آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

تاکید آلمان بر نقش آژانس در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  آلمان
یک سخنگوی دولت آلمان در واکنش به ادعای جدید نتانیاهو درباره کشورمان بر اهمیت وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای برجام تاکید کرد و خواستار ادامه بازرسی‌های مستقل در این زمینه شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد: این کشور اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد اما بازرسی‌های مستقل نیز باید ادامه یابد.

 

این سخنگوی دولت آلمان با اشاره به ادعاهای بی‌اساس غرب درباره برنامه هسته‌ای گذشته ایران، افزود: واضح است که جامعه بین‌الملل تردید داشت که ایران یک برنامه هسته‌ای صرفا صلح‌آمیز را دنبال می‌کند به همین دلیل بود که توافق هسته‌ای در سال 2015 شامل اجرای یک سیستم نظارت قوی، عادلانه و بی‌سابقه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد.

 

سخنگوی دولت آلمان همچنین تاکید کرد که ادامه نظارت مستقل برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ضرورت دارد.

 

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این ادعای بی‌اساس و واهی نتانیاهو مبنی بر برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، آن را برنامه‌ای از پیش تعیین شده و برای تاثیر بر ادامه حیات برجام دانست.

 

ظریف با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

 

وی افزود: چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می هماهنگ کرده بود.

 

این ادعا در حالی همزمان با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور آمریکا برای تغییر در برجام مطرح شده است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به نمایش تبلیغاتی نتانیاهو گفت: اطلاعاتی را که نتانیاهو منتشر کرده است، نمی‌توان به معنای نقض برجام از سوی ایران دانست.

 

موگرینی در سخنانی در قاهره تصریح کرد: برجام بر اساس فرضیات یا اعتماد  استوار نیست، بلکه بر تعهدات مشخص، راستی‌آزمایی و نظارت دقیق توسط آژانس انرژی اتمی استوار شده است.

 

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ابتدا اطلاعات منتشر شده از سوی نتانیاهو را بررسی کند؛ چرا که آژانس تنها سازمان مسئول نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران است.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: این اظهارات به هیچ وجه ثابت نمی‌کنند که ایران توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015 را اجرا نمی‌کند. نتانیاهو اطلاعاتی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نداده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------