آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

ظریف: ترامپ لجن پراکنی می کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ظریف

لجن پراکنی افرادی مانند ترامپ نمی تواند ذره ای در دفاع ، مقاومت و سربلندی مردم ایران خدشه وارد کند. 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی و شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده، دیشب (دوشنبه) با ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفتگو کرد.

 

ظريف در اين نشست ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع ايرانيان مقيم گفت: حضور شما در اين محفل باعث دلگرمي ماست از محبتها و بزرگواري همه شماها سپاسگزارم و از راهنمايي ها و پيشنهادات مطرح شده حتما بهره خواهيم برد.

 

وي افزود: چند پيشنهاد ويژه براي استفاده از امكانات موجود براي تامين محلي براي ترويج فرهنگ ايراني و فرهنگ اهل بيت در نظر داريم كه انشالله با طي مراحل قانوني در كشور و در صورتي كه بتوانيم توافق ساير مسئولان را جلب كنيم اين مراكز ايجاد خواهد شد.

 

ظريف خاطرنشان كرد: اين روزها كه زمزمه هاي نامناسبي از سوي برخي تازه واردان به عرصه سياست شنيده مي شود لازم است يك بار ديگر براي خودمان يادآوري داشته باشيم كه جمهوري اسلامي ايران به يمن حضور پرافتخار و پرصلابت مردم در ٤٠ سال گذشته توانسته همه فشارها، تحريمها، جنگها و تجاوزات را با سربلندي پشت سر بگذارد و كساني كه بر ايران فشار آوردند و ايران را مورد تهاجم قرار دادند عبرت تاريخ شدند و ملت ايران سربلندتر از روز اول، استوارتر و قدرتمندتر از روز اول حضور دارد.

 

وزير خارجه كشورمان اضافه كرد: ايران كشوري است كه امنيتش را وامدار هيچ كس جز مردمش نيست، ايران كشوري است كه پشرفت اقتصادي و علمي و فناوري خودش را وامدار هيچ جا جز مغز ايراني نيست.

 

ظريف عنوان كرد: امروز در اين جمع بزرگاني از ايرانيان برجسته در آفريقاي جنوبي و دانشمندان و متخصصان برجسته داخلي از جمله رويان، شركتهاي دانش بنيان، صنايع نفت و گاز براي كشور افتخار مي آفرينند و اين افتخارات عليرغم فشارهاي خارجي صورت گرفته است.

 

وي گفت: شما امروز به دور و اطراف كشورتان نگاه كنيد يك كشور را پيدا كنيد كه امنيت ايران را دارد و آن وقت يك كشور را پيدا كنيد كه عليرغم همه فشارهاي خارجي امنيت دارد. تمام كشورهاي دور و اطراف ما زير چتر حمايتي يك يا چند ابرقدوت هستند. همه كشورهاي دور و اطراف ما يا خود سلاح هسته اي دارند يا زير چتر هسته اي يك ابرقدرت يا حتي چند ابرقدرت قرار دارند.

 

ظريف يادآور شد: اما هيچكدام از اين كشورها امنيتي مانند امنيت ايران را ندارند. همه كشورهاي دور و اطراف ايران را نگاه كنيد ميلياردها دلار سرمايه خارجي به آن كشورها سرازير شده است. ثروتهاي عظيم نفتي كشورهايشان را روانه بازارهاي سرمايه خارجي كردند. به قول آقاي ترامپ صدها ميليارد دلار وسايل زيباي نظامي خريداري كردند كه با اين وسايل مردم يمن را به خاك و خون بكشند. اما كدامشان امروز قدرت ايران را دارند؟ كدامشان مي توانند با افتخار بگويند كه ما امنيتمان درون زاست و ما پيشرفتمان درون زاست.

 

وي يادآور شد: اين به معني انزواطلبي و جدا بودن از جهان خارج نيست، چرا كه در عين درون زايي ما برونگرا هستيم، ما خواهان صلح و ثبات منطقه هستيم. ما خواهان تعامل گسترده با تمام جهان هستيم. اما نيازي نداريم، ما مثل كشورهاي حاشيه خليج فارس نيستيم كه به محض ديدن يك اخم از سوي آمريكا سراسيمه روانه كمپ ديويد شدند. ما مثل آن كشورها نيستيم كه به محض ديدن لبخند در رقص شمشيرهاي آقاي ترامپ مست اين حمايت شويم و ندانيم چه كار كنيم و اين اهميت تاكيد بر نقش مردم را براي همه دولتمردان زنده مي كند.

