آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

دونالد ترامپ بازی خطرناکی را با ایران شروع کرده است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ترامپ

روز جمعه کره شمالی موشک بالستیک قاره ای اش را آزمایش کرد و همین مساله نگرانی هایی را ایجاد کرد. با این حال، تمرکز کاخ سفید در همین هفته بیش از اینکه بر پیونگ یانگ باشد بر ایران بود.

به گزارش انتخاب؛ نیویورک مگزین نوشت: روز جمعه کره شمالی موشک بالستیک قاره ای اش را آزمایش کرد و همین مساله نگرانی هایی را ایجاد کرد. با این حال، تمرکز کاخ سفید در همین هفته بیش از اینکه بر پیونگ یانگ باشد بر ایران بود. هفته گذشته رکس تیلرسون منتقدان توافق هسته ای را با تایید پایبندی ایران به این توافق شگفت زده کرد . این هقته رییس او دوباره علیه تهران سخن گفت. ترامپ در مصاحبه اش با وال استریت ژورنال گفته اگر ایران در نود روز آینده همچنان به توافق هسته ای پایبند بماند تعجب خواهد کرد.

 

به گزارش «انتخاب»، این مساله کمتر به ایران مربوط است و بیشتر مساله بر سر درگیری های ترامپ با اعضای کابینه اش درباره حمایت از برجام است. گفته می شود او گروهی را به طور موازی برای کار بر روی برجام و تعیین مصادیق خروج ایران از برجام در بازبینی نود روز آینده به کار گرفته است. در نتیجه، تهدید درگیری با ایران بسیار بالاست. چرا که دولت میخواهد این مسیر را بپیماید. 

 

شاید بسیاری از بازیگران در حوزه امنیت ملی دولت و متحدانشان در کنگره تشدید اقدامات نظامی آمریکا در منطقه را برای رویارویی با ایران مهم میدانند. این افراد، ایران بدون سلاح هسته ای را هم یک تهدید مهم برای آمریکا و متحدانش در منطقه می دانند. آنها بر این باورند که تغییر نظام در ایران، تنها راه مقابله با این تهدیدات است.

 

جریان های ضد ایران بر این باورند که فشار بر تهران برای متعهد ماندن بر برجام برای حل این مشکلات موثر است. اوباما بر این باور بود که آمریکا و منطقه باید با رفتارهای مشکل زای ایران سر کنند اما با تقویت قوای هسته ای این کشور نه.

 

اما نه! مشکل این است که ترکیبی از اقدامات نظامی و جنگ طلبانه در منطقه و همچنین وجود دولتی با اظهارات شدیدا ضد ایرانی، همگی مشخص می کند که در نهایت روابط به تشدید می انجامد.

 

در روز سه شنبه، یک ناو آمریکایی شلیک هشداری را به سمت قایق ایرانی شلیک کرد. چنین اتفاقاتی در سال 2016 کمتر اتفاق می افتاد. تا جایی که ما میدانیم خط ارتباط تلفنی جان کری و ظریف همیشه باز بود اما این خط امروز قطع شده است. ایرانی ها به خوبی از نتایج تشدید عملیات های آمریکا در یمن، عراق و سوریه و تشدید حضورش بر روی زمین و نیروهایش در دریاها آگاهند.

 

به این پکیج باید تحریم های جدید دولت آمریکا را علیه ایران را نیز اضافه کرد. درست بعد از 24 ساعت از تایید پایبندی ایران به برجام، دولت ترامپ تحریم های اقتصادی ای را علیه 18 فرد و شرکت ایرانی اعمال کرد . بیشتر کسانی که تحت تحریم قرار گرفته اند هیچ رابطه مستقیمی با برجام ندارند. تهران به انحای مختلف به این تحریم ها پاسخ داده است و گفته این تحریم ها نقض متن برجام است.

 

کاخ سفید این تنش ها را با کمک کنگره تشدید کرده است. کاخ سفید و سنا هر کدام لایحه تحریم هایی را به طور جداگانه تصویب کرده اند در حالی که همه توجه ها به تحریم های است که علیه شرکت های روسی اعمال شده اما در واقع تحریم علیه برنامه های هسته ای و حمایت ایران از گروه های نظامی در منطقه و نقض حقوق بشر در این کشور قابل توجه تر است. امروز باید صبر کنیم ببینیم آیا ترامپ این قوانین را امضا خواهد کرد و مسکو را تحت فشار خواهد گذاشت یا نه.

 

بنابراین هر کس در تهران بخواهد ادعا کند که آمریکا با دولت کنونی ایران مخالف است و با به چالش کشیدن ایران از طرق نظامی سعی دارد اقتصاد این کشور را تضعیف کند اسناد و داده های زیادی در دست دارد.

 

با توجه به اهداف منطقه ای ایران همه ابزارهایی که این کشور از آن استفاده میکند قابل قبول است. آنچه ما در عوض از آن استفاده میکنیم اظهارات تند و رویکرد های غیر قابل پیش بینی رییس جمهور امریکا و تیمش است.

 

تئوری بازدارندگی میگوید کشورها در صورتی در صلح و ارامش باقی میمانند که بدانند دقیقا نتایج اقدامات تهاجمی شان چیست.

 

اما توییت ها و اظهارات بی تظیر و تهدیدات و تکرار بحث تغییر نظام در ایران برای مسئولان ایرانی فضای کمی را باقی گذاشته که باور کنند آمریکا نه تنها دولت بلکه کل حاکمیت ایران را میخواهد از گردونه قدرت حذف کند. میشاییل کرولی در پولیتیکو گفته بود که مقامات کلیدی ترامپ گفته اند ایران زمانی که این جکومت در ایران بر سر کار است دشمن درجه آمریکاست. آنها به این اظهاراتشان ادامه میدهند . رکس تیلرسون به کنگره گفته بود که امریکا باید با گروه های معارض برای تغییر تدریجی جکومت در ایران همکاری کند.

 

توافق هسته ای هرگر قرار نبود برای حل همه مشکلات فی مابین ایران و آمریکا موثر باشد. این توافق باید توانایی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را محدود میکرد که کرد. اما با توجه به اختلافات ایران و آمریکا در مسایل کلیدی ای نظیر حقوق بشر در سوریه و اعتیاد دولت کنونی به لفاظی های فتنه بر انگیز علیه ایران، ما همان جایی که بودیم خواهیم ماند و درجا خواهیم زد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------