آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

افشای جزئیات طرح «کاتن-کورکر» برای تشدید نظارت بر برجام



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,برجام

همزمان با داغ شددن بحث های مربوط به تصمیم گیری کنگره آمریکا برای تصمیم گیری در خصوص برجام، برخی رسانه ها از جزئیات پیش نویس طرح دو سناتور آمریکایی برای افزایش نظارت بر ایران پرده برداشتند. 

به گزارش مهر، یک هفته بعد از اعلام تلاش دو سناتور آمریکایی برای طرح تشدید قانون نظارت بر برجام در سنا، رسانه ها جزئیات جدیدی از این طرح منتشر کرده اند.

 

در همین رابطه روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای ملزم کردن ایران به پذیرش شرایط جدید، برجام را از مسیر خارج می کند.

 

️به گزارش مهر، گفته می شود در این پیش نویس که توسط سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور ارشد تام کاتن در کنگره آمریکا تهیه شده، براساس متن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که تیر ۱۳۹۴ امضا شد، محدودهایی مشخص شده که اگر ایران آنها را رعایت نکند، تحریم ها علیه ایران به صورت خودکار بازگردد.

 

آسوشیتدپرس می گوید به نسخه ای از این پیش نویس دست یافته و مواردی که تخطی ایران می تواند موجب بازگشت تحریم شود، به این شرح است:

 

- هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده موشک قاره‌پیما

 

- تست پرواز، تولید یا استقرار موشک های بالستیک قاره پیما که قادر به حمل کلاهک باشند؛ این محدودیت همچنین شامل تبدیل موشک های ماهواره بر به موشک های جنگی قاره پیما است هسته‌ای

 

- هر گونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای

 

ایالات متحده آمریکا می گوید ایران به روح برجام متعهد نیست. آمریکا می گوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروه هایی در خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان برای بی ثبات سازی در خاورمیانه حمایت مالی و تسلیحاتی می کند. همچنین ایران برنامه موشکی خود را ادامه می دهد .

 

پیش نویس طرح دو سناتور آمریکایی در حالی به برنامه موشکی ایران اشاره دارد که تهران می گوید این برنامه خارج از توافق هسته ای است و جمهوری اسلامی آن را به منظور دفاعی در نظر دارد.

 

با این حال آمریکا می گوید برنامه موشکی ایران نقض برجام است چون براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بعد از توافق هسته ای، ایران از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای منع شده است.

 

دو سناتور جمهوریخواه همچنین پیشنهاد داده اند که مخالفت ایران با بازرسی آژانس از سایت های نظامی، این موضوع نقض برجام اعلام شود و با محدودیت غنی‌سازی ایران، ذخایر هسته‌ای و استفاده از سانتریفیوژها دائمی شود.

 

هنوز معلوم نیست سناتوری دموکرات سنا با این طرح موافقت کنند بخصوص بعد از سخنرانی ترامپ درباره تغییر سیاست علیه ایران، چهره های سرشناس دموکرات گفته اند که با هرگونه تغییر در برجام - توافقی که در حال اجراست- مخالفند.

 

اقدام این دو سناتور جمهوریخواه بعد استراتژی جدید ترامپ درباره ایران صورت گرفت است.

 

رئیس جمهوری ایالات متحده بعد از ظهر جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ استراتژی جدید واشنگتن در برابر ایران رااعلام کرد و با بیان این که نمی‌تواند پایبندی تهران به توافق اتمی دو سال پیش با قدرت‌های جهانی را تایید کند، از استراتژی جدید علیه ایران خبر داد و گفت این استراتژی با اعمال تحریم‌های سنگین علیه سپاه پاسداران ایران آغاز می‌شود.

 

با اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی ترامپ، بنا به قانون، کنگره دو ماه فرصت دارد که تصمیم بگیرد که تحریم های هسته ای ایران را باز گرداند و یا قانونی برای تشدید نظارت بر برجام و فشار بر ایران تصویب کند.

 

از سوی دیگر، روز جمعه ۲۸ مهر «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان و «اد رویس» رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی این مجلس در یک بیانیه مشترک اعلام کردند مجلس نمایندگان هفته آینده یک طرح جدید تحریمها علیه برنامه موشکهای بالستیک ایران و علیه گروه حزب الله مورد حمایت ایران را به رای می گذارد که به منظور اتخاذ رویکرد سخت تر علیه تهران بدون تضعیف توافق برجام صورت می گیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------