آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ترامپ، مکرون را در ماجرای ایران به سمت خود کشیده است؟ / موگرینی از اروپای واحدِ حامی ایران می گوید اما...



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ترامپ

این روزنامه چاپ لندن نوشت: عملا یمن تبدیل به سکویی برای ضربه زدن به امنیت شبه جزیره عربی و تهدید عربستان سعودی شد. اما اوباما در دوران ریاست جمهوری خود به دلیل اشتغال به مذاکرات هسته ای، متوجه اینگونه اقدامات ایران نبود. 

العرب چاپ لندن نوشت: تحت عنوان مقابله با خطر موشکهای بالستیک ایرانی و زدن بالهای ایران، واشنگتن تلاش می کند یک صف آرایی غربی ایجاد کند که متمرکز بر شکافهای موجود در توافق هسته ای نباشد، تا بدین طریق اطمینان اروپایی ها جلب شده و با ایالات متحده همراه شوند.

 

به گزارش  انتخاب ؛ این روزنامه عرب زبان آورده است: عملا یمن تبدیل به سکویی برای ضربه زدن به امنیت شبه جزیره عربی و تهدید عربستان سعودی شد. اما اوباما در دوران ریاست جمهوری خود به دلیل اشتغال به مذاکرات هسته ای، متوجه اینگونه اقدامات ایران نبود.

 

امروز با بروز تهدید بالستیکی ایران و بر هم زدن استقرار و ارامش منطقه، اوضاع تغییر کرده و می توان تلاشهایی را برای مهار ایران رهبری کرد. در این چارچوب، تغییر موضع فرانسه در مورد مقابله با توانایی های موشکی ایران و همراهی آن با آمریکا برای تشکیل ائتلاف منطقه ای-بین المللی، قابل توجه است.

 

دولت سابق آمریکا در ایجاد تعدیلی در رفتار ایران، پس از امضای توافق هسته ای ناتوان بود و لبخندهای موگرینی و صحبتهای او، با وجود شتاب شرکتهای اروپایی به سمت تهران، از وجود نزدیکی اروپایی واحد و استوار حامی ارتباط جدید با ایران، حکایت نمی کند.

 

در این میان، جان لودرین، وزیر خارجه فرانسه، به حضور نیروهای ایران در سوریه و تمایل آن برای ایجاد محوری در امتداد دریای مدیترانه، «نه» گفته است.

 

با وجود برخی اظهارات تیلرسون، گفته های نیکی هیلی در مورد ارسال موشکهای ایرانی به یمن، دلالت بر تایید ائتلاف یمنی، از سوی کاخ سفید دارد؛ ائتلافی که پس از مرگ علی عبدالله صالح برای دست یابی به راه حلی سیاسی در یمن، ایجاد شد.

 

اما در سوریه، ادامه موجودیت نظامی آمریکایی، به معنای عدم پذیرش هلال امپراطوری ایرانی است؛ که این مساله با توجهی فراوان به شرایط عراق نیز همراه می باشد.

 

به نظر می رسد این تاکتیک با موفقیت مواجه شود؛ چرا که بالاخره تمایز دیدگاه فرانسه و ایالات متحده در مورد توافق هسته ای، جای خود را به لحن جدید فرانسه خطاب به تهران داده است.

 

بنابر گزارش منابع آگاه، تردیدهای دولت مکرون در مورد اقدامات ایران در لبنان، سوریه تا یمن، افزایش یافت، از این رو تصمیم گرفت در سخن گرفتن از تهدید های ایرانی، اظهار نظر مستقیم را انتخاب کند.

 

می توان گفت موضع انگلیس و آلمان نیز با موضع پاریس در مورد مخالفت با تهدید موشکهای بالستیک ایران در تلاقی است و با وجود گشایش اقتصادی اروپا به روی ایران، سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران هم نتوانست عناصر نگرانی و نبود اطمینان بین این دو را از بین ببرد و هنوز مسئولان اروپایی در مورد سخنان ظریف مبنی بر دفاعی بودن امکانات نظامی و موشکی ایران قانع نشده اند.

 

در سایه سخنان ایران، به نظر می رسد دولت ترامپ قصد دارد یک استراتژی منطقه ای جدید را برای مقابله با آن اتخاذ کند که براساس نزدیکی با هم پیمانان سنتی و قدیمی ایالات متحده استوار است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------