آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

ظریف: جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید و قطع منابع مالی آنها همچنان یک اولویت باشد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ظریف

وزیر امور خارجه گفت: ادامه مقابله با باقی مانده های تفکر خطرناک داعش در سوریه و عراق، جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خاستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط باید همچنان یک اولویت باشد. 

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه در کنفرانس امنیتی تهران که با شعار احترام، اعتماد، گفت و گو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی برگزار شد، افزود: حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه ضرورتی تردید ناپذیر است.

 

وی خاطرنشان کرد: تحرکات قومی و طایفه ای در سوریه و عراق با گرایش های جدایی طلبی خطری برای منطقه و جهان است و می بایست با درایت مسئولین ملی و محلی و گفت وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و قوانین اساسی به همکاری و همگرایی تبدیل شود.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: دومین کنفرانس امنیتی تهران در شرایطی برگزار می شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوارترین دوره های خود قرار دارد، جریان افراط گرایی خشونت طلب که این منطقه را دست خوش یکی از خطرناک ترین و خسارت بارترین ادوار تاریخی اش کرده بود رو به زوال گذاشته است.

 

ظریف اضافه کرد: داعش به عنوان دهشتناک نماینده این جریان از نظر نظامی سرکوب و خلافت خود خوانده آن نابود شده و از میان رفته است.

 

وی تصریح کرد: مردم و دولت های عراق و سوریه در 6 سال گذشته دلاورانه علیه گروه های تروریستی به ویژه داعش مقاومت کردند و به پیروزی های مهمی دست یافتند.

 

وی افزود: خوشحالم که در این مبارزه تاریخ ساز در کنار این دو ملت بزرگ و مقاوم قرار داشتیم.

 

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: در این دوران بین فروپاشی خلافت جعلی داعش و شکل گیری شرایط مطلوب امنیتی در منطقه قرار داریم ما و دیگر کنشگران منطقه ای با سه چالش مهم یعنی درک درست واقعیت موجود، نیل به درکی مشترک در مورد وضعیت مشترک و راه های تحقق چنین وضعیتی برای منطقه مواجه هستیم.

 

** سازمان ترور داعش و گروه های مشابه هنوز فعال هستند

ظریف با تبیین ویژگی های دوره کنونی منطقه غرب آسیا اظهار داشت: اگرچه داعش و دیگر گروه های تروریستی در یکی - دو سال اخیر شکست های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت داعش متوقف شده و دستگاه اداری و نظامی آن در حال متلاش شدن است اما سازمان ترور داعش و گروه های مشابه هنوز فعال هستند.

 

وی ادامه داد: آنها همچنان باتوجه به شبکه وسیعی که در کشورهای مختلف در آسیای میانه و آسیای غربی و بویژه افغانستان و نیز در شمال آفریقا ایجاد کرده اند، دارای بُرد منطقه ای و جهانی هستند و باید همچنان تهدید جدی به شمار آیند بنابراین ادامه مقابله با باقی مانده های این تفکر خطرناک در سوریه و عراق، جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خاستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط باید همچنان یک اولویت باشد.

 

وی یادآور شد: احیای احترام به مرزهای ملی و نظام دولت – ملت که توسط گروه های تروریستی و برخی دیگر از جریان های تکفیری هدف تخریب قرار گرفته است، به عنوان یک اولویت باید مدنظر باشد.

 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ادامه وضعیت کنونی قطعا به گرایش های گریز از مرکز در داخل واحدهای سیاسی دامن خواهد زد و حاصلی جز تنش و بی ثباتی نخواهد داشت.

 

ظریف در بخش دیگری از سخنانش، بازسازی عراق و سوریه را یکی از مسائل مهمی دانست که جامعه جهانی در دوره کنونی باید به آن بپردازد.

 

وی خاطرنشان کرد: شروع بازسازی تاثیر عمده ای بر روندی ثبات سیاسی در کل منطقه و شکست کامل افراطی گری خواهد داشت و می بایست با هدف کمک به مردم و تثبیت صلح و نه پیشبرد اهداف گروهی و سیاسی پیگیری شود.

 

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه تجاوز علیه مردم یمن را یکی دیگر از عوامل تنش زا در منطقه دانست و گفت: پس از 33 ماه جنگ بی حاصل باید مهاجمین به این درک رسیده باشند که راه حل نظامی ندارد و طرف های آن چاره ای جز گفت و گو و اجماع ملی برای حل این بحران ندارند.

 

** آمریکا با ادامه حضور نظامی نامشروع در سوریه بر پیگیری سیاست های تنش زای خود اصرار دارد

ظریف در بخش دیگری از سخنانش دخالت ها و سیاست های آمریکا را در منطقه از اساسی ترین چالش هایی عنوان کرد که موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده است و گفت: آمریکا هنوز نسبت به واقعیات عینی در سطح منطقه بی توجه است و با ادامه حضور نظامی نامشروع خود در خاک سوریه بر پیگیری سیاست های مخرب و تنش زای خود اصرار دارد.

 

وی افزود: ادامه اشغال فلسطین همچنان حادترین مسئله ای است که منطقه و جهان با آن دست به گریبان است و همه مسائل منطقه مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر این معضل اصلی و ستمی است که در هفتاد سال گذشته بر مردم فلسطین رفته است.

 

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی توسط آمریکا، اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت های اسلامی و ایجاد فرصت برای افراط گرایی و تروریسم است.

