آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ظریف:زندگی امروز ما در گرو فهم دقیق تاریخ گذشته است/ تاریخ برای درس گرفتن و بهتر زیستن است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ظریف

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه زندگی امروز ما در گرو فهم دقیق تاریخ گذشته است، اظهار داشت: ما با فهم تاریخ روابط خارجی به دنبال بهره گیری از آن به منظور ارتباط آنها در گذشته و حال هستیم.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: ایران به عنوان تمدنی کهن تاریخ ساز است، بازخوانی تحولات مرتبط با تحولات بین المللی به ویژه ۲۰۰ ساله اخیر که بازتاب آن در زندگی امروز هم وجود دارد امری مهم است.

 

وی افزود: ایرانی‌ها از کهن‌ترین ایام سهم مهمی در برقراری ارتباط با دولت‌ها و ملت‌ها داشته‌اند و این امر در بستری از روابط تمدنی و فرهنگی استمرار داشته و در قالب رفتارهای دیپلماتیک تاکنون هم ادامه دارد.

 

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه زندگی امروز ما در گرو فهم دقیق تاریخ گذشته است، اظهار داشت: ما با فهم تاریخ روابط خارجی به دنبال بهره‌گیری از آن به منظور ارتباط آنها در گذشته و حال هستیم. باید توجه داشت که مطالعه تاریخ برای ما توقف در گذشته و افتخار صرف به داشته‌های تمدنی ما نیست؛ تاریخ برای ما باید برای درمان امروز جامعه خود و دیگر جوامع باشد و تاریخ برای درس گرفتن و بهتر زیستن است.

 

ظریف با بیان اینکه آن چه بیش از هر زمان دیگری ما را به مطالعه تاریخ گذشته این سرزمین فرا می‌خواند، ضرورت بازشناسی و بازخوانی ارزش‌ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی گذشته و چگونگی استمرار آنها در ارتباطات امروز ما به ویژه با مناطق همجوار است، تصذبح کرد: حوزه تمدنی ایران و مناطق پیرامونی آن به دلیل اشتراکات فراوان دینی، زبانی و فرهنگی و سابقه چندین هزار سال تمدن انسانی از جمله مناطقی است که ابزارها و امکانات بازخوانی دستاوردهای علمی و فرهنگی گذشته را در اختیار دارد.

  

وی افزود: یکی از مراحل آغازین شکل‌گیری بسیاری از تمدن‌های بزرگ جهان قدیم، چگونگی انشقاق تمدن موسوم به هند و اروپایی است که تمدن ایرانی و بسیاری از تمدن های کهن و تاثیرگذار بشری از آن نشات گرفته‌اند. حوادث بی‌شماری که بر این تمدن و شاخه‌های برگرفته از آن گذشته است، حقیقتی به نام تجربه تاریخی مشترک را به وجود می‌آورد که با فهم درست آن می‌توان راز درهم تنیدگی و اشتراکات فراوان فرهنگ‌ها و تمدن‌های برگرفته از تمدن ایرانی در حوزه آسیای مرکزی، قفقاز، هند، بین‌النهرین و خلیج فارس را بهتر درک ‌کرد.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کشور ایران به عنوان حوزه تمدنی محوری با دارا بودن جلوه های عمیق فرهنگی و قرار گرفتن در یک موقعیت مهم جغرافیایی، جایگاه مهمی در تحولات حوزه‌های تاریخی و تمدنی داشته است، خاطرنشان کرد: کشور ما به دلیل قرار گرفتن در گذرگاه جهان قدیم، امنیت را برای کاروان های تجاری تامین و مبادلات فکری و فرهنگی را تسهیل می‌کرد و بر آن تاثیر می‌گذاشت.

 

ظریف اضافه کرد: ایران طی قرون متمادی و به صورت مستمر به توسعه و شکوفایی اقتصادی و رونق تجارت در منطقه از طریق تامین امنیت و سهولت ارتباطات اقتصادی مناطق پیرامونی و مبادلات تجاری بین شرق و غرب جهان در مسیر جاده ابریشم کمک کرده است.

