آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

واکنش آمریکا به شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری: واشنگتن قویا در این دادگاه از منافع خود دفاع می کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , شکایت ایران به دیوان بین‌المللی
وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به شکایت ایران از این کشور به دیوان بین المللی دادگستری، شکایت ایران را «بی‌اساس» خواند. 

وزارت خارجه آمریکا در اولین واکنش به شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری از این کشور، آن را «بی اساس» خواند و گفت که واشنگتن قویا در این دادگاه از منافع خود دفاع خواهد کرد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به شکایت ایران از این کشور به دیوان بین المللی دادگستری، شکایت ایران را «بی‌اساس» خواند.

 

این واکنش دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر خارجه ایران از شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن خبر داد.

 

«محمد جواد ظریف» در توییتر خبر داده بود: «امروز ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد تا آمریکا را به دلیل اعمال مجدد غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه پاسخگو کند». (جزئیات بیشتر)

 

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این وزارتخانه از شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری اطلاع دارد و این شکایت را «بی‌اساس» می‌داند.

 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است: «ما درنظر داریم که در دیوان بین‌المللی دادگستری با قدرت از ایالات متحده آمریکا دفاع کنیم».

 

نیویورک تایمز درباره شکایت ایران نوشته است: «مشخص نیست که چرا ایران پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا را که در سال ۱۹۵۵ در تهران امضا شد، به عنوان پایه این شکایت برگزید. ایرانی‌ها بعد از اینکه ابتدائا این تحریم‌های هسته‌ای علیه آنها اعمال شد، در تلاش برای توقف آن به این پیمان متوسل نشده بود».

 

هنوز دیوان دادگستری بین‌المللی تاریخی برای برگزاری جلسه دادگاه تعیین نکرده است.

 

بنا بر گزارش این رسانه آمریکایی، «اگرچه تصمیمات دیوان لازم الاجرا هستند، اما این نهاد قدرتی برای به اجرا گذاشتن تصمیماتش ندارد».

 

در بخش دیگری از گزارش «نیویورک تایمز» به اظهارات آقای ظریف مبنی بر توسل ایران به حاکمیت قانون به منظور مقابله با نقض تعهدات بین‌المللی از سوی آمریکا اشاره شده است.

 

وزیر خارجه ایران در توئیتر خود نوشته بود: «ایران در مواجهه با اهانت آمریکا به دیپلماسی و تعهدات قانونی، به حاکمیت قانون متعهد است. لازمست که با عادت نقض قوانین بین المللی توسط آمریکا مقابله شود».

 

نیویورک تایمز اما معتقد است: «از نظر کارشناسانی که متخصص در قوانین مربوط به تحریم‌ها هستند، استدلال و مبنای حقوقی شکایت ایران شاید ضعیف باشد و این ضعف تا حدی از آنچه که ایران تجاوزها و تخلفات نسبت به پیمان سال ۱۹۵۵ خوانده، نشات می‌گیرد».

 

«فرهاد علوی» مدیر یکی از شرکت‌های حقوقی مستقر در واشنگتن، به این رسانه ‌آمریکایی گفت: «این اقدام تا حد زیادی نمادین و برای مصارف داخلی به نظر می‌رسد. حتی اگر یک بیانیه در حمایت از ایران صادر شود که البته بعید به نظر می‌رسد، چنین بیانیه‌ای تاثیر خیلی محدودی روی واقعیت‌های میدانی خواهد داشت».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------