آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

طرح جدید سنای آمریکا برای سخت‌تر کردن اجرای برجام



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سنای آمریکا

طرح جدید سنای آمریکا محدودیت‌های شدیدی را برای توافق هسته‌ای اعمال خواهد کرد که براساس آن، آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک یا ممانعت از بازرسی از هر مکان موجب بازگرداندن تحریم‌ها می‌شود. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، طرح جدید مجلس سنا پاسخی است به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که به اعمال اقدامات جدید سخت بر توافق، شامل بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در صورتی که این کشور یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک آزمایش کند یا مانع از بازرسی‌های هسته‌ای از هر مکانی شود، منجر می‌شود.

 

منتقدان این طرح که توسط سناتورها باب کورکر و تام کاتن با حمایت دولت ترامپ ارائه شده است، می‌گویند که در صورت اجرایی شدن آن می‌تواند به عنوان نقض توافق بین‌المللی هسته‌ای از سوی آمریکا تلقی شود.

 

پیش‌نویس این طرح که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، از 13 اکتبر، زمانی که ترامپ اعلام کرد دیگر پایبندی ایران به توافق را تایید نخواهد کرد و از کنگره خواست تا قانونی را برای سخت‌تر کردن این توافق تدوین کند، آغاز شد.

 

سناتور کورکر از آن زمان با همکاران دموکرات خود در سنا دیدار کرده است که برخی از آنها احتمالا از تصویب این قانون حمایت می‌کنند. آنها تاکید کرده‌اند که واشنگتن باید پیش از اعمال هر تغییری با متحدان اروپایی که توافق را امضاء کرده‌اند، همکاری کند.

 

انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که از دیگر امضاء کنندگان توافق هسته‌ای هستند، هشدار داده‌اند که طرح ترامپ می‌تواند در روابط با واشنگتن شکاف ایجاد کند و اعتبار آمریکا را به خطر بیندازد.

 

طرح جدید سنا که متمم پیشنهادی برای قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران است، ارزیابی ضروری دولت درباره پایبندی ایران را به گونه‌ای بسط می‌دهد که به اضافه شدن فاکتورهایی مرتبط با مسائل تجاری منجر می‌شود.

 

طبق این طرح، اگر مشخص شود که ایران می‌تواند در طول یک سال سلاح هسته‌ای تولید کند، به بازگرداندن تحریم‌هایی منجر خواهد شد که به واسطه توافق هسته‌ای رفع شده‌اند.

 

کورکر که از تهیه کنندگان این طرح به شمار می‌آید، زمان حصول توافق در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز از مخالفان اصلی توافق در میان جمهوری‌خواهان بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------