 

ظریف در ادامه و در تبیین وضعیت مطلوب امنیتی با تاکید بر این که تمرکز بر مشکلات امنیتی باید معطوف به تلاش برای نیل به شرایط امنیتی مطلوب باشد، اظهار داشت: برای این منظور دو ایده منطقه قوی و امنیت شبکه ای می تواند مبنای شکل گیری پارادایم جدیدی برای غرب آسیا باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد منطقه قوی به جای برتری جویی و حذف دیگر کنشگران ریشه در نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مناطق پیرامونی خود دارد و به معنی پذیرش اصل تامین منافع جمعی در منطقه خلیج فارس و تامین قاعده برد – برد به سطح این منطقه است.

 

وی اضافه کرد: تامین منافع هر یک از کشورهای منطقه در گرو تامین منافع همه کشورهای آن است و تلاش سلطه جویانه توسط هر یک از این کشورها برای حذف رقبا نه تنها پسندیده نیست بلکه اصولا ناممکن است.

 

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: تجربه پرفراز و نشیب نزدیک به سه دهه پس از پایان جنگ سرد و شرایط راهبردی جدید در دوران گذار جهان پساغربی ثابت کرده است که تلاش برای هژمونی در سطح جهانی و یا منطقه ای بی حاصل و خطرناک است.

 

ظریف تصریح کرد: اگر چه رقابت بین کشورها در مسیر توسعه اقتصادی - اجتماعی و نیل به سطح بالاتری از رفاه و آسایش برای شهروندان امری ناپسند نیست اما تلاش برای تبدیل شدن به قدرت فائقه و سلطه گر از منظر ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک عاملی تنش زا بوده و موجب ایجاد موانع اساسی بر سر راه توسعه ملی کشورها خواهد بود.

 

وی همچنین گفت: چنین رقابتی تنها دور باطلی را موجب می شود که نمی تواند هیچ برنده ای داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: دیگر مناطق جهان بعد از اینکه رقابت های مخرب سلطه محور را پشت سر گذاشته و به همکاری با هم متمایل شدند، توانستند به صلح و توسعه دست یابند.

 

**هیچ کشوری نمی تواند به قیمت ناامن کردن همسایگان برای خود امنیت تولید کند

وزیر امور خارجه در ادامه به مسابقه های تسلیحاتی در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: میانگین هزینه های نظامی همسایگان ما در منطقه خلیج فارس نسبت به تولید ناخالص داخلی از بالاترین ها در سطح جهانی است به طوری که در سال گذشته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مجموعا 116 میلیارد دلار صرف بودجه های نظامی کرده اند.

 

ظریف گفت: چنین اقدامی هم موجب تنش می شود و به بی اعتمادی دامن می زند و هم موجب به هدر رفتن سرمایه های حیاتی مردم منطقه و پُرکردن جیب های یغماگران سازنده تسلیحات مرگبار می شود.

 

وی تصریح کرد: در شرایطی که منطقه با مشکلاتی مانند تروریسم و افراطی گری، بحران زیست محیطی، تشدید مهاجرت و ضعف دولت ها در پاسخگویی به مطالبات مردم مواجه است، رقابت مخرب تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه های بیشتر به ملت های منطقه خواهد بود.

 

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که هیچ کشوری نمی تواند به قیمت ناامن کردن همسایگان برای خود امنیت تولید کند، تاکید کرد: چنین تصوری در جهان به هم پیوسته کنونی توهمی خطرناک بیش نیست. تجربه چهاردهه گذشته منطقه ثابت کرده است که چنین تلاشی بیش از همه دامنگیر آن هایی شده است که برای همسایگانش جنگ و خونریزی خواسته اند.

 

**تلاش ها برای ایجاد یک نظام امنیت جمعی، غیرواقع بینانه و شکست خورده است

ظریف در ادامه به امنیت شبکه ای اشاره کرد و گفت: روش های بلوک بندی و ائتلاف، ناکارآمدی خود را ثابت کرده و هر ائتلافی پیش درآمد بحران و تجاوز بعدی بوده است، از سوی دیگر اختلاف در اندازه، جمعیت، توان اقتصادی و قدرت نظامی زمینه ساز نگرانی های امنیتی دائمی و تکیه بر قدرت های خارجی بوده است و به توهم امکان خرید امنیت منجر شده که نتیجه آن تنها ناامنی و بی اعتمادی بوده است.

 

وی با تاکید بر این که تلاش ها برای ایجاد یک نظام امنیت جمعی، غیرواقع بینانه بوده و به شکست و ناکامی منتهی شده است، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد راهکار برون رفت از این چرخه باطل و خطرناک امنیت شبکه ای بر مبنای هم افزایی و فراگیری و با مشارکت همه کشورهای کوچک و بزرگ منطقه بر مبنای منشور ملل متحد شامل اصل برابری کشورها، اصل عدم توسل به زور، اصل حل مسالمت آمیز اختلافات، احترام به تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی و احترام به تعیین سرنوشت هر کشور توسط آحاد همان ملت استوار است.

 

وزیر امور خارجه خطاب به شرکت کنندگان این کنفرانس ابراز امیدواری کرد: گفت و گوها و تبادل نظرهای سازنده و پُربار را در این کنفرانس پیش رو داشته باشند و شرکت کنندگان غیرایرانی اقامتی دلپذیر در کشور ما داشته باشند.

 

به گزارش ایرنا، دومین کنفرانس امنیتی تهران امروز با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کمال خرازی رییس شورای راهبردی و بیش از 80 میهمان خارجی و پژوهشگران ارشد 25 موسسه ایرانی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است.

 

محور این کنفرانس، امنیت منطقه ای در غرب آسیا، چالش ها و روندهای نوظهور است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------