آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

دعوای جدید کاخ سفید با اروپا بر سر تهران / فشار ترامپ برای قطع ارتباط سوئیفت با ایران



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,کاخ سفید
آکسیوس در گزارشی به قلم جاناتان سوان نوشت: هفته گذشته، در کاخ سفید، کنفرانسی با حضور کارشناسان و تحلیلگران ایران برگزار شد، یکی از مقامات ارشد دولتی گفت که دولت ترامپ درصدد است تا تحریم هایی علیه سرویس پیام رسانی مالی تحمیل کند. اما همچنین تصریح کردند که این اقدام به زودی می تواند به یک نزاع بزرگ بین دولت ترامپ و اروپا تبدیل شود.  

به گزارش انتخاب، در ادامه این گزارش آمده است: 

چرایی اهمیت موضوع: در حوزه تحریم های ایران، « سرویس پیام رسانی مالی» به سوئیفت ( انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین المللی) اشاره دارد که به عنوان محور اصلی نظام مالی جهانی،  پرداخت ها را در بین کشورهای جهان تسهیل می بخشد. بیش از 11 هزار بانک را در سرتاسر جهان به هم مرتبط می سازد.

 

 در سال 2012م. ارتباط بین سوئیفت با جمهوری اسلامی ایران به دلیل تشدید فشارهای آمریکا به اروپا قطع شد. اما پس از امضای توافق هسته ای در دولت اوباما؛ ارتباط ایران با سوئیفت مجددا وصل شد.

 

    مارک دووبیتز از جنگ طلبان ضد ایرانی که رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی است، در هفته گذشته گفت: « سوئیفت ستون فقرات سیستم مالی جهانی است. ایران بدون دسترسی به آن نمی تواند پول های خود را به سرتاسر جهان انتقال دهد و همچنین نمی تواند پرداختی های نفتی و وارداتی خود را انجام دهد و علاوه بر این تامین مالی فعالیت ایران را در خارج از کشور دشوار می سازد.»

 

 مارک دووبیتز افزود: « دولت ترامپ به نظر می رسد که متعهد شده تا با استفاده از تمام ابزارهای قدرت ملی، از بعد مالی و اقتصادی به ایران فشار وارد کند. همچنین دولت ترامپ سیگنال هایی به سوئیفت فرستاده تا از دسترسی بانک های ایران به این سیستم جلوگیری کند.

 

پشت صحنه: پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران در ماه می، اروپایی برای حفظ برجام تلاش گسترده ای انجام داده اند و برای جلب رضایت رهبران ایران تلاش می کنند تا به آن ها اطمینان خاطر دهند که بانک های ایرانی به شبکه سوئیفت دسترسی خواهد داشت.  

 

 یکی از منابع نزدیک به مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی به من گفت که آن ها درصددند در مقابل فشارهای آمریکا، از دسترسی و اتصال بانک های ایرانی به شبکه سوئیفت حمایت کنند.

 

 اما مقامات دولت ترامپ، سیگنال هایی ارسال کرده اند که اگر ایران همچنان متصل به سیستم مالی جهانی باشد ، مقامات سوئیفت با تحریم های آمریکا روبرو خواهند شد.

 

اقدام بعدی: سوئیفت توسط گروهی از مدیران از جمله مدیران اجرایی ارشد که مالک بزرگترین بانک های جهانی هستند اداره می شود. اما در ماه نوامبر هیئت مدیره سوئیفت در مورد تهدیدات ترامپ تصمیم می گیرند.

 

 دووبیتز به من گفت: « صرف نظر از دیدگاه رهبران سیاسی اروپا، سوئیفت ممکن است درصدد باشد تا یکپارچگی دستورکار پیام رسانی مالی خود را از فعالیت های مالی غیرقانونی بانک های ایرانی که با تحریم دولت ترامپ روبرو هست، حفظ کند.»

 

 اگر آن ها از دسترسی ایران به سوئیفت خودداری کنند، ترامپ مجبور خواهد شد که در یک اقدامی بی سابقه، مقامات اجرایی ارشد بانک های اصلی جهانی مانند سیتی و جی پی مورگان را مورد تحریم قرار دهد.

 

نکته پایانی: این مسئله هنوز به صورت گسترده مورد توجه قرار نگرفته است اما این می تواند به یکی از بزرگترین نزاع بین دولت ترامپ و اتحادیه اروپا تبدیل شود.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------