آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

اختلافات موجود بین کشورهای عربی خلیج فارس،طرح تشکیل ناتو عربی را با مشکل روبرو می کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ناتو عربی
مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه تاکید کرد: تشکیل ناتوی عربی با توجه به اختلافات موجود در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس امر ساده‌ای نیست.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با اینکه آمریکایی‌ها درصدد هستند با حضور کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین مصر و اردن، ناتوی عربی را به منظور مقابله با ایران در منطقه خاورمیانه تشکیل دهند، گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس هر کدام پیمان‌های نظامی جداگانه ای با آمریکا دارند و در این چارچوب همکاری‌هایی بین این کشورها و آمریکا وجود دارد.

 

وی ادامه داد: البته در مورد تشکیل ناتوی عربی هنوز از سوی مقامات رسمی آمریکا مبحثی مطرح نشده و آنچه که در این زمینه مطرح شده بیشتر موضوع رسانه‌ای است.

 

محبعلی با بیان اینکه تشکیل ائتلافی برای مهار و کنترل ایران در استراتژی امنیت آمریکا در سال 2017 قید شده و در لایحه اختیارات دفاعی وزارت دفاع این کشور برای سال 2019  نیز به این موضوع اشاره شده است،  اظهار کرد : در واقع آمریکا تلاش می‌کند که قدرت نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را به نوعی سازماندهی کند تا از این طریق بتواند ایران را نیز کنترل کند.

 

وی با بیان اینکه این موضوع عجیبی نیست که آمریکایی‌ها بخواهند با ائتلاف با کشورهای عربی و همچنین اروپایی و اسرائیل زمینه‌ای فراهم کنند که بتوانند ایران و روسیه را در منطقه مهار کنند، ادامه داد: اما همانطور که اشاره کردم آنچه که در این زمینه تاکنون مطرح شده بحث رسانه‌ای و شاید یک جنگ روانی است و هنوز مقامات رسمی آمریکا اعلام موضع در این زمینه نکرده‌اند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله بین قطر و عربستان اختلافات جدی وجود دارد و عمان نیز سیاستی متفاوت از کشورهایی چون عربستان و امارات در مورد ایران دنبال می‌کند، تصریح کرد: با توجه به این اختلافات تشکیل چنین اتحاد نظامی به این سادگی نیست. البته اگر بحران بین ایران و کشورهای عربی بیش از این تشدید شود امکان تشکیل چنین موضوعی دور از ذهن نیست.

 

محبعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سطح رقابت آمریکا در منطقه را می‌توان در سه سطح عنوان کرد، ادامه داد: سطح خردتر آن محاصره ایران و یا در واقع برخورد با ایران است که به این موضوع در استراتژی امنیت آمریکا نیز اشاره شده، سطح کلی‌تر آن مهار و کنترل روسیه در منطقه است و یک سطح بالاتر رقابت  این کشور با چین و روسیه است. آمریکایی‌ها در حوزه آسیای مرکزی، غربی و خاورمیانه به دنبال این هستند که اجازه ندهند که آبراه‌های دریایی و همچنین منابع انرژی در اختیار رقیبان‌شان قرار بگیرد و در راستای پیشبرد این رقابت‌ها دارای برنامه‌هایی هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------