آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ادعای نماینده دائم امارات در سازمان ملل علیه ایران



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,نماینده دائم امارات
نماینده دائم امارات در سازمان ملل با طرح ادعایی بی‌اساس گفت که ایران از حوثی‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کند و سازمان ملل باید در این رابطه قطعنامه‌ای صادر کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دوت مصر، لانا نسیبه، نماینده دائم امارات در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه نشنال مدعی شد که سازمان ملل باید قطعنامه‌ای صادر کند و مسوولیت فرستادن موشک به حوثی‌های یمن را به ایران تحمیل کند.

 

وی افزود: چنین مصوبه‌ای می‌تواند از انتشار سلاح به دست دیگر گروهک‌های افراطی در منطقه جلوگیری کند.

 

سفیر امارات گفت: کشور امارات از تجدید تحریم علیه کسانی که باعث تشدید درگیری در یمن می‌شوند، حمایت می‌کند.

 

به گزارش ایسنا ، هم‌چنین منصور العتیبه نماینده کویت در سازمان ملل که در حال حاضر ریاست شورای امنیت را به عهده دارد، روز شنبه به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه درباره قطعنامه محکومیت ایران به دلیل نقض تحریم تسلیحاتی یمن رای‌گیری کند.

 

این قطعنامه که با پیشنهاد و تلاش انگلیس آماده شده است، ادعا می‌کند که ایران با ارسال موشک و هواپیمای بدون سرنشین به حوثی‌های یمن، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه یمن را نقض کرده است و متعهد می‌شود در آینده دست به اقدامی علیه ایران بزند.

 

این در حالی است، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که با پیش نویس قطعنامه مخالفت و تاکید کرده است که این قطعنامه باید درباره تجدید کار کارشناسان برای نظارت بر تحریم‌های یمن باشد، نه محکوم کردن ایران.

 

کارشناسان سازمان ملل در ماه ژانویه ادعا کردند که بقایای موشک‌های شلیک شده حوثی‌ها به عربستان سعودی را بررسی کرده و دریافته‌اند که این موشک‌ها ساخت ایران بوده و پس از سال 2015 به یمن منتقل شده است.

 

بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

 

هم‌چنین علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل پیش از این نیز  در پاسخ  به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

 

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند، ما از این نگران نیستیم که مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی کنند، به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم ولی موشک را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد.

 

بهرامی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز دوشنبه نیز در پاسخ به این سوال که امشب قرار است قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران با ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به یمن در شورای امنیت مطرح شود و از دیگر سو به نظر می‌رسد که روسیه در تلاش است که نامی از ایران در این قطعنامه برده نشود و به طور کلی نظر ایران در مورد این مساله چیست، گفت: در ابتدا تاکید مجدد می‌کنم که ما ارسال سلاح به یمن نداریم و این ادعاهایی که در این زمینه مطرح می‌شود فرافکنی است و توسط کسانی مطرح می‌شود که اقدام به تجاوز و خشونت علیه مردم یمن کرده‌اند.

 

وی با بیان این‌که «ما هیچ‌گونه ارسال سلاح و تسلیحاتی به یمن نداریم»، افزود: ما بر موضوع توقف خشونت در یمن که توسط عربستان و ائتلافی که این کشور ایجاد کرده تاکید داریم چرا که معتقدیم این خشونت‌ها و درگیری‌ها باعث ایجاد یک فاجعه انسانی در یمن شده است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ما علاقه‌مند بودیم کسانی که صحبت از دلسوزی و حل مشکل یمن می‌کنند در مسیری حرکت کنند که مسائل را پیچیده‌تر نکنند در حالیکه این قطعنامه نه تنها کمکی به مردم یمن نمی‌کند بلکه وضعیت را سخت‌تر می‌کند.

 

قاسمی با بیان اینکه قطعنامه‌ای که توسط انگلیس تهیه شده به نوعی در راستای دفاع از متجاوز (عربستان) و ایجاد فضای امن برای آن است، تصریح کرد: در این ارتباط یک نوع تناقض در رفتار و عملکرد دولت انگلیس دیده می‌شود. دولت انگلیس باید موضع خود را در این ارتباط روشن کند و از دیگر سو باید توجه داشت عموم سلاح‌هایی که علیه مردم یمن مورد استفاده قرار گرفته انگلیسی و آمریکایی بودند و این سلاح‌ها از سوی این دو کشور به کشور متجاوز صادر شده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طی روزهای گذشته ایران با تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این مورد تماس و رایزنی‌هایی داشته و سعی داشته است که با توجه به شناختی که از مجموعه منطقه و یمن دارد توجه آنها را به فاجعه‌ای که این قطعنامه می‌تواند در یمن و منطقه ایجاد کند، جلب کند، ادامه داد: ما باید تا بعدازظهر صبر کنیم که ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. قطعا این بیانیه اشتباه و غلط است، کمکی به حل و فصل مسائل یمن نمی‌کند و به نوعی در راستای تشویق متجاوز و متجاوزین به یمن است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------