آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

جهانگیری: ایران مصمم به گسترش روابط همه جانبه با ترکیه است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , جهانگیری

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم است روابط خود را در همه عرصه ها با ترکیه گسترش دهد،گفت: تحقق هدف گذاری 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری سالانه دو کشور، با اجرای برنامه ریزی های گسترده تهران – آنکارا، بزودی محقق می شود. 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری که برای شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8 به ترکیه سفر کرده بود، عصر جمعه در دیدار 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه دارای توانمندی ها و ظرفیت های گسترده ای هستند که باید از آنها در مسیر توسعه و تحکیم روابط مشترک، استفاده شود.

 

معاون اول رئیس جمهوری تسریع در بکارگیری پول ملی ایران و ترکیه در مبادلات تجاری مشترک، 24 ساعته کردن فعالیت پایانه های مرزی، فعال تر کردن بخشهای خصوصی ایران و ترکیه و تسهیل همکاری های بانکی و گمرکی را بخشی از تلاش ها برای بهره گیری مناسبتر از ظرفیتهای موجود و رساندن رقم تجاری دو کشور به مرز سالیانه 30 میلیارد دلار برشمرد.

 

وی همچنین هموارتر کردن راهها برای سرمایه گذاری بخش های خصوصی ایران و ترکیه و تشویق آنان برای توسعه همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک را ضروری خواند و گفت: ایران و ترکیه باید از همه ظرفیت ها برای توسعه روابط استفاده کنند و در همین راستا بزودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل می شود.

 

جهانگیری با بیان اینکه ' ایران آماده تامین انرژی ترکیه است'، به سیاست های کشورمان در حوزه استخراج و فروش نفت و گاز اشاره کرد و گفت: ما آماده ایم صادرات نفت و گاز خود را به ترکیه افزایش داده و نیاز این کشور به انرژی را تامین کنیم.

 

معاون اول رئیس جمهوری به مواضع مشترک ایران و ترکیه در مسایل منطقه ای و همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی اشاره کرد و افزود: عدم تغییر مرزهای جغرافیایی و حفظ تمامیت ارضی کشورها، تقویت ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم ، از اهداف مشترک ایران و ترکیه است و همکاریهای دو کشور در این حوزه ها به نفع صلح و ثبات منطقه است.

 

وی همچنین در ابتدای این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز نشست سران گروه دی هشت اظهار داشت :کشورهای اسلامی با توجه به جمعیت و قدرت اقتصادی گسترده ای که در اختیار دارند ، باید دامنه همکاری ها میان خود را با هدف ایجاد رفاه و توسعه بیشتر در کشورهایشان تقویت کنند.

 

'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه آنکارا برای توسعه روابط در همه عرصه ها با ایران عزم راسخ دارد ، اظهارداشت: با برنامه ریزی های گسترده ای که در حال انجام است ، بزودی به رقم 30 میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور دست خواهیم یافت.

 

رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه کشورش علاقه مند است میزان نفت بیشتری از ایران خریداری کند، تاکید کرد: باید با رفع موانع، از امکانات، تجربیات و ظرفیت های یکدیگر برای توسعه همکاریهای مشترک استفاده کنیم .

 

اردوغان همچنین بهره گیری از تجربیات در حوزه صنعت گردشگری و شناساندن جاذبه های گردشگری و افزایش رفت و آمد گردشگران دو کشور را ضروری برشمرد.

 

رئیس جمهوری ترکیه به مسائل منطقه‌ای و تاکید بر اشتراک نظر ایران و ترکیه در عمده مسایل منطقه ای و جهانی اشاره کرد و گفت: همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق حرکت اشتباهی بود که مقامهای اقلیم باید این حرکت اشتباه را جبران کنند.

 

اردوغان با انتقاد از برخوردهای دوگانه غربی ها با گروه های تروریستی، وحدت و هماهنگی همه کشورها را در مبارزه با تروریسم به عنوان یک معضل جهانی ضروری خواند و گفت: ایران و ترکیه با در کنار هم قرار گرفتن در مبارزه با تروریسم قطعا موافق خواهند شد و همکاریها در این عرصه باید گسترش یابد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------