آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

طرح آمریکا برای اداره شرق رودخانه فرات با هدف کاهش نفوذ ایران و فشار بر روسیه



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,دونالد ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی لیستی از کاندیداهای خود برای اعزام به سوریه در چارچوب تغییرات به وجود آمده در دولت در واکنش به استراتژی جدید مبتنی بر اصل "بقای بدون محدودیت زمانی نیروهای نظامی" خود در شرق رودخانه فرات با هدف کاهش نفوذ ایران در منطقه و مذاکره با مسکو درباره حل سیاسی بحران سوریه و تحقق گذار سیاسی در این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بر اساس برخی اطلاعات موجود، تغییرات متعددی در برخی جایگاه‌های مسؤولان کشورهای خاورمیانه و سوریه ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به انتصاب دیوید شنکر، از موسسه سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن به جای دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه و بررسی‌ها برای انتصاب مایکل راتنی، فرستاده سابق رئیس جمهوری آمریکا به سوریه به عنوان معاون شنکر و دیگر تغییرات در دفتر خاورمیانه مرکز امنیت ملی آمریکا اشاره کرد.

 

اما مهمترین این تغییرات، تعیین فرستاده رئیس جمهوری آمریکا به سوریه خواهد بود، او پس از حصول توافقی برای کنترل بر شرق سوریه، مسؤول اصلی پرونده سوریه برای مذاکره با هم‌پیمانان منطقه‌ای و روسیه درباره مساله سوریه است.

 

روسیه و آمریکا در مه گذشته توافق کردند که رودخانه فرات حد فاصل میان دو ارتش و هم‌پیمانان آنها در سوریه باشد و یک خطر برای ممانعت از برخورد جنگنده‌های دو طرف با یکدیگر در طول عملیات‌هایشان علیه داعش در منطقه راه‌اندازی شود. به این ترتیب منطقه شرق رودخانه فرات، پایگاه التنف واقع در مرزهای مشترک سوریه، عراق و اردن، سد الطبقه و شهر منبج در غرب رودخانه فرات در کنترل هم‌پیمانان آمریکا درآمد و باقی مناطق غرب رودخانه فرات تحت کنترل هم‌پیمانان روسیه قرار گرفت.

 

پس از بحث و بررسی‌های طولانی در دولت آمریکا تصمیم بر آن شد که نیروهای آمریکایی و هم‌پیمان‌های آنها در ائتلاف ضد داعش در مناطقی که در کنترل دارند، باقی بمانند.

 

مسؤولان غربی بر این باورند که واشنگتن می‌خواهد از این راه سه هدف را محقق سازد: یک، کاهش نفوذ ایران و مانع تراشی در امدادرسانی‌های زمینی از ایران به عراق و سوریه، دو، تحت فشار قرار دادن مسکو و دمشق برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی و اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ و سه، ممانعت از ظهور دوباره داعش.

 

به گفته برخی دیپلمات‌ها، نهادهای آمریکایی اجرای استراتژی جدید این کشور را با در پیش گرفتن اقداماتی آغاز کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

-تقویت گروه کرد-عرب "نیروهای سوریه دموکراتیک" و تشکیل نیروهایی برای انجام ماموریت‌های جدید که شامل دفاع از مناطق تحت کنترل و افزایش تعداد نیروهای پلیس جهت ایجاد گروهی شبیه به گارد مرزی در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نیرو.

 

-گسترش و ارتقای فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی که در حال حاضر تعداد آنها به پنج می‌رسد به ویژه پایگاه کوبانی.

 

-تسریع در روند مین‌زدایی‌ها و بازگشت آوارگان به مناطق آزاد شده مانند رقه و دیگر شهرها و روستاهای شرق کشور.

 

-دفاع نظامی از مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک و خطوط توافق شده با مسکو همانگونه که دو روز قبل در بمباران نیروهای هم‌پیمان دمشق علیه شرق فرات آغاز کرده بودند، انجام شد.

 

-حمایت شوراهای محلی که مدیریت مناطق آزاد شده را بر عهده دارند و ارائه بودجه و کمک‌های فنی و مدیریتی به آنها.

