آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

پیش‌بینی رسانه‌های غربی از جدال تهران و ریاض در سال آینده



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , تهران و ریاض

پیش‌بینی رسانه‌های غربی از جدال تهران و ریاض در سال آینده:

گاردین: درگیری بین عربستان و ایران وخیم‌ترین رویداد منطقه‌ای 2018 خواهد بود / سی ان بی سی: درگیری وارد مرحله غیرقابل پیش بینی شده / تلویزیون اسرائیل: احتمال وقوع جنگ در خاک لبنان

بدبینانه ترین ارزیابی که در باره نزاع جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی انتشار یافت، پیش بینی روزنامه گاردین چاپ لندن بود که در مقاله ای در آستانه سال نو میلادی نوشت که در سال پیش رو، درگیری بین عربستان و ایران وخیم ترین رویداد منطقه ای خواهد بود. 

به گزارش انتخاب ، این مقاله پیش از اظهارات علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران انتشار یافت که در آن گفته بود عربستان سعودی در موج ناآرامی های کنونی در ایران نقش مستقیم داشته است.

 

رسانه های عربستان ترجیح دادند نسبت به این ادعای شمخانی واکنش قاطعی نشان ندهند.

 

روزنامه های عربستان در یک هفته اخیر رویدادهای ایران را در صدر گزارش های خبری خود قرار داده اند و این ارزیابی را تداعی می کنند که ایران با یک دردسر جدی و گسترده از جانب مردم ناراضی روبرو است.

 

روزنامه های سعودی اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده و دیگر شخصیت های ارشد آمریکا را در این زمینه بازتاب دادند.

 

روزنامه گاردین در عنوان خبری ارزیابی خود نوشت: «رقابت ها بین عربستان سعودی و ایران، در سال ۲۰۱۸ نقش کلیدی در رویدادهای خاورمیانه ایفا خواهد کرد».

 

گاردین نوشت: گرچه ولیعهد جوان عربستان محمد بن سلمان رشته اصلاحات مهم اجتماعی و اقتصادی در کشور خود به وجود آورد، و موجب تقویت موقعیت خویش شد، ولی هنوز در سیاست خارجی به دستاوردهای مورد نظر خود نائل نشده است که یک نمونه آن ادامه جنگ در یمن است.

 

گاردین نوشت که البته جمهوری اسلامی ایران نیز با مشکلات و دشواری های خود دست و پنجه نرم می کند.

 

وب سایت شبکه تلویزیونی امریکایی سی ان بی سی نیز نوشت که درگیری و جدل بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، با توجه به آن چه که در یمن می گذرد وارد مرحله ای غیرقابل پیش بینی شده است.

 

این شبکه از قول یک کارشناس که نامش برده نشد نوشت: نگرانی در این واقعیت است که نمی توان ارزیابی کرد جدل بین ایران و عرستان سعودی به کجا خواهد رسید. 

 

شبکه تلویزیونی کانال بیست در اسرائیل، در یک گزارش تحلیلی درباره سالی میلادی که پایان یافت، تاکید کرد که از جمله رویدادهای بسیار مهم سال ۲۰۱۷ در خاورمیانه شدت گیری پیکار بین ایران و عربستان بوده است.

 

این کانال، جنگ نیابتی بین ایران و عربستان را یکی از چهره های این مبارزه دینی – سیاسی – نظامی دانست.

 

روزنامه اسرائیلی هاآرتس این احتمال را مطرح ساخت که کشاکش بین ایران و عربستان سعودی ممکن است موجب درگیری اسرائیل در جنگی در خاک لبنان گردد.

 

هاآرتس در ارزیابی خود نوشت که تلاش عربستان سعودی برای برقراری یک نظم نوین در خاورمیانه، ممکن است اسرائیل را به جنگ با حزب الله در لبنان بکشاند و اسرائیل باید بسیار هوشیار باشد که در چنین جنگ ناخواسته ای درگیر نشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------