 

وی با بیان اینکه این نقش آفرینی از یک پیوستگی تاریخی برخوردار است، ابراز داشت: سرزمین ایران در میانه تعاملات شرق و غرب عالم، مرکزی برای تبادل و تضارب آراء و اندیشه‌ها و همزیستی و تعامل اقوام و مذاهب مختلف در حوزه‌های شرقی و غربی تمدن ایرانی و اسلامی بوده است؛ به گونه‌ای که اندیشه‌های متضاد درکوره اعتدال ایرانی فرآوری شده‌اند و از تلفیق آنها با اندیشه اعتدال گرایانه و اشراقی ایرانی و ارزش های برگرفته از تمدن اسلامی، افکار و اندیشه‌های نوین و سازنده به منطقه و جهان ارائه شده‌اند.

 

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه ایرانِ امروز کشوری فعال و تاثیرگذار در مسائل منطقه‌ای و جهانی و خود یکی از کنشگران مهم روابط بین‌الملل است، عنوان کرد: تجربه تاریخی مشترک ما و همسایگانمان نشان می دهد که ایران در قرون گذشته نیز بر شکل‌گیری تحولات منطقه و جهان اثر گذار بوده است.

 

ظریف تاکید کرد: تاریخ معاصر ۲۰۰ ساله اخیر ایران نیز مملو از اتفاقات مهم و سرنوشت ساز و توأم با فراز و نشیب‌های زیادی بوده است؛ ولی لطف الهی و مقاومت پایداری مردم باعث شده تا کشور از دل بحران‌ها  به سلامت عبور کند و استقلال و تمامیت  ارضی خود را حفظ نماید.

 

وی با تاکید بر اینکه باید به مهم‌ترین نقطه عطف تاریخ روابط خارجی ایران در دوران معاصر، یعنی انقلاب اسلامی، توجه جدی کرد، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران، با شعار محوری، «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی»، خواست تاریخی مردم ایران یعنی استقلال واقعی را تحقق بخشید. ارمغان استقلال برای جمهوری اسلامی ایران، بدست آوردن اعتماد به نفس ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مقاومت مردم ایران در چهار دهه گذشته، مخصوصا در دوران جنگ تحمیلی، درخت استقلال و اعتماد به نفس ما را بارور کرد و از این رهگذر است که جمهوری اسلامی ایران، در موقعیت کنونی، کنشگری موثر و مثبت در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

 

ظریف با بیان اینکه تاریخ روابط خارجی ایران در قرون گذشته مشحون از عبرت‌ها و درس‌هائی است که در شرایط بسیار پیچیده و سیال کنونی برای تحلیل و فهم تحولات بین‌المللی و مدیریت علمی و عملی سیاست خارجی نیازمند توجه است.، گفت: این آموزه دینی و قرآنی است که ما را به تأمل و اندیشیدن در سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها و اقوام پیشین فرا می‌خواند. برای ما، توکل و اتکاء به حضرت حق، اعتماد به نفس و نهراسیدن از قدرت‌های مادی، جدی گرفتن خود و امکانات بومی، عبرت‌های مهم و بنیادینی است که هیچ کارگزار سیاست خارجی نمی‌تواند آنها را نادیده گیرد. همچنین دقت در تحلیل و اقدام و تصمیم‌گیری سیاست خارجی، عدم اعتماد به قدرت‌های استکباری و دوستی و تعامل با همسایگان را باید مد نظر قرار داد.

 

وی افزود: برای دیگران نیز، نگاهی گذرا به حرکت مردم ایران در تاریخ باید این واقعیت را روشن کند که مردمان این مرز و بوم، به حفظ هویت، تمامیت ارضی و استقلال همه جانبه خود بسیار حساسند و همانگونه که بارها تجربه شده است، در حفظ این ارزش‌های والا، جانفشانی کرده و می‌کنند.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به برخی از کشورها اظهار داشت: امیدوارم هیاهوسالاران بین‌المللی و منطقه‌ای، اندکی از تاریخ مقاومت مردم ایران در طول تاریخ را مطالعه کنند. روایت سازی و قالب بندی برخی از رسانه‌ها و نوشتارها در مورد اینکه ایران در پی احیای امپراطوری کهن و یا گسترش حوزه نفوذ سرزمینی خود است، همه گزاره‌های باطل و بی‌بنیادی هستندکه فقط و فقط برای تنیدن در پروژه ایران هراسی ساخته و پرداخته شده‌اند.

 

ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، برحفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و استقلال آنها تأکید دارد و منافع خود را در منطقه‌ای قدرتمند، پیشرفته و با ثبات می‌بیند. جمهوری اسلامی منافع خود را در منطقه‌ای قدرتمند، پیشرفته و با ثبات می‌بیند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------