آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گزارش رويترز از دستورالعمل «ملايم‌تر» تيلرسون درباره برجام



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,تيلرسون
گفته مي‌شود وزير خارجه آمريکا دستورالعملي در مورد برجام خطاب به ديپلمات‌هاي آمريکايي مستقر در پاريس، لندن، برلين و بروکسل (مقر اتحاديه اروپا) نوشته که سياست‌هاي ترسيم‌شده براي سفارتخانه‌هاي ايالات متحده ملايم‌تر از سخنان دونالد ترامپ در رابطه با آينده برجام است. خبرگزاري رويترز با انتشار متن دستورالعمل رکس تيلرسون خطاب به اين ديپلمات‌ها گزارش داده بر اساس اين دستورالعمل، واشنگتن خواهان «تعهد مشخص» قدرت‌هاي اروپايي براي برطرف‌کردن «نقص‌هاي برجام» است. 

به گزارش بي‌بي‌سي، دونالد ترامپ ١٢ ژانويه اعلام کرده بود تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي را براي آخرين بار تمديد مي‌کند مگر آنکه کشورهاي اروپايي تا ۱۲ مي، ۲۲ ارديبهشت، «ايرادهاي وحشتناک» برجام را برطرف کنند. يادداشت تيلرسون يک روز پس از سخنان آقاي ترامپ ارسال شده و تاکنون رسانه‌اي نشده بود. بر اساس اين دستورالعمل، آمريکا خواستار محدودشدن برنامه موشکي ايران، تشديد بازرسي‌هاي بين‌المللي از تأسيسات ايران و لغو بندهاي موسوم به «غروب آفتاب» در برجام است که بر برطرف‌شدن کامل محدوديت‌هاي هسته‌اي ايران تا سال ۲۰۲۵ تأکيد دارد.

 

بر اين اساس، ادامه حضور آمريکا در برجام به موافقت قدرت‌هاي اروپايي براي مذاکره با ايران براي برطرف‌کردن ايرادهاي دولت دونالد ترامپ به برجام بستگي دارد. اين در حالي است که دونالد ترامپ تأکيد کرده بود که در صورت برطرف‌نشدن «نقص‌هاي برجام» تا ۱۲ مي، آمريکا به طور کامل از اين توافق هسته‌اي خارج خواهد شد و تحريم‌هاي تعليق‌شده دوباره برقرار خواهند شد.

 

او در سخنانش به کشورهاي اروپايي هشدار داده بود که اين آخرين فرصت آنهاست. وزارت امور خارجه از واکنش درباره انتشار اين خبر خودداري کرده است اما خبرگزاري رويترز به نقل از يک مقام ارشد در اين وزارتخانه نوشته است اين اميدواري وجود دارد که «نقص‌هاي برجام» از طريق توافق براي تغيير بعضي از مفاد آن، امضاي يک موافقت‌نامه الحاقي يا مراجعه به شوراي امنيت سازمان ملل متحد برطرف شود. هم‌زمان، بعضي از ديپلمات‌هاي ارشد اروپايي در گفت‌وگو با رويترز گفته‌‌اند که نمي‌دانند تا چه حد مي‌توان روي چنين دستورالعملي حساب کرد. به گفته يکي از ديپلمات‌ها «هيچ‌کس از خواسته‌هاي ترامپ مطمئن نيست».

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------