آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

پمپئو: اگر ایران خواستار برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است، اشکالی ندارد اما باید مواد موردنیازش را وارد کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , پمپئو

پمپئو: اگر ایران خواستار برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است، اشکالی ندارد اما باید مواد موردنیازش را وارد کند / ایران نباید غنی‌سازی اورانیوم یا تاسیسات پلوتونیوم داشته باشد؛ درست مثل عربستان و امارات / خواستار تغییر نظام ایران نیستیم

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که به عقیده او «برخورداری ایران از قابلیت تولید مواد شکافت‌پذیر، غنی‌سازی اورانیوم و تاسیسات پلوتونیوم درست نیست».

به گزارش ایرنا ، پمپئو که با تلویزیون صدای آمریکا مصاحبه می کرد، گفت: ما بر این باوریم که همچون عربستان سعودی و امارات، برخورداری از قابلیت تولید مواد شکافت‌پذیر، غنی‌سازی اورانیوم و یا داشتن تاسیسات پلوتونیوم برای ایران درست نیست. اگر آنها خواستار یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هستند، اشکالی ندارد؛ اما باید مانند کشورهای دیگر، آن مواد را وارد کنند و این راهی است که برای خیلی از کشورها کارایی داشته است.

 

 وی اظهار داشت: برای این که ما از این لحاظ مطمئن شویم، باید بازرسی‌هایی انجام شود که این بازرسی‌ها اماکن نظامی، آزمایشگاه‌های پژوهشی، و همه اماکن دیگری که پیش از این در برنامه‌ی ایران مشارکت داشته‌اند، شامل ‌شود.

 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: رئیس ‌جمهوری (دونالد ترامپ)، ایران را یک تهدید جدی برای ثبات خاورمیانه و برای امنیت ملی آمریکا می‌داند […] به نظر او توافقی که دولت قبلی با ایران انجام داده بود، در خدمت منافع مردم ایران، آمریکا و ثبات خاورمیانه نبود. پس این موضوع برای او در اولویت بود و من می‌خواستم در نخستین هفته کار خود به عنوان وزیر امور خارجه، دیدگاه وی را درباره این که چگونه می‌توان این وضعیت را بهبود دهیم، نشان دهم.

 

پمپئو تهران را متهم به بی ثباتی منطقه کرد و ادامه داد: توافق نخست، گستره بسیار اندکی داشت و فقط تلاشی بود برای این که گفته شود حکومت ایران پول هنگفتی را برای برنامه هسته‌ای‌ خود هزینه می‌کند و قصد توقف آن را دارد. البته این یک هدف شرافتمندانه، خوب و باارزش بود؛ ولی تهدید ایران بسیار بزرگ‌تر از این حرف‌ها است. آنها به سوی کشورهای اسلامی موشک پرتاب و حقوق مردم‌ را از آنها سلب می‌کنند.

 

وزیر امور خارجه آمریکا با دروغین خواندن اتهام جاسوسی برخی اتباع این کشور در ایران، آزادی آن‌ها را خواستار شد و گفت: ما در این زمینه تلاش و دعا خواهیم کرد. امیدواریم همان‌طور که چند هفته‌ی پیش سه آمریکایی از کره شمالی برگشتند، یک چنین روزی برای آنها که در ایران هستند نیز فراهم شود.

 

پمپئو همچنین در بخشی از صحبت‌های خود مدعی شد که آمریکا خواستار تغییر نظام ایران نیست. این در شرایطی است که حتی به اذعان مقام‌های پیشین این کشور، این موضوع، چه به صورت آشکار و چه پنهان، همواره سنگ‌بنای سیاست‌‌گذاری‌های کاخ سفید در قبال ایران بوده و دولت فعلی چه بسا چرخش بیشتری به سمت آن داشته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------