آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

روس ها چگونه همزمان با ایران، عربستان، اسرائیل و ترکیه رابطه خوبی دارند؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روس ها
روسیه روابطی نزدیک با اغلب بازیکنان اصلی خاورمیانه ایجاد کرده است و احتمال می رود این افزایش ارتباطات با هدف ارتقای سطح نفوذ بر منطقه و البته تسلط بر رویدادهای موجود در خاورمیانه انجام شده باشد . افزون بر این ها ، افزایش نفوذ و قدرت روسیه در منطقه ، تسلط ایالات متحده بر خاورمیانه را در حیطه نظامی به چالش کشیده است . 

باربارا اسلاوین، از اعضای ارشد اندیشکده «شورای آتلانتیک»، دیدگاه خود در خصوص روسیه و جایگاهش در خاورمیانه را تدوین کرده که در نشریه آکسیوس منتشر شده است .

 

به گزارش انتخاب؛ در بخشی از این دیدگاه می خوانیم؛ روسیه روابطی نزدیک با اغلب بازیکنان اصلی خاورمیانه ایجاد کرده  است و احتمال می رود این افزایش ارتباطات با هدف ارتقای سطح نفوذ بر منطقه و البته تسلط بر رویدادهای موجود در خاورمیانه انجام شده باشد . افزون بر این ها ، افزایش نفوذ و  قدرت روسیه در منطقه ، تسلط ایالات متحده بر خاورمیانه را در حیطه نظامی به چالش کشیده است .

 

بسیاری از قدرت های منطقه به شدت پیگیر سرانجام جنگ های داخلی در سوریه هستند . بنابراین توافق با مسکو و افزایش ارتباط با پوتین با مقاصد تسلط بر سوریه نیز از دیگر عواملی است که به روسیه کمک کرده تا جایگاه خود را در منطقه ارتقا دهد .

 

اسلاوین در بخش دوم یادداشت خود با ارائه مثال هایی تلاش کرده تا  برخی از این قدرت ها و مقاصد مشترکشان با روسیه را مرور کند :

 

ترکیه این روزها کمتر از هر زمان دیگر به عنوان یک متحد ناتو شناخته می شود و هر اندازه دوری از ناتو افزایش می یابد ، نزدیکی به مسکو نیز روندی رو به رشد را طی می کند . این اتحاد و صمیمیت در جریان حمله اخیر به متحدان کرد ترامپ در شمال سوریه و خرید موشک های زمین به هوا از روسیه تقویت شده است.

 

  با وجود این که عربستان سعودی روابط مستحکم خود با ایالات متحده را حفظ کرده و تلاش دارد ترامپ را از خود راضی نگه دارد ، اما در همین شرایط با یک حرکت ، این اتحاد را خنثی کرده ، چرا که خبرهای بازار سرمایه نشان از سرمایه گذاری عظیم صندوق بازنشستگان روسیه در غول نفتی آرامکو عربستان دارد . موضوعی که حداقل در حوزه نفتی بین دو کشور روسیه و عربستان اتحادی قدرتمند خلق می کند.

 

    نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو دیگر چهره ای است که نسبت به روسیه رویکردی مثبت دارد . درواقع در حالی که نتانیاهو طی ماه های اخیر تنها یک ملاقات با معاون رئیس جمهور آمریکا مایک پانسی در اسرائیل داشت و با خود ترامپ نیز در داووس رو در رو شد ، اما روابطش با پوتین بسیار گرم تر است . برای مثال نتانیاهو اغلب  با ولادیمیر پوتین درباره سوریه و دیگر مسائل مهم خاورمیانه  صحبت می کند.

 

در نهایت ایران نیز با روسیه همکاری هایی مداوم دارد . برای مثال ایران و روسیه مدت هاست برای ابقای بشار اسد و حفظ حکومت فعلی سوریه دوشادوش یکدیگر جنگیده اند .

 

 پی نوشت این یادداشت نیز به این موضوع پرداخته که دولت ترامپ اخیرا با صراحت اعلام کرده گروهی کوچک از نظامیانش را در سوریه حفظ خواهد کرد . گروهی که به گفته ترامپ برای مقابله با داعش مستقر است نه دخالت در امور سوریه و یا حتی حمایت از اقلیت های کرد منطقه  . با این وجود اگر ایالات متحده را ابزاری برای پایان دادن به مناقشات منطقه در یک بازی دیجیتال تصور کنیم ، بدون شک روسیه سکان دار و هدایت گر اصلی نقشه این بازی است .

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------