آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

مونیز: خروج از برجام اقدامی بسیار خطرناک است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ارنست مونیز

وزیر انرژی سابق آمریکا تاکید کرد که پشت کردن آمریکا به توافق هسته‌ای چیزی فراتر از مایه شرمساری آمریکا و اقدامی بسیار خطرناک خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ارنست مونیز، وزیر انرژی سابق آمریکا و از مذاکره کنندگان اصلی توافق هسته ای ایران (برجام) با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی بوستون گلوب به بررسی پیامدها و آثار منفی احتمالی خروج کشورش از برجام پرداخت و نوشت: پشت کردن آمریکا به این توافق چیزی فراتر از مایه شرمساری آمریکا و اقدامی بسیار خطرناک خواهد بود.  

 

مونیز در ادامه نوشت: دو سال پیش که توافق هسته‌ای ایران منعقد شد، بسیاری در این باره تردید داشتند که آیا ایران به مفاد این توافق عمل خواهد کرد؟ جالب است که هم اکنون ادامه تبعیت ما از توافق مورد تردید قرار گرفته است. اگر رئیس جمهور، آمریکا را از این توافق خارج کند - چه با تایید نکردن تبعیت ایران از مفاد توافق بدون داشتن مدرک آشکار دال بر تخلفات ایران و چه با خروج کامل از توافق - موجب بروز بحرانی خواهد شد که خطرات هسته ای را به  نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

 

به ادعای وی ایران هسته ای تهدیدی برای منطقه و جهان خواهد بود و هرگز نباید اجازه داد چنین اتفاقی روی دهد. توافق هسته ای ایران، اساس جلوگیری از چنین نتیجه‌ای است، نه به قول ترامپ و دیگران، صرفاً ابزاری که به جلوگیری از چنین نتیجه‌ای کمک کند. اگر آمریکا تعهدات خود را کنار بگذارد، ممکن است ایران بدون اطلاع قبلی از توافق خارج شود. برای درک خطرات، مهم است که به روشنی بدانیم که این توافق چه دستاوردهایی داشته است و اگر آمریکا موجب بر هم خوردن آن شود، ما چه چیزی را از دست خواهیم داد. نخست، ما محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های هسته ای را از دست خواهیم داد.

 

وی افزود: در مرحله اول؛ من به عنوان فیزیکدانی که دهه‌ها در برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا مشارکت داشته، می‌دانم که ساختن یک بمب هسته‌ای به چه چیزهایی نیاز دارد. بدون توافق برجام، محدودیت‌هایی که هر گونه مسیر احتمالی دستیابی ایران به بمب را به طور موثری به مدت بیش از یک دهه مسدود کرد، از بین خواهد رفت.

 

مونیز ادامه داد: در مرحله دوم؛ بدون توافق برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی دیگر دسترسی قطعی به هیچ از مکان های مشکوک را نخواهد داشت. آمریکا همچنین توانایی بررسی و احتمالاً رد هر گونه خرید اقلام مرتبط هسته‌ای را که ایران خواستار آن است، از دست خواهد داد.

 

او گفت: در مرحله سوم؛ ما روندی کارآمد برای اعمال دوباره سریع تحریم های شدید در صورت اقدام ایران در نقض جدی توافق را از دست خواهیم داد.

 

وی افزود: در مرحله چهارم؛ خروج از توافق هسته ای ایران، آمریکا را منزوی خواهد کرد و احتمالاً ما به تنهایی از این توافق خارج خواهیم شد.

 

به گفته مونیز، ترامپ باید به جای پاره کردن توافق هسته ای و اینکه همه چیز را از صفر شروع کند، تمرکز خود را روی تقویت ممنوعیت‌ها علیه تسلیحات هسته ای برای همه کشورها، از جمله ایران معطوف کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------