آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ترامپ برای تضعیف افراد مرتبط با برجام به حقه کثیف روی آورد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترامپ
هفته نامه انگلیسی آبزرور گزارش داد: مشاوران ترامپ یک شرکت جاسوسی صهیونیستی را به خدمت گرفتند تا برضد افراد مرتبط با برجام در دولت سابق امریکا «عملیات کثیف» انجام دهند تا پروژه خروج از توافق هسته ای تسهیل شود. 

به گزارش ایرنا، افرادی از اردوگاه ترامپ در ماه می 2017 با بازرسان یک آژانس خصوصی اطلاعاتی اسرائیلی ارتباط برقرار کردند تا عملیات های کثیفی را علیه «بن رودز» از مشاوران ارشد امنیت ملی در دولت باراک اوباما و «کالین کال» معاون دستیار رئیس جمهوری سابق آمریکا به اجرا درآورند. این اقدامات بخشی از تلاش ها برای بی اعتبار کردن توافق هسته ای بوده است.

 

این افشاگری آبزرور در حالی است که قرار است ترامپ 22 اردیبهشت (12 می) نظرش را در مورد تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران اعلام کند.

 

«جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس درباره گزارش آبزرور اظهار داشت: این اتهاماتی غیرعادی و هولناک و همچنین نشان دهنده استیصال بسیار زیاد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مورد نه فقط بی اعتبار کردن توافق هسته ای بلکه تضعیف افراد مرتبط با آن است.

 

یک دیپلمات سابق انگلیسی که تجربه زیادی در مذاکرات بر سر توافقنامه های صلح بین المللی دارد، به شرط ناشناس ماندن، اظهار داشت: چنین کاری بسیار زشت است. تمام هدف مذاکره این است که از چنین حقه هایی استفاده نشود.

 

منابع آگاه گفتند: سال گذشته میلادی چند روز پس از آنکه ترامپ در اولین سفر خارجی اش به عنوان رئیس جمهوری به تل آویو رفت، اعضای تیم وی با بازرسان تماس گرفتند. ترامپ به نتانیاهو قول داد که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت و مدعی شد، ایرانی ها فکر می کنند بعد از توافق هسته ای «هر کاری خواستند می توانند انجام دهند.»

 

یک فرد مطلع از جزئیات «کمپین حقه های کثیف» گفت: هدف آن بود که افرادی که برای ترامپ کار می کنند اشخاص تاثیرگذار در توافق هسته ای را بی اعتبار کنند تا بدین ترتیب خروج از آن آسان تر شود.

 

طبق این اسناد که به رویت آبزرور رسیده، شرکت جاسوسی اسرائیلی به بازرسانش گفته بود تا درزندگی شخصی و دوره کاری رودز و کال تجسس و تحقیق کنند. روابط شخصی این افراد و ارتباط احتمالی آنها با لابی گران حامی ایران جزو موارد دیگری بوده که از بازرسان خواسته شده تا در مورد آن کنکاش کنند. علاوه بر این آنها قرار بود در این زمینه نیز که آیا رودز و کال از توافق هسته ای سود شخصی یا سیاسی برده اند، تحقیق کنند.

 

به این بازرسان گفته شده بود که با ایرانی-آمریکایی های شناخته شده و نیز خبرنگاران حامی برجام از جمله در نیویورک تایمز، ام.اس.ان.بی.سی، آتلانتیک و وکس و که ارتباط های مداومی با رودز و کال داشته اند، تماس بگیرند تا مشخص شود که آیا این دو مقام سابق با انتشار اطلاعات محرمانه و حساس پروتکل های مربوطه را نقض کرده اند یا نه.

 

به نظر می رسد که این بازرسان اظهارات رودز در مصاحبه سال 2016 با نیویورک تایمز را بررسی کرده اند. وی در آن مصاحبه گفته بود که به خبرنگاران بی تجربه اتکا کرده بود تا زمینه را فراهم کنند که افکار عمومی به سمت موافقت با توافق هسته ای تغییر کند.

 

هر چند منابع آگاه گفته اند که نمایندگان ترامپ طرح اولیه حمله به مقامات دولت سابق آمریکا را به بازرسان خصوصی داده اند اما معلوم نیست که چه میزان از این کار و یا چه مدت انجام شده و چه نتیجه ای در بر داشته است.

 

همچنین هنوز معلوم نیست که آیا بازرسان افراد دیگری مانند جان کری وزیر امور خارجه اسبق آمریکا را هم هدف قرار داده اند یا نه.

 

رودز و کال گفتند که نظری در مورد کمپین کثیف علیه خود ندارند. رودز گفت: اطلاعی از این مساله نداشتم. اجرای اقدامات کثیف علیه کسی که به عنوان مقام کاخ سفید وظایف حرفه ای خود را انجام می دهد، یک اقدام مستبدانه و دلسردکننده است.

 

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که در این زمینه نظری ندارد. این اولین باری نیست که «حقه های کثیف» تیم ترامپ افشا می شود. «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا در حال انجام تحقیقاتی در خصوص تلاش های اطرافیان ترامپ برای کسب اطلاعات مخرب در مورد هیلاری کلینتون است. کلینتون رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 بود.

 

یک روز پیش از انتشار گزارش آبزرور، ترامپ جان کری را به دلیل شکستگی پایش که در حاشیه مذاکرات هسته ای 2015 برای وی رخ داد، به استهزا گرفت و گفت، از وزیر خارجه اسبق «یاد گرفتم در 73 سالگی به دوچرخه سواری نروم.»

 

ترامپ در خلال سخنرانی خود در «اتحادیه ملی سلاح» گفت: جان کری بهترین مذاکره کننده ای نیست که من دیده ام. او هرگز از سر میز [مذاکره] بلند نمی شد، مگر برای همان مسابقه دوچرخه سواری که طی آن به زمین افتاد و پایش شکست.

 

رئیس جمهوری آمریکا افزود که کری نباید می گفت که پایش شکسته است بلکه باید می گفت که نمی خواهد مذاکره کند، «آن وقت نتیجه بسیار بهتری می گرفتی.»

 

اظهارات ترامپ در حالی است که روزنامه بوستون گلوب روز جمعه در گزارشی از لابی جان کِری در هفته های گذشته برای تداوم پایبندی کشورها به برجام و حفظ این توافق خبر داد. به نوشته این روزنامه آمریکایی، کِری اخیرا با «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهوری آلمان، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و با دیدار و با «فدریکا موگرینی» مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز گفت و گوی تلفنی داشته است.

 

به موازات شبه افکنی ترامپ در برجام و عملکرد تیم مذاکره کننده اوباما، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته در نمایشی تلویزیونی مدعی شد اسنادی در اختیار رژیم صهیونیستی است که نشان می دهد ایران پیش از برجام، برای رسیدن به تسلیحات هسته ای تلاش می کرده و پس ‌از این توافق نیز ایران فعالیت ها را به‌ صورت مخفیانه ادامه می دهد.

 

اظهارات نتانیاهو در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام در 17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) تاکنون 10 بار پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای را تائید کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------