آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

لاریجانی: تحریم‌های یک جانبه آمریکا نقض فاحش حقوق بین الملل است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری به سئول پایتخت کره جنوبی با روسای پارلمانهای چک و فیلیپین دیدار و در دومین نشست روسای مجالس اورآسیا، سخنرانی کرد. 

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در جمع خبرنگاران در بدو ورود به کره جنوبی  ضمن ابراز امیدواری به تهیه اساسنامه نشست روسای مجالس اوراسیا گفت: این نشست می تواند به امنیت پایدار و توسعه روابط اقتصادی کشورهای حاضر کمک کند. 

 

وی اظهار داشت: این نشست ابتکاری است که از سال پیش شروع شده و ایران نیز نقش فعالی داشته تا این سازمان شکل بگیرد. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روسای مجالس آسیا و بخشی از اروپا همکاری هایی را برای توسعه و حل مشکلات منطقه پیگیری می‌کنند. 

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در عرصه بین المللی وجود دارد، اینگونه نهادها و سازمان هایی که می توانند بسط پیدا کنند و از یک قاره هم فراتر بروند، می توانند به مسائل امنیت پایدار در منطقه و توسعه در روابط اقتصادی کشورها کمک کنند. 

 

لاریجانی متذکر شد: درخصوص سرمایه گذاری اقتصادی، استفاده از انرژی و مسائل امنیتی که منطقه را درگیر کرده، مسائل لازم در این نشست مطرح می شود. 

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: امیدواریم اساسنامه این کنفرانس شکل بگیرد تا بتواند فعالانه تر به مسائل اوراسیا بپردازد. 

 

وی گفت: دیدارهایی با مقامات کره ای و روسای مجالسی که در این اجلاسیه حضور پیدا می کنند، انجام خواهد شد. 

 

لاریجانی عنوان کرد: محور مهم این دیدارها توسعه روابط ایران با کره جنوبی و سایر کشورهای حاضر است. 

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که مهیا شده و زمینه هایی که برای سرمایه گذاری ایجاد شده، از سرمایه گذاری کره جنوبی نیز استقبال می کنیم. 

 

علی  لاریجانی همچنین در دیدار با رئیس پارلمان چک گفت: برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر می‌توان از همکاری‌های چند جانبه کمک گرفت. 

 

وی که  در حاشیه دومین نشست روسای مجلس اوراسیا با یان هامان چک رئیس پارلمان جمهوری چک دیدار کرد، اظهار داشت: از همدردی شما به مناسبت حادثه تروریستی تهران تشکر می‌کنم. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران و چک روابط تاریخی دارند و نگاه مردم ایران به این کشور مثبت است و همکاری‌هایی نیز در زمینه تراکتورسازی بین دو کشور در گذشته وجود داشته و ایران تمایل دارد بعد از توافق هسته‌ای با کشور چک در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی همکاری داشته باشد. 

 

وی افزود: ایجاد همکاری‌های بانکی یکی از موضوعات مهم برای توسعه روابط اقتصادی است تا تجار بتواند بهترعمل کنند، بعضی از کشورهای اروپایی همکاری‌های بانکی مناسبی با ایران داشته‌اند و به همین دلیل قراردادهای خوبی نیز با آنها منعقد شده است. 

 

رئیس قوه مقنه ادامه داد: متأسفانه تروریسم تبدیل به معضلی جهانی شده و پیشرفت کرده است که بخشی از آن مربوط به کمک‌های پشت صحنه است، جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد و این تجربیات را برای سرکوب داعش در اختیار عراق و سوریه قرار داده است. 

 

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار یان هامان چک رئیس پارلمان جمهوری چک ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر که در تهران رخ داد با رئیس مجلس و مردم ایران اظهار داشت: من به عنوان رئیس پارلمان چک از شما دعوت می کنم تا به کشور جمهوری چک سفر کنید زیرا این سفر می‌تواند نقطه عطفی در توسعه هر چه بیشتر روابط ایران و چک شود. 

 

رئیس پارلمان جمهوری چک بیان کرد: 90 سال از ایجاد روابط بین ایران و چک می‌گذرد و شخصا بسیار خوشحال هستم که در مراسم گرامیداشت آن در سفارت ایران حضور داشتم. 

