخست وزیر پاکستان مطرح شد و همکاری در این زمینه مورد توافق ما است.


وی افزود: موضوع افغانستان در مذاکرات با نواز شریف در سفر جاری مطرح شد و حتی این فرمول که با پاکستان و افغانستان به صورت سه جانبه با هم کار کنیم، مورد بحث قرار گرفت که پیشنهاد آن از سوی پاکستان بود و مورد توافق ما قرار گرفت.


روحانی گفت: ما سه کشور به طور سه جانبه می توانیم برای امنیت افغانستان تلاش کنیم و امنیت افغانستان برای خود مردم این کشور و همچنین پاکستان و ایران به عنوان دو کشور مهاجر پذیر از افغانستان و هم مرز با این کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.


رئیس جمهوری افزود: بنابراین هر کاری که بتوانیم برای صلح، ثبات و امنیت در افغانستان انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد.

** بدرقه رئیس جمهوری پاکستان، حُسن ختام سفر روحانی به اسلام آباد
رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر جمعه و با استقبال 'محمدنواز شریف' نخست وزیر پاکستان در فرودگاه، وارد اسلام آباد شده بود غروب شنبه به وقت محلی و با بدرقه 'ممنون حسین' همتای پاکستانی خود وحضور او در فرودگاه اسلام آباد، پایتخت پاکستان را به مقصد تهران ترک کرد.


اخبار سیاست  خارجی  -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------