آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

اوج گیری تنش ها میان ایران و حیدر العبادی / آغوش باز بارزانی برای تهران / وساطت قطری ها بین ایران و گروه های سیاسی سنی



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ایران و حیدر العبادی
.کردها این روزها به ایران نزدیک شده اند که شاید پیامد همه پرسی در مورد جدایی باشد. از آن زمان، حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی درصدد گسترش روابط خود با تهران بوده است. از این رو، بارها بارزانی به استقبال سلیمانی رفت.

 الحیات چاپ لندن نوشت: سردار سلیمانی همزمان با زمینه سازی ها برای تشکیل ائتلاف بزرگ، به عراق آمده و به نجف رفت. پس از آن، سردار سلیمانی برای شرکت در سلسله دیدارهایی با رهبران کردی و سنی به اربیل رفت.

 

به گزارش انتخاب ، این روزنامه در ادامه آورده است: کردها این روزها به ایران نزدیک شده اند که شاید پیامد همه پرسی در مورد جدایی باشد. از آن زمان، حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی درصدد گسترش روابط خود با تهران  بوده است. از این رو، بارها بارزانی به استقبال سلیمانی رفت.

 

در همین رابطه، منابع اگاه، عمیق تر شدن رابطه بین بارزانی و تهران را به حادثه پیچیده ای که حدود یک ماه پیش اتفاق افتاد ارجاع می دهند، زمانی که مسئولان هواپیمایی عراق به هواپیمای حامل مسئولان ایرانی اجازه فرود ندادند و بارزانی به حل این مساله کمک کرد.

 

چنین اتفاقی، در صورت صحت، نشان دهنده تنش در روابط ایران با حیدر العبادی است. همانطور که برخی خبرگزاری های ایرانی و عراقی از کشیده شدن خط قرمزی در مقابل عبادی، برای رسیدن وی به دوره دوم ریاست، خبر دادند.

 

در مقابل، روند توسعه روابط بین تهران و نیروهای سنی عراقی، با وساطت قطر، شتاب گرفت. پیش از این، تهران مسئولان عراقی را وادار به عادی سازی روابط با خمیس خنجر کرده بود، که دیدارهایی را با فرماندهان حشد الشعبی در بغداد، برگزار نموده است. این در حالی است که اخیرا رهبر جریان فتح، هادی العامری، به استقبال او رفته و خبرهایی مبنی بر نزدیکی پیوستن خنجر به ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، شنیده می شود. نزدیکی خنجر به ایران، کمک زیادی به تشکیل ائتلاف سنی «محور ملی» کرد.

 

پیش از این، مثلث ائتلاف سنی محور ملی(خنجر، النجیفی و الکربولی) از نزدیکی زمان پیوستن به ائتلاف (صدر، عبادی، حکیم و علاوی) خبر داده بودند، اما پس از تماسهایی که مسئولان بلند پایه قطری با خنجر و النجیفی داشتند، مثلث مذکور از تصمیم خود برای پیوستن به ائتلاف بزرگتر، عقب نشینی کرد.

 

به گزارش این منابع آگاه، پیشنهادی که تهران به طرفهای کردی و سنی داد، مبتنی بر اعلام نکردن اشتراک این طرفها در ائتلاف بزرگ است، تا زمانی که مالکی، فتح و تعدادی از نمایندگان، اعلام کنند که از ائتلاف النصر دور شده اند. ورود این