آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی: تعهدات ایران تحت برجام درحال اجراست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

'یوکیا آمانو' روز دوشنبه در مرکز وودرو ویلسون شهر واشنگتن گفت: برجام درحال اجراست. پس از دو سال از امضای برجام باید بگویم که تعهدات ایران تحت برجام درحال اجرا هستند. 

به گزارش ایرنا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: برجام نه به صورت کامل، اما درحال اجراست. اگر دقت کنید من هیچ صفتی به کار نبردم و نگفتم کاملا درحال اجرا هستند. در حقیقت مواردی مانند افزایش حجم آب سنگین به میزان یک دهم تن در گذشته وجود داشتند که اصلاح شدند. من برای حال حاضر و آینده نزدیک می توانم بگویم که برجام درحال اجراست.

 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به مناسبت شصتمین سال فعالیت سازمان بین المللی انرژی اتمی صحبت می کرد، گفت: برنامه هسته ای ایران تحت قوی ترین بازرسی های سازمان قرار دارد و این کشور خود را به انجام تمامی قوانین بین المللی و همچنین پروتکل الحاقی متعهد کرده است.

 

آمانو ادامه داد: ایران همچنین با انجام اقدامات بیشتری برای حصول اطمینان از شفافیت به صورت داوطلبانه موافقت کرده است. ما درحال حاضر به مکان های بیشتری دسترسی داریم و اطلاعات بیشتری در مورد برنامه هسته ای ایران داریم که قبل از برجام وجود نداشتند.

وی اضافه کرد: در ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از آنها خواسته ام به انجام تعهدات ادامه دهند و آنها بار دیگر اطمینان دادند که به تعهداتشان پایبند هستند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز تاسف از آزمایش هسته ای کره شمالی در ماه سپتامبر گذشته هم اظهار کرد: نمی تواند گزارش جدید از وضعیت کره شمالی بدهد اما از رهبران کره شمالی خواست به تعهداتشان و همچنین قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشند.

 

آمانو در پاسخ به سووال حاضران درباره مقایسه فعالیت های آژانس در عراق و ایران گفت: مهم است افراد بدانند که طبیعت فعالیت های پادمانی آژانس در ایران و عراق بسیار متفاوت است.

 

وی افزود: حضور آژانس در عراق حاصل جنگ بود و حضور آژانس در ایران حاصل مذاکره و توافق است و به همین دلیل است که این توافق کامل و بی نقص نیست.

 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران در بخش های دیگر به صورت داوطلبانه با آژانس همکاری کرده است و من به همین دلیل است که می گویم این نوع نظارت بی سابقه است و قوی ترین سیستم ایمنی و پادمانی درحال حاضر برقرار است.

 

آمانو در پاسخ به ادعاهای مربوط به ناکافی بودن برجام گفت: زمانی که یک کشور غیرهسته ای عضو ان.پی.تی می شود باید تمام دارایی های هسته ای خود را اعلام کند. ما به آن کشور می رویم و تجهیزات نظارتی را نصب می کنیم.

 

وی یادآور شد من باید تاکید کنم که پروتکل الحاقی ابزار بسیار قوی، عمیق و گسترده ای است که اجازه بازرسی بالایی به آژانس می دهد. باید بدانید که اگر کشوری که داوطلبانه به ان پی تی پیوسته است جلوی بازرسی و فعالیت های آژانس را بگیرد، گزارش تخلفاتش ثبت خواهد شد و نمی تواند عضو عادی باقی بماند.

 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران این پروتکل را به صورت داوطلبانه پذیرفته بود و تحت برجام نسبت به رعایت آن متعهد شد.

 

آمانو درخصوص معضلات آژانس در رابطه با کره شمالی هم گفت: از سال 2009 اجازه دسترسی به سایت های هسته ای کره شمالی را نداشته اند و آماده هستند به محض بهبود وضعیت سیاسی برای بازرسی به کره بروند.

 

وی درخصوص برنامه عربستان برای توسعه فعالیت های هسته ای نیز اظهار کرد: این اتفاق هنوز نیفتاده است اما آنها اعلام کرده اند که چنین هدفی دارند و زمانی که شروع کنند ما مایلیم که برنامه جامع نظارتی آژانس را در آنجا نیز پیاده کنیم.

 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهارات خود به فواید فناوری های هسته ای اشاره کرد و گفت: تکنولوژی هسته ای فواید بسیاری دارد که می تواند کمک کند کشورها غذای بیشتر و برق، تولید و روش های درمان جدید کشف کنند، مدیریت آب داشته باشند و از دریاها و اقیانوس ها محافظت کنند.

 

آمانو افزود: آژانس در طول دهه های فعالیتش به کشورها برای رسیدن به این اهداف و همچنین برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار که در سال 2015 تصویب شدند، کمک می کند.

 

وی ادامه داد: ما به مکان هایی توجه می کنیم که ماده هسته ای، تجهیزات هسته ای، مهارت های هسته ای یا ترکیبی از آنها وجود دارد. آژانس به این کاری ندارد که این محل نظامی است یا غیرنظامی، هر جایی که یک یا چند مورد از سه مورد یادشده وجود داشته باشد، ما درخواست اجازه بازرسی می دهیم و اگر این درخواست ما رد شود به سازمان ملل گزارش می کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------