آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

عربستان در اندیشه تاسیس کنسولگری در «نجف»؟ / نبرد سعودی-ایرانی در عراق تشدید می‌شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,
القدس العربی چاپ لندن نوشت: تشکلهای شیعه عراقی شروطی را برای سفر احتمالی بن سلمان به بغداد وضع کرده و از ریاض خواستند کمکهای خود به تروریستها را قطع کند. 

به گزارش انتخاب، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: هنوز دستور کار سفر بن سلمان به صورت رسمی مشخص نیست، اما اطلاعات روزنامه ها حکایت از آن دارد که مسئولان سعودی قصد دارند سفارت جدیدی را در بغداد بنا کرده و کنسولگری سعودی را در استان نجف، با اغلبیت شیعه ای که در آن سکونت دارند، افتتاح کنند.

 

کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان عراق قطعی بودن چنین سفری را نفی کرده اند و عباس البیاتی، یکی از اعضای این کمیته در گفتگو با القدس العربی تصریح کرده است که عراق در مورد ارتباط با کشورهای همسایه در چارچوب منافع خود، برخوردی مثبت دارد و از آن استقبال می کند، اما جنس رابطه عراق با ایران به کلی با ارتباط آن با عربستان و ترکیه متفاوت است.

 

یکی از نمایندگان مجلس عراق، عبدالعزیز حسن، زمان سفر ولی عهد سعودی به عراق را پایان ماه جاری اعلام کرده و بعید نمی داند که این سفر جزئی از نبرد سعودی-ایرانی بر سر نفوذ در عراق باشد.

 

حزب دعوت اسلامی، که منسوب به حیدر العبادی است، چند شرط را برای سفر بن سلمان وضع کرده و اظهار داشته است: «در صورتی سفر سعودیها مورد استقبال ما قرار می گیرد، که هدف از آن ارائه مدارک و اسنادی به عراق، مبنی بر حمایت واضح عربستان از تروریستها بوده و دولت سعودی قصد داشته باشد طی این سفر، خسارتهای آسیب دیدگان را جبران کرده و عملیات تروریستی را محکوم نماید. در غیر این صورت، اگر هدف سعودیها سر پوش گذاشتن بر جنایتهای سابقشان باشد، هیچ کس در عراق منتظر ولی عهد سعودی نخواهد بود».

 

موضع حزب دعوت در این باره کاملا موافق با موضع سازمان بدر به رهبری هادی العامری بوده و با آن همخوانی دارد و یکی از اعضای این حزب در گفتگو با القدس العربی در این باره می گوید: «در صورتی که برقراری ارتباط با عربستان سعودی تضمین کننده منافع عراق بوده و به معنای دخالت عربستان در مسائل داخلی عراق نباشد، علاوه بر اینکه سعودی ها باید متعهد شوند کمک رسانی مالی، فکری و لجستیکی خود به ترویستها را قطع می کنند».

 

روابط عراقی-سعودی در روزهای اخیر شاهد تحرکی رسمی بوده است، بویژه با سفر وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر به بغداد و در پی آن، سفر حیدر العبادی به عربستان و دیدار وی با بن سلمان.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------