آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

دفاع از برجام در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,برجام

نماینده آلمان در سازمان ملل متحد می گوید بالاترین مقام های کشور من در کنار فرانسه و انگلستان اعلام کرده اند که به برجام و اجرای آن پایبند هستند. 

به گزارش ایرنا، نمایندگان فرانسه و آلمان در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل که با موضوع خلع سلاح هسته ای برگزار شد، با تاکید بر تعهدات کشورشان در مورد اجرای توافق هسته ای ایران، حفظ برجام را ضروری دانستند.

 

مایکل بیونتینو نماینده آلمان افزود: برجام محصول 13 سال دیپلماسی است و حفظ آن تضمین کننده امنیت ماست.

 

در جلسه امروز این کمیته، کشورهای عضو سازمان ملل پیشنهادات خود در حوزه منع گسترش سلاح های هسته ای و خلع سلاح های کشتار جمعی را ارائه دادند و به بیان دیدگاه های خود در این حوزه پرداختند.

 

خلع سلاح از قبیل همکاری های بین المللی در استفاده صلح آمیز از فضا، کاهش بودجه های نظامی، شفافیت در هزینه های نظامی، ممنوعیت تولید و توسعه انواع جدید سلاح های کشتار جمعی و استقرار منطقه عاری از سلاح هسته ای در آفریقا و خاورمیانه محورهای مطرح شده در این جلسه بود.

 

نماینده فرانسه نیز با تاکید بر تعهد این کشور برای حفظ توافق هسته ای با ایران گفت: برجام نشان داده است که منع گسترش سلاح های هسته ای از طریق دیپلماسی و مذاکره قابل مدیریت است.

 

این کشور در ادامه از سازمان ملل خواست با توجه به بحران کره شمالی هر چه سریعتر نسبت به شفاف تر شدن نقش ان پی تی در برخورد با نقض مواد این عهدنامه اقدام کند.

 

صحبت های نمایندگان آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد در حالی انجام می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در سخنرانی اعلام راهبرد جدید دولتش در قبال جمهوری اسلامی ایران، حملاتی تند به این توافق بین المللی داشت و با تایید نکردن پایبندی ایران به تعهدات برجامی آن را به کنگره کشورش فرستاد.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر اساس مفاد برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، مرجع بازرسی و تایید اجرای مفاد این تعهد است، 8 بار گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند است.

 

به دنبال اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، موج جهانی مخالفت با آن آغاز شد و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام بلافاصله با صدور بیانیه ای، برجام را یک توافق دو جانبه ندانست که یک رئیس جمهوری بتواند آن را لغو یا اصلاح کند.

 

به گزارش ایرنا، نمایندگان ترکیه و کانادا نیز در نشست کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اجرای هر چه جدی تر توافقنامه های منع استفاده از سلاح های شیمایی و بیولوژیک تاکید کرده و از سازمان ملل خواستند با موارد نقض کننده این پیمان ها برخورد جدی تری کند.

 

اعضای کمیته یکم مجمع عمومی همچنین بر عهدنامه منع آزمایش هسته ای تاکید کردند و آن را مقدمه ای برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای دانستند.

 

ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاور میانه نیز یکی از موضوعات مورد بحث در این کمیته بود. موضوع ایجاد این منطقه از سال 1998 در سازمان ملل مطرح شد و در سال 2012 در قالب قطعنامه ای به تصویب رسید.

 

با اینکه هر ساله بر ایجاد چنین منطقه ای تاکید می شود اما اقدام عملی قابل توجهی در راستای آن شکل نگرفته است.

 

بر اساس الگوهای ارائه شده در طرح منطقه عاری از سلاح های هسته ای، کشورها در این مناطق حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارند و از آنها درخواست می شود که با مذاکره با یکدیگر، به توافق های لازم برای منع استفاده نظامی از تکنولوژی هسته ای برسند.

منطقه های عاری از سلاح های هسته ای در پنج منطقه از دنیا توسط پنج توافقنامه با موفقیت ایجاد شده اند. در خاورمیانه، به علت وجود تسلیحات هسته ای در اختیار رژیم صهیونیستی، ایجاد چنین منطقه ای با موفقیت همراه نبوده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------