آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

نیویورکر: تعمیق روابط ایران و روسیه، ترامپ را به چالش می‌کشد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روابط ایران و روسیه
نشریه نیویورکر در گزارشی با اشاره به رویکرد رییس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای، نوشت: از زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، روابط تهران و مسکو از یک همکاری نظامی به مشارکتی راهبردی تبدیل شده است. 

به گزارش ایسنا، نشریه نیویورکر در ادامه گزارش خود با اشاره به حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  و سرگئی لاوروف همتای روس او در کنفرانس بین‌المللی والدای نوشت: این رویداد کلیدی در حالی‌که ظریف و لاوروف به طور کاملا صمیمانه کنار یکدیگر نشسته بودند برگزار شد. این دو مرد با قدرت با دیپلمات‌ها و کارشناسان 20 کشور گفت‌وگو و سپس سوالاتی را مطرح کردند. آن‌ها پس از این نیز به طور مفصل موضوعات دوجانبه را پوشش دادند.

 

ظریف در این باره تصریح کرد: مواضع ایران و روسیه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای بسیار به یکدیگر نزدیک است.

 

اما تصمیم دولت ترامپ برای به چالش کشیدن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در سال 2015 حاصل شد، اکنون یک هزینه ژئواستراتژیک سنگین تحمیل کرده است. روابط تهران و مسکو که زمانی نظامی تاکتیکی به مشارکتی راهبردی تبدیل شده که رو به گسترش هم هست. از زمان روی کار آمدن ترامپ در سال 2017، تهران و مسکو الفت بیشتری با یکدیگر پیدا کرده‌اند؛ تنش‌ها با واشنگتن افزایش یافته است و یک تلاش برای گسترش دامنه‌ها تحت نفوذ در خاورمیانه وجود دارد.

 

تعمیق این روابط به ویژه زمانی که پوتین در ماه نوامبر برای گفت‌وگو با رهبری ایران و رییس‌جمهور این کشور به تهران سفر کرد، نمایان شد.

 

این نشریه آمریکایی با اشاره به دیدار رهبری ایران و پوتین نوشت: این دیدار یک ساعته به طور بسیار غیرمعمولی بدون حضور هیچ مقامی و تنها با حضور مترجمان دو طرف برگزار شد.

 

رییس گروه بین‌الملل بحران درباره این دیدار می‌گوید که مهم‌ترین چیزی که پوتین گفته این است: من به شما خیانت نخواهم کرد.

 

این دیدارها کمتر از سه هفته پس از آن انجام شد که ترامپ اعلام کرد؛ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد هر چند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده بود تهران به طور کامل به تعهداتش در توافق عمل می‌کند. کاخ سفید طبق قوانین داخلی آمریکا باید هر سه ماه یک بار در گزارش به کنگره پایبندی ایران را مورد تایید قرار دهد.

 

پیام پوتین به آیت‌الله خامنه‌ای اساسا این بود که شما می‌توانید به ما اعتماد کنید. ما مثل آمریکایی‌ها دبه نمی‌کنیم. به گفته‌ای این یک لحظه محوری در اتحادی تکامل یافته است که در طول چند دهه اخیر از روابط تاکتیکی فراتر رفته بود. این مساله حاوی پیام‌هایی برای سراسر خاورمیانه و برای کل دنیا است.

 

این در حالی است که ترامپ در ماه ژانویه گامی دیگر برداشت و به اروپا هشدار داد که اگر تغییرات مورد نظر وی در توافق هسته‌ای اعمال نشود، واشنگتن از آن‌ها خارج خواهد شد. هیچ یک از دیگر طرف‌های این توافق یعنی روسیه، چین، انگلیس،‌ فرانسه و آلمان از اصلاح توافق حمایت نمی‌کنند.

 

به نوشته نیویورک، روسیه و ایران روابط خود را در زمینه‌های مختلف تعمیق و تقویت می‌کنند تا ترامپ و آمریکا را به چالش بکشند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------