آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیام امارات و عربستان به آمریکا در پاسخ به تشکیل ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی…

سنای آمریکا لایحه تحریم علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی را تصویب کرد/ ترامپ مصوبه کنگره را امضا می کند؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سنای آمریکا

سنای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی طرح تحریم های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد. 

به گزارش ایرنا به  نقل از  تارنمای هیل، این طرح با 98 رای موافق در برابر دو رای مخالف به تصویب رسید. 'برنی سندر' سناتور دموکرات و «ران پال» سناتور جمهوری خواه به این لایحه رای منفی دادند.

 

به نوشته هیل، این اقدام اولین گام مهم جمهوری خواهان کنگره در رد سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است که مواضع ملایمی در برابر روسیه اتخاذ کرده است.

 

به گزارش نامه نیوز، اگرچه اعضای دو حزب جمهوری خواه و دموکرات این روزها درحال جدال بر سر ابطال یا حفظ قانون خدمات بهداشت و درمان دولت اوباما موسوم به 'اوباماکر' هستند، در رابطه با لایحه تحریم ها با هماهنگی عمل کردند.

 

این لایحه در حالی تصویب شده است که ساعاتی قبل از آن آنتونی اسکاراموچی مدیر ارتباطات کاخ سفید به شبکه سی.ان.ان گفته بود: او (ترامپ) ممکن است این لایحه را همان طوری که هست، امضا کند یا وتو کند و درباره یک توافق شدیدتر علیه روس ها به مذاکره بنشیند.

 

سناتورها هشدار دادند که وتوی این لایحه که روز سه شنبه با 419رای در برابر 3 رای مخالف در مجلس نمایندگان هم تصویب شده است، یک اقدام اشتباه خواهد بود.

 

سناتور جمهوری خواه باب کورکر که خود یکی از تدوین کنندگان اصلی این لایحه است، درباره احتمال وتوی ریاست جمهوری گفت که وی در این زمینه با ترامپ و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا صحبت کرده است.

 

کروکر گفت: این روش خوبی نیست که ریاست جمهوری را با وتو شروع کرد.

 

سناتور جان کورنین نفر دوم جمهوری خواهان در سنا نیز گفت که وتوی این لایحه «اشتباه» خواهد بود.

 

چاک شومر سناتور دموکرات هم گفته بود: اینکه رئیس جمهوری این مصوبه را وتو کند تا درباره یک لایحه شدیدتر مذاکره کند، خنده دار است. اگر رئیس جمهوری این لایحه را وتو کند مردم آمریکا متوجه می شوند که او در برابر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نرمش نشان می دهد.

 

سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید پیش تر گفته بود که ترامپ لایحه تحریم های کنگره را بررسی می کند.

 

درصورتی که رئیس جمهوری آمریکا از امضای طرح خودداری و آن را وتو کند، تهیه کنندگان این طرح با کسب حمایت دوسوم اعضای هر دو مجلس سنا و نمایندگان می‌توانند وتوی او را باطل و طرح را به طور مستقیم تبدیل به قانون کنند.

 

این لایحه قدرت ترامپ را برای لغو یکجانبه تحریم ها علیه روسیه کاهش می دهد. وی باید تاییدیه کنگره را در این زمینه کسب کند. این درحالی است که نزدیکان ترامپ به دلیل تماس با روس ها تحت تحقیق هستند. بنا به اعلام رسانه، کنگره با این لایحه می خواهد این پیام را به ترامپ بدهد تا در مقابل روسیه قاطع باشد.

 

این لایحه جریمه های مالی علیه روسیه اعمال می کند. طبق این لایحه همچنین تحریم هایی علیه برنامه موشکی ایران و صنایع کشتیرانی کره شمالی وضع شده است.

 

این لایحه با واکنش شدید متحدان آمریکا نیز مواجه شده است.

 

«ژرالد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا روز چهارشنبه در صفحه توییتر خود به حملات منتقدان برجام پاسخ داد و ‏نوشت: هیچ دلیلی ندارد که توافق هسته ای را که در جای خود بااهمیت است به مسائل دیگر ربط بدهیم. آن مسائل باید در ‏جای خود بررسی و رسیدگی شود.‏

 

سه روز پیش نیز سفیر فرانسه در واشنگتن، با رد حملات منتقدان برجام در صفحه توییتر خود نوشته بود: توافق با ایران جواب داده است. تنها ‏هدف آن ایجاد محدودیت علیه برنامه هسته ای ایران و نظارت بر آن به منظور اطمینان یابی از صلح آمیز بودن آن است.‏

 

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در واکنش به وضع تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه و ‏ایران، درباره اجرایی شدن این تحریم ها در اروپا هشدار داد‎.‎

 

دولت ترامپ اخیرا پایبندی ایران به برنامه هسته ای را تایید کرد. اما بلافاصله تحریم های جدیدی علیه 18 فرد و شرکت را به دلیل ارتباط با برنامه موشکی ایران اعمال کرد.

توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون درنظرگرفتن سوابق بحث با تروییکای اروپایی، دست کم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه ‏‏2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید‎.

 

از سوی دیگر، کمیسیون اروپا نیز نگرانی عمیق خود را پس از تصویب مجازات های جدید نمایندگان آمریکا علیه روسیه اعلام ‏کرد. کمیسیون اروپا در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرد نگرانی خود را نسبت به آثار این تحریم ها بر استقلال اروپا در ‏زمینه انرژی و پیامدهای منفی سیاسی محتمل آنها اعلام و بر اهمیت هماهنگی سیاست تحریم ها میان کشورهای عضو گروه هفت ‏قدرت اقتصادی جهان تأکید کرد‎.

 

شماری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان به شدت نسبت به مجازات های اخیر آمریکا ناخرسندند، زیرا معتقدند که این ‏تحریم ها به ترامپ امکان می دهد تا شرکت های فعال در خط لوله انتقال گاز روسیه را از بازارهای عمومی آمریکا محروم کند‎.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------