 

وی افزود: روابط تجاری بین ایران و چک روز به روز در حال افزایش است و شرکت‌های جمهوری چک بسیار تمایل به همکاری با ایران دارند و اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز سطح بسیار بالایی دارند. 

 

یان هامان چک تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا به ایران سفیر اعزام کنیم و متقابلا جمهوری اسلامی ایران  نیز سفیر خود را به جمهوری چک اعزام کند. 

 

 علی لاریجانی  همچنین  در حاشیه برگزاری دومین نشست اجلاسیه روسای مجالس اوراسیا با رئیس پارلمان فیلیپین دیدار و گفت و گود کرد و اظهار داشت: توسعه روابط پارلمانی و اقتصادی ایران و فیلیپین دارای ضرورت است. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط مثبت دو کشور گفت: روابط میان ایران و فیلیپین همیشه خوب و مثبت بوده است. 

 

بر اساس این گزارش رئیس پارلمان فیلیپین در این دیدار خواستار گسترش روابط اقتصادی و پارلمانی بین دو کشور شد و از دکتر لاریجانی برای دیدار از مانیل پایتخت فیلیپین دعوت کرد. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در محل اجلاس نیز  گفت: ایران برای ایجاد روابط و همکاری با سایر کشورها در زمینه‌های انرژی و حوزه اقتصادی آمادگی دارد. 

 

وی  که در حاشیه برگزاری دومین نشست اجلاس روسای مجالس اوراسیا در جمع خبرنگاران حاضر شده بود اظهار داشت: تأسیس این نهاد سال گذشته توسط کره جنوبی و روسیه مطرح شد و در آن جلسه پیشنهاد ایجاد یک دبیرخانه را من مطرح کردم تا با ثبات بیشتری این سازمان عمل کند، اصل ایجاد همکاری‌های اقتصادی و امنیتی بین کشورهای منطقه اوراسیا اقدام مناسبی است، ولی نتیجه‌بخش بودن آن به جدی گرفتن این موضوع از طرف سایر کشورها بستگی دارد. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: تأسیس دبیرخانه و نگارش اساسانامه مقدمات ایجاد همکاری بین کشورهای منطقه اوراسیا است ولی محتوای آن از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ایجاد خطوط مواصلاتی برای انتقال هر چه زودتر انرژی به کشورهای دیگر اهمیت دارد و علاه بر این‌ها ایران می‌تواند در زمینه همکاری‌های فنی و تکنولوژی همکاری کند. 

 

وی افزود: از ویژگی‌های مهم منطقه اوراسیا وجود منابع انرژی است که باید بتوان به بهترین نحو از آن استفاده کرد. 

 

لاریجانی ادامه داد: در زمینه مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی را در اختیار دارد که می تواند این تجربیات را در اختیار سایر کشورها قرار دهد. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه مهمترین محورهای دیدارهای دو جانبه با سایر کشورها همکاری‌های اقتصادی است، گفت: با روسای مجالس برخی از کشورهای اروپایی آسیایی حاضر در این اجلاس صحبت شده که همکاری‌های اقتصادی‌ و امنیتی برای مبارزه با تروریسم نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. 

 

لاریجانی  همچنین طی سخنانی در دومین نشست روسای مجالس کشورهای حوزه اوراسیا گفت: اقدامات آمریکا در تصویب و اجرای تحریم‌های اقتصادی یک جانبه علیه کشورهای مستقل نقض فاحش حقوق بین‌الملل است. 

 

متن سخنرانی  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است: 

 

جناب آقای چانگ سیه – کیون، رئیس محترم مجلس ملی جمهوری کره 

 

روسای محترم مجالس و همکاران گرامی، 

 

از تلاش‌های جناب آقای چانگ سیه – کیون، رئیس محترم مجلس ملی کره به خاطر میزبانی و نیز تمهیدات عالی برای برگزاری این نشست قدردانی می‌نمایم. بر این باورم که تأسیس «نشست روسای مجالس کشورهای اوراسیا» که با ابتکار مشترک روسای محترم مجالس کره جنوبی و دومای روسیه آغاز گردید، چنانچه بر مبنای استفاده بهینه از امکانات کشورهای عضو و به دور از قطب‌بندی‌های مندرس گذشته باشد، می‌تواند نظامی سازنده در صحنه بین‌المللی باشد. 

