آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

پوتین: سازمان شانگهای قوی تر از هر زمانی است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , پوتین
'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه گفت: هدف سازمان همکاری شانگهای رویارویی با دیگر کشورها نیست اما این سازمان از هر زمانی متحدتر و قوی تر است. 

به گزارش ایرنا وی امروز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با گروه رسانه ای چین خاطر نشان کرد ما شرایطی برای این سازمان ایجاد کرده ایم که بتواند با دیگر کشورهای غیر عضو سازمان نیز تعاملات گسترده ای داشته باشد.

 

پوتین که برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری جدید به چین سفر می کند ، گفت که بی تردید نفوذ منطقه ای این سازمان در حال افزایش است اما رویکردها برای این نفوذ بسیار مثبت است.

 

وی افزود که از سال 2013 میلادی رهبران روسیه و چین 20 بار با یکدیگر دیدار کرده اند که این نشان می دهد تبادلات در حال افزایش است و در زمینه تجارت نیز تعاملات دو طرف در سال 2017 میلادی به بالاتر از 87 میلیارد دلار رسیده است.

 

رییس جمهور روسیه تاکید کرد که سازمان همکاری شانگهای و همچنین ارتباطات روسیه و چین در حال گسترش است و با حضور پاکستان و هند قدرت بیشتری به این سازمان داده شده است.

 

وی گفت که روسیه و چین در سال های اخیر بر همکاری های بیشتر در زمینه حمل و نقل ، انرژی و هوا و فضا متمرکز شده اند.

 

رییس جمهوری روسیه در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره نیز مواضع کشورش را تشریح کرد اما گروه رسانه ای چین حاضر به تشریح اظهارات پوتین در این باره نشده است.

 

وزارت خارجه چین اعلام کرد پوتین از هشتم تا دهم ژوئن(18 تا 20 خرداد) به چین سفر می کند و در اجلاس سران شانگهای در شهر چینگ دائو شرکت خواهد کرد و قراردادهایی نیز میان چین و روسیه به امضا خواهد رسید.

'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران نیز به دعوت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به طور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.

 

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

 

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.

 

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

 

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

 

در اجلاس هفدهم، ریاست سازمان همکاری شانگهای از قزاقستان به چین واگذار و نشست هجدهم این سازمان روزهای 19 و 20 خرداد امسال در شهر 'چینگ دائو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق چین برگزار می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------