 

ظريف ادامه داد: همه ما همانطور كه امام راحل فرمودند بايد به خاطر داشته باشيم كه نه بعنوان يك شعار بلكه بعنوان يك واقعيت، مردم ولي نعمتان ما هستند. هر چه داريم از اين مردم داريم، اگر امنيت و پيشرفت داريم به خاطر مردم است. اگر قدرت دفاعي داريم، بيش از همه چيز به خاطر مقاومت مردم داريم و اگر ابزار دفاعي داريم باز هم به خاطر همين مردم داريم و توسط همين مردم اين ابزار دفاعي را توليد كرديم. اگر در اقتصاد، علم و فناوري پيشرفت كرديم اگر بعضي داروهايي كه امروز شركت سيناژن ما مي سازد و در رتبه اول و دوم جهان است نه به خاطر اين است كه كسي به ما تكنولوژي صدقه داده، بلكه به اين خاطر است كه ذهن فعال و پوياي ايراني توانسته اين داروها را در عاليترين مرتبه علم و فناوري توليد كند.

 

وزير خارجه افزود: اين نشانگر اين واقعيت است كه ما مشروعيت و قدرتمان و پيشرفتمان را از مردم مي گيريم و نشانگر اين واقعيت است تا زماني كه شما (مردم) همراه كشور و نظام و انقلاب خود هستيد هيچ لجن پراكني توسط افرادي مثل ترامپ نمي تواند ذره اي در استقامت و پيشرفت و دفاع و مقاومت و در سربلندي و افتخار مردم ما خدشه وارد كند.

 

وي گفت: به همين دليل است كه ما در وزارت خارجه به واقع و نه در شعار خود را خدمتگزاران شما مي دانيم. همه همكاران من در اين وزارتخانه موظف اند با هر ايراني چه ايرانيان كارآفرين چه دانشجوي ايراني و چه ايرانياني كه به دلايل مختلف تصميم گرفته اند در يك كشور خارجي حضور داشته باشند، هر ايراني كه قدم به سفارت يا سركنسولگري ايران مي گذارد قدم به خانه خود مي گذارد. آنجا شما صاحبخانه هستيد و ما مستاجريم. صاحبخانه سفارتخانه ها و سركنسولگري هاي ما شما هستيد چون ما هر چه داريم از شما داريم.

 

رئيس دستگاه ديپلماسي گغجفت: ايرانيان در داخل ايران با استقامت، پايداري، تحمل سختيها و سر فرود نياوردن در مقابل فشارها براي كشور امنيت و پيشرفت خريدند.

 

وي گفت: شما ايرانيان مقيم خارج با پيشرفت، اخلاق و انسانيت خود نمونه هاي زيبايي از تمدن و فرهنگ ايراني و اخلاق ايراني در خارج از كشور بوده ايد. ايرانيان در خارج از كشور در هر جايي هستند بهترينها در دانشگاه، صنعت و جامعه خود هستند و اين افتخاري است براي همه ايرانيها

 

وي افزود: چه آنهايي كه در داخل هستند و براي ايران افتخار مي آفرينند و چه شما كه در خارج هستيد معرف فرهنگ ايراني و آداب و سنن اسلامي ما هستيد و براي ما افتخار مي آفرينيد و مي توانيد بهترين پل براي ارتباط بين دو فرهنگ و چند فرهنگ باشيد. ارتباط بين فرهنگي نيازمند باور به فرهنگ خود است. اطمينان دارم تمام ايرانياني كه در خارج از ايران هستند حتي بيش ايرانيان داخل كشور، به اين فرهنگ و آداب و سنن ايراني و اسلامي خود پايبندند، چرا كه هويت خود را در جوامع خود در فرهنگ ايراني و اسلامي خود مي بينند.

 

ظريف افزود: اميدوارم بتوانيم با همياري،همكاري و همفكري راه پر نشيب و فراز ماهها و سالهاي آينده را همانطور كه در سالهاي سختر و دشوارتر با موفقيت طي كرديم و امروز ايران قدرتمندترين و با نفوذترين كشور در منطقه و كشوري داراي تاثير در جهان است بتوانيم اين راه را به همت والاي ايرانيان در آينده نيز طي كنيم.

 

در اين نشست برخي از ايرانيان به بيان مشكلات خود در اين كشور پرداختند و پيشنهاداتي را مطرح كردند.

 

یکی از ایرانیان خواستار افزایش مراکز فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی شد و گفت: خلاء وجود مرکز فرهنگی در آفریقای جنوبی وجود دارد.

 

وی همچنین به فقدان مسجد شیعیان در ژوهانسبورگ اشاره کرد و خواستار اقدام در اين زمينه شد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------