 

جهت توفیق این نهاد جدید، ابتدا باید تعریف روشن و انتظارات معقولی از آن را ارائه نمود. در منطقه اورسیا، تشکل‌های مختلف آسیایی و غیره وجود دارد که کم و بیش کارکردهایی در حوزه های مختلف داشته‌اند، چه در سطح دولتی و چه مجالس. این نهاد جدید می‌تواند وجه مکمل تشکل‌های گذشته را داشته باشد. بر این اساس مناسب است از تشکل‌ها و اتحادیه‌های این مناطق به عنوان ناظر بهره جسته شود. 

 

بی تردید بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و مقابله با چالش‌های پیش رو، نیازمند تلاش جمعی کشورهای این حوزه می‌باشد. ما بر این باوریم که برای تقویت امنیت و توسعه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، باید بیش از گذشته به ظرفیت‌های درون منطقه‌ای توجه نمود. در این راستا، اتخاذ سیاست‌های مشترک در حوزه‌هایی مانند انرژی، صنعت، تجارت، ترانزیت کالا، خدمات و نیروی کار و سایر عرصه‌های اقتصادی، می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای ایفا نماید. همچنین انجام اقدامات لازم جهت مقابله با تهدیدات و چالش‌های مشترک از جمله در زمینه مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و نیز تحریم‌های اقتصادی یک جانبه که روابط آزاد تجاری بین‌المللی و منطقه‌ای کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بسترهای مناسبی برای همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای منطقه اوراسیا باشند. 

 

همکاری در زمینه آموزش، زیرساخت‌های ترانزیت کالا، محیط زیست، گسترش سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و مهار بحران‌های امنیتی، چهار اولویت مهم این نهاد می‌تواند تلقی شود. 

 

جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت مهم ژئوپلیتیک خود و دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی این آمادگی را دارد تا بیش از پیش نقش مهم خود را در توسعه همه جانبه، رفاه و کمک به ایجاد یک نظم امنیتی پایدار در منطقه اوراسیا ایفا نماید. 

 

توانمندی‌های ایران در زمینه تولید انرژی و برخورداری از مسیر امن و دارای توجیه اقتصادی، جهت انتقال حامل‌های انرژی به بازارهای جهانی، مسیرهای مواصلاتی ریلی و جاده ای، پیشینه و موقعیت تاریخی در شاهراه‌های موجود منطقه از جمله جاده ابریشم، شبکه راه آهن سراسری آسیا و کردیور شمال – جنوب، در کنار تجارب فراوان در زمینه مقابله با تروریسم، جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر، می‌تواند به ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق همگرایی اوراسیایی کمک شایانی نماید. 

 

همکاران محترم، عالیجنابان 

 

این نشست در شرایطی برگزار می‌گردد که منطقه ما و جهان با چالش‌ها و بحران‌های عدیده سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه است. متأسفانه امروزه پدیده تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز به یک تهدید ویرانگر جهانی تبدیل شده و صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته است. کشته و زخمی شدن هزاران انسان بی گناه و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر در کشورهایی مانند سوریه، لیبی، عراق، افغانستان و یمن از جمله پیامدهای شوم این پدیده می‌باشد. طی سالهای اخیر شاهد جنایات شرم‌آور گروه‌هایی مانند داعش در سوریه و عراق و نیز در دیگر کشورها در آسیا و اروپا بوده‌ایم که نمونه اخیر آن اقدام جنایتکارانه تروریستی در تهران بود که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از هموطنانم گردید. 

 

بی تردید، مبارزه اصولی با این گروه‌ها مستلزم شناسایی و مقابله با بسترها و خاستگاه ایدئولوژیک کشورهای دردسرساز حامی آنهاست. در این رابطه، ایدئولوژی تکفیری- وهابی به عنوان جریان منحرفی که مبتنی بر نفرت پراکنی و نفی و حذف دیگران است، کماکان به مثابه موتور محرکه و مشوق اصلی جریانات تروریستی در نقاط مختلف دنیا به ویژه در خاورمیانه اقدام می کند و از طرفی آمریکا و برخی کشورهای منطقه صدای بلند در مبارزه با تروریسم سر می‌دهند اما امروز روشن شده است که به روش‌های مختلف از تروریست‌ها حمایت می‌کند. 