 

-استقرار دیپلمات‌ها و غیرنظامیان آمریکایی در این مناطق. جمعی از دیپلمات‌های آمریکایی و فرانسوی وارد شهر رقه شده‌اند.

 

-تقویت پتانسیل‌های اقتصادی و بررسی راه‌های بهره‌برداری از منابع نفت، گاز، آب و کشاورزی به ویژه که هم‌پیمانان آمریکا کنترل بیشتر چاه‌ها و تاسیسات نفتی و گازی موجود در شرق سوریه را در دست دارند و احتمال مستثنی شدن این مناطق از ممنوعیت اعمال شده بر نفت سوریه که تولید روزانه آن پیش از سال ۲۰۱۱ به ۲۸۰ هزار بشکه می‌رسید و در حال حاضر به حدود ۵۰ هزار بشکه کاهش یافته وجود دارد.

 

-گشایش گذرگاه‌های مرزی با عراق. واشنگتن دولت بغداد را راضی کرد گذرگاه‌های مرزی را برای ارسال کمک‌ها و امدادرسانی به شرق فرات بگشاید و به این ترتیب توانست مسکو و دمشق که کنترل کمک‌رسانی‌ها به فرودگاه القامشلی در شرق فرات را در دست داشتند، تحت فشار قرار دهد.

 

-اعمال تغییراتی در ساختار سیاسی این مناطق. تاسیس یک حزب سیاسی جدید به نام "سوریه آینده" که شامل گروه‌های عربی و عشایر این مناطق ‌شود، در دست بررسی است، به این ترتیب اتحاد دموکراتیک کردها بازوی سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد-عضو اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک می‌شود.

 

-آغاز طرحی برای جمع‌آوری پول برای بازسازی شهرهای تخریب شده در شرق سوریه به ویژه رقه که پیشتر نمادی برای داعش بود و تبدیل آن به نمادی از طرح جدید و "سوریه آینده".

 

-امکان حضور چهره‌های برجسته مخالفان سوری در شرق فرات جهت تقویت هویت سوری این مناطق و دوری از برخی گرایش‌ها برای تقسیم و جدایی مناطق کشور.

 

انتظار می‌رود که اینها از جمله مواردی باشند که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به منطقه خاورمیانه مطرح می‌کند، حمایت از ثبات و کمک مالی به پروژه‌ها برای بازسازی مناطق آزاد شده در راس موضوعاتی قرار خواهند داشت که در کنفرانس وزارتی ائتلاف ضد داعش در کویت طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مطرح خواهند شد. روز پنج‌شنبه موضوعاتی از قبیل آینده شرق رودخانه فرات و حضور آمریکایی‌ها در منبج در سفر تیلرسون به آنکارا بررسی خواهند شد، همچنین وی روز سه‌شنبه دیدارها و مذاکراتی در لبنان خواهد داشت.

 

هیئتی از ائتلاف ضد داعش که برای اولین بار شامل فرماندهان درجه اول ائتلاف بود، برای تاکید بر حضور آمریکایی در منبج در پی اشاره مسؤولان ترکیه به احتمال گسترش عملیات عفرین به منبج به این شهر سفر کردند.

 

اما برخی خبرها حاکی از آن است که احتمال دارد آمریکا در برخی نگرانی‌های آمریکا در خصوص حضور کردها در شمال سوریه و تامین امنیت مرزهای سوریه با ترکیه وارد گفت‌وگو شود.

 

پیش‌بینی می‌شود که تیلرسون روز چهارشنبه در شهر امان به بررسی حمایت اردن و آینده منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه بپردازد.

 

به این ترتیب فرستاده رئیس جمهوری آمریکا که قرار است از سوی ترامپ تعیین شود، مسؤول رسیدگی به پرونده سوریه و مذاکره با مسکو بر اساس دو موضوع شرق فرات و جنوب غرب سوریه برای دستیابی به سازشی سیاسی و اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ در مذاکرات ژنو یا باقی نگه داشتن اوضاع به شکل فعلی و تقسیم مناطق نفوذ خواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------