آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

جان کری: برجام قوی‌ترین توافق عدم اشاعه سلاح روی زمین است/ دیگر بر سرنوشت امنیتی‌مان مدیریت نداریم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , جان کری
وزیر خارجه پیشین آمریکا در توصیف ترامپ گفت: اینجا مردی را داریم که توافق هسته‌ای ایران را که سطح بالایی از دسترسی و بازرسی را به ما داده بود، مورد نقد قرار می‌دهد و در عین حال می‌رود و به رهبر کره شمالی چیزی را می‌دهد که پدر و جد و پدر جد او بیش از هر چیزی می‌خواستند و آن دیدار با رییس جمهور آمریکا بود.

 به گزاش ایلنا، «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما، در مصاحبه‌ای با شبکه «ان بی سی»، توافق هسته‌ای ایران را قوی‌ترین توافق عدم اشاعه سلاح روی زمین تا زمانی که آمریکا از آن خارج شد خواند و گفت: ما با وزیر خارجه ایران نشستیم و مذاکره کردیم. هیچ کس تا آن زمان به هیچ یک از وزرای خارجه ایران برای چهل سال مذاکره نکرده بود.

 

وی مدعی شد: در آن زمان ایران ۱۲ هزار اورانیوم غنی شده داشت که برای ده تا ۱۲ بمب هسته‌ای کافی بود. آنها چرخه سوخت هسته‌ای‌شان را کامل کرده بودند. آنها رآکتور پلوتونیوم داشتند، که می‌توانست پلوتونیوم لازم برای ساخت دو بمب در سال را تولید کند. آنها با درصد بالایی غنی‌سازی می‌کردند و ۲۷ هزار سانتریفیوژ داشتند. 

 

وزیر خارجه دولت اوباما افزود: با وجود اینکه امروز آمریکا از این توافق خارج شده و البته ایران هنوز از این توافق خارج نشده است؛ ایرانی‌ها کمتر از ۵ هزار سانتریفیوژ دارند و آنها به ۳.۶۷ % غنی‌سازی محدود شدند که نمی‌تواند در این سطح به بمب تبدیل شود. آنها به ۳۰۰ کیلوگرم اروانیوم غنی شده در انبارهایشان برای ۱۵ سال محدود شدند و تا ابد به پروتکل الحاقی که به ما قابلیت بازرسی از هر تاسیساتی که به آن مشکوک هستیم را می‌دهد، متعهد شده‌اند.  این چیزی است که دونالد ترامپ از آن خارج شده است.

 

«کری» با بیان اینکه ترامپ با خروج از برجام همه این‌ها را پشت گوش انداخته است، گفت: ما دیگر بر سرنوشت امنیتی‌مان مدیریت نداریم. 

 

وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص نشست مشترک کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با ترامپ گفت: در اصل شما می‌خواهید با هرکسی دیدار داشته باشید، اما یک دلیل وجود دارد که بوش و اوباما و ریگان و بوش پدر هیچ کدام این راه را نرفتند؛ چون آنها می‌دانستند هیچ تضمینی در مورد کاری که کره شمالی خواهد کرد، وجود ندارد و کره شمالی هم قبلا توافقی که در دولت کلینتون بسته شده بود را نقض کرده بود.

 

وی در توصیف ترامپ گفت: اینجا مردی را داریم که توافق هسته‌ای ایران را که سطح بالایی از دسترسی و بازرسی را به ما داده بود، مورد نقد قرار می‌دهد و در عین حال می‌رود و به رهبر کره شمالی چیزی را می‌دهد که پدر و جد و پدر جد او بیش از هر چیزی می‌خواستند و آن دیدار با رییس‌جمهور آمریکا بود.

 

کری افزود: او(ترامپ) نه تنها این امتیاز را به آنها می‌دهد، بلکه به هیچ توافقی هم در مورد بازرسی‌ها و نظارت‌های آژانس انرژی اتمی نمی‌رسد. این بزرگترین توافق جهان از نظر آنهاست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------