 

در واقع استراتژی آمریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن، لذا کشورهای عضو اوراسیا باید به گونه‌ای عمل کنند که هزینه صاحبان ایدئولوژی تروریسم و حامیان آن چه از نظر تبلیغاتی، چه سیاسی و چه امنیتی افزایش یابد. 

 

روسای محترم مجالس، خانم ها و آقایان 

 

شرایط کنونی در سوریه که با مداخلات خارجی تشدید گردیده، فاجعه‌ای انسانی در این کشور را رقم زده و منجر به نابودی زیرساخت‌های حیاتی این کشور شده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از اقدامات دولت سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، نقش اساسی مردم سوریه در تعیین ساختار سیاسی و حامیتی خود و اهمیت راه‌حل سیاسی به منظور برون رفت از بحران کنونی در این کشور را مورد تأکید قرار می‌دهد. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای روسیه و ترکیه تلاش‌های هماهنگی را در چارچوب روند آستانه و با هدف کمک و سرعت بخشیدن به راه‌حل سیاسی به عمل آورده‌اند که باعث برقراری نسبی آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها در مناطق مختلف سوریه شده است. بی تردید حمایت جامعه بین‌المللی به ویژه کشورهای منطقه از این روند می‌تواند زمینه‌ساز برقراری صلح و بازگشت آرامش به سوریه شود. 

 

در یمن تجاوزات نظامی به این کشور یک تراژدی انسانی و کشتار جمعی را رقم زده است. در همین حال حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی برخی از قدرت‌های بزرگ از کشورهای متجاوز به یمن عملا به طولانی شدن منازعه و افزایش آمار تلفات غیر نظامیان به خصوص زنان و کودکان انجامیده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر بی‌نتجیه بودن راهکار نظامی و ضرورت پایان یافتن جنگ در یمن خواستار توقف درگیری‌ها و از سرگیری مذاکرات یمنی – یمنی با مشارکت کلیه طرف‌ها و به دور از مداخله خارجی می‌باشد. 

 

از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران‌، بحران شبه جزیره کره منحصرا از طریق گفتگوهای سیاسی و راه‌های مسالمت‌آمیز و همکاری‌های منطقه‌ای قابل حل  فصل بوده و در این راستا پرهیز از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید وضعیت و تنش در این منطقه می‌شود ضروری است. 

 

آقای رئیس، همکاران محترم 

 

اقدامات آمریکا در تصویب و اجرای تحریم‌های اقتصادی یک جانبه علیه کشورهای مستقل نقض فاحش حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نظام تجاری چند جانبه می‌باشد. 

 

جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن تصمیمات اخیر سنای آمریکا در تحریم نهادها و اتباع ایرانی و روسی، معتقد است که این اقدامات مخالف تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی و بین‌المللی سایر کشورها می‌باشد و لازم است تدابیر و ساز و کارهای لازم از سوی دولت‌ها و مجالس کشورهای این منطقه به منظور جلوگیری از این گونه رفتارهای خودسرانه و زورگویانه و خنثی نمودن اثرات این تحریم‌ها اتخاد گردد. 

 

ما ضمن تأکید بر اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای پارلمانی منطقه‌ای، معتقدیم که نهادهایی مانند «مجمع مجالس آسیای»(APA)، با نزدیک به دو دهه تجربه از زمان سلف خود یعنی «انجمن مجالس آسیایی برای صلح» می‌تواند نقطه اتکای مناسبی برای فعالیت‌های پارلمانی در اوراسیا و هماهنگی پارلمان‌ها در دو قاره باشد. حضور 42 کشور به عنوان عضو دائم و 14 کشور به عنوان عضو ناظر در «مجمع مجالس آسیایی» یک ظرفیت مهم جهت کمک به این نهاد جدید می‌باشد. 

 

در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های دبیرخانه موقت برای سازماندهی اجلاس پارلمانی اوراسیا، بار دیگر پیشنهاد می‌نمایم که با ایجاد دبیرخانه و تدوین اساسنامه، می‌توان این نهاد پارلمانی نو پا را به یک نهاد پرتحرک و تأثیرگذار در صحنه‌ی بین‌المللی، تبدیل نمود. در این راستا پارلمان اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست کمیته نگارش پیش نویس اساسنامه در تهران، اعلام می‌دارد. 

 

همچنین آمادگی کشورم را برای میزبانی این اجلاس در سال آینده در تهران اعلام می نمایم

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------