آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

آسوشیتدپرس ادعا کرد: توافق محرمانه ایران و 1+5: توسعه اجرای کلیدی برنامه هسته ای ایران پس از یک دهه



 اخبارسیاست خارجی,خبرهای  سیاست خارجی , توافق هسته‌ای

آسوشیتدپرس مدعی است که این سند، تنها پیوست محرمانه توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی است، و بر اساس آن بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند.

آسوشتیدپرس خبر داد که به سندی مرتبط با توافق هسته‌ای ایران دست یافته که نشان می‌دهد ایران بر اساس يك توافق محرمانه با آژانس، می‌تواند اجزاي كليدي برنامه هسته‌ای خود را در كمتر از يك دهه ديگر توسعه دهد.

به گزارش  انتخاب ؛ آسوشیتدپرس مدعی است که این سند، تنها پیوست محرمانه توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی است، و بر اساس آن بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند.

این گزارش نتیجه‌گیری کرده که از آنجا که کارایی دستگاه‌های جدید پنج برابر دستگاه‌های کنونی است، زمانی که ایران برای ساخت سلاح اتمی نیاز خواهد داشت، از یک سال به شش ماه کاهش می‌یابد.

آسوشیتدپرس یادآور شده که سند جدید توسط دو دیپلمات در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، که به دلیل آنکه مجاز به افشای آن نبوده‌اند، حاضر به افشای نام خود نیستند.

یکی از این دیپلمات‌ها که این سند را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته، بیش از یک دهه بر برنامه هسته‌ای ایران تمرکز داشته و یادآور شده که این سند به صورت مجزا از توافق اتمی تنظیم شده اما از بخشی از این توافق نشئت گرفته است. او همچنین گفته که هم ایران و هم شش قدرت مذاکره‌کننده با ایران، یعنی آمریکا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا، این سند را امضا کرده‌اند.

دیپلمات دیگری هم که سند محرمانه مورد اشاره آسوشیتدپرس را در اختیار داشته، محتوای آن را در گفت‌وگو با این خبرگزاری تأیید کرده است.

آسوشیتدپرس در ادامه به گفته‌های مقام‌های آمریکایی اشاره کرده که گفته‌اند توافق هسته‌ای به گونه‌ای تنظیم شده که اطمینان یافت ایران دست کم ۱۲ماه تا تأمین اورانیوم مورد نیاز برای تهیه یک بمب اتمی فاصله دارد.

بر پایه محاسبات این خبرگزاری، گرچه تعداد سانتریفویژهای جایگزین کمتر از دستگاه‌های کنونی ایران است، اما به دلیل کارایی بیشتر آنها، مدت زمان تأمین اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب اتمی از یک سال به شش ماه و حتی کمتر تقلیل می‌یابد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------