آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

افزایش رقابت‌های ژئوپلتیک در منطقه /برجام نقطه پایانی بر تقابل بین ایران و قدرت‌های جهانی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رقابت‌های ژئوپلتیک

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان صبح امروز در پنل اول دومین کنفرانس امنیتی تهران، اظهار کرد: ما در منطقه نیازمند همکاری و تعامل هستیم و باید تقابل و نزاع را کنار بگذاریم تا از این طریق بتوانیم مشکلات‌مان را حل کنیم. 

به گزارش ایسنا، ژنرال ناصرخان جانجوئه در پنل سیاست خارجی و امنیت منطقه‌ای که به ریاست سیدکمال خرازی برگزار شده بود، در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه منطقه ما در طی سال‌های اخیر دچار تغییرات و تحولاتی شده و آمریکا نقش مهمی در ایجاد بی‌ثباتی و عدم توازن در منطقه داشته، اظهار کرد: این سیاست‌ها باعث ایجاد رقابت منفی بین کشورهای منطقه شده است.

 

این مقام مسئول پاکستانی با بیان اینکه در حال حاضر می‌بینیم که افغانستان از ترور و کشتار رنج می‌برد و متاسفانه پاکستان نیز از این بی‌ثباتی‌ها و عملیات‌های تروریستی در امان نبوده است، ادامه داد: در همین چارچوب کشورهای منطقه برای حل مشکلات می‌بایست با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل داشته باشند و نزاع و تقابل را کنار بگذارند.

 

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان همچنین با اشاره به دستاورد برجام برای جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: برجام نقطه پایانی برای تقابل بین ایران و قدرت‌های جهانی بود.

 

وی با بیان اینکه کشورهایی همچون ایران و پاکستان می‌توانند در ایجاد توازن در منطقه و ریشه‌کن کردن تروریسم از جمله داعش همکاری‌های مناسبی داشته باشند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد: متاسفانه آنقدر مشکلات و بی‌ثباتی‌ها در منطقه ما ایجاد شده است که این موضوع باعث شده جهان اسلام از مسائلی مانند مساله فلسطین و همچنین کشمیر دور بماند و متاسفانه ما در حال حاضر برای رفع این مشکلات مکانیزمی نداریم. ما در یک منطقه شکننده زندگی می‌کنیم.

 

این مقام مسئول در نخست‌وزیری پاکستان بار دیگر با اشاره به وضعیت افغانستان، ادامه داد: پاکستان و افغانستان با یکدیگر مشابهت‌های زیادی دارند و اکنون سه میلیون پناهنده افغانی در پاکستان زندگی می‌کند. ما ایجاد صلح و ثبات در افغانستان را به منزله صلح و ثبات در پاکستان می‌دانیم.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت‌های عظیم قاره آسیا از نظر انسانی و مادی اشاره کرد و افزود: ما در آسیا همه چیز داریم، ملت‌های بسیار خوبی در آسیا زندگی می‌کنند و ایران، پاکستان و افغانستان می‌توانند در نزدیک‌تر کردن کشورهای این منطقه به یکدیگر نقش موثری داشته باشند.

 

در ادامه این پنل عدنان حسن منصور، وزیر امور خارجه پیشین لبنان نیز در صحبت‌های خود آسیا را منطقه بسیار مهم و استراتژیک نامید و گفت: علیرغم این اهمیت این منطقه در حال حاضر با مشکلات زیادی روبروست.

 

وی با بیان اینکه باید برای حل مشکلات موجود در این منطقه گفت‌وگوهای مشترک بین کشورهای منطقه ایجاد شود، افزود: در کشورهای غرب آسیا باید تاریخ را از نو بخوانیم. دیدگاه‌های ملت‌ها را به هم نزدیک کنیم و حساسیت‌هایی که وجود دارد را برطرف کنیم. در حقیقت باید کاری کنیم که ملت‌ها بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

 

حسن منصور با بیان اینکه اگر کشوری فکر کند با از بین بردن امنیت کشوری دیگر می‌تواند در کشور خود امنیت ایجاد کند،‌ این تصور و برداشتی اشتباه است، ادامه داد: چنین نگاهی باعث می‌شود که امنیت کل کشورهای منطقه به خطر افتد.

 

این دیپلمات پیشین لبنانی همچنین اسرائیل را تهدیدی برای دولت و ملت‌های منطقه عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه در کنار اسرائیل قرار دارند.

 

وی در پایان صحبت‌های خود به نقش کشورهای غرب آسیا در ایجاد امنیت در این منطقه اشاره کرد و افزود: امنیت در این منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه ایجاد شود و آنها می‌توانند از طریق رسانه،‌ دیپلماسی و گفت‌وگو با هم در این زمینه همکاری‌های نزدیکی داشته باشند.

 

امرالله صالح رییس سابق بخش امنیت ملی افغانستان نیز یکی دیگر از سخنرانان پنل سیاست خارجی و امنیت منطقه‌ای بود.

 

او در صحبت‌های خود با بیان اینکه متاسفانه یک دیالوگ جهانی را در عرصه بین‌الملل مشاهده نمی‌کنیم، در بخشی از صحبت‌های خود به ویژگی‌های داعش و طالبان اشاره کرد و گفت:‌ نوع تهدیدی که داعش ایجاد کرده است با نوع تهدید طالبان متفاوت است.

 

این دیپلمات افغانستانی با بیان اینکه بین دو الی سه هزار نیروی داعش در افغانستان حضور دارند و از آنها یک حمایت سیستماتیک و ارگانیک در جامعه افغانستان وجود ندارد، ادامه داد: یکی از خطرهای اصلی موجود در منطقه ما، فعالیت این گروه‌های تروریستی است و باید کشورهای منطقه برای مبارزه با آنها به صورت جدی با یکدیگر همکاری کنند.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه این پنل فضلی چورمان مدیرکل وزارت امور خارجه ترکیه با بیان اینکه منطقه غرب آسیا منطقه بزرگی است که در آن شاهد تحولات و تغییرات شگرفی هستیم، به بخشی از خشونت‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: این خشونت‌ها ایجاب می‌کند که تمرکز ما در منطقه بر موضوع امنیت باشد.

 

وی با نکوهش افزایش رقابت‌های ژئوپلتیک در منطقه، ادامه داد: کشور افغانستان صحنه خشونت‌باری از رقابت‌های ژئوپلتیک است و ما باید بر این موضوع تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم خشونت‌ها در منطقه را کاهش دهیم.

 

این مقام مسئول در وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه ما باید موضوع امنیت را به گونه‌ای دیگر تعریف کنیم، بیان کرد:‌ ما می‌خواهیم در منطقه تعامل مثبتی با یکدیگر داشته باشیم و امکان گفت‌وگوی بیشتر بین کشورها فراهم شود.

 

فضلی چورمان با اعتقاد بر اینکه ساده‌نگری است که بگوییم می‌توان همه بحران‌ها را با گفت‌وگو حل کرد، ادامه داد: اما اگر تعاملات بین کشورهای منطقه واقعی و صادقانه باشد می‌توانیم در این چارچوب اقدامات اعتمادساز انجام دهیم و راهی را پیدا کنیم که مشکلات حل و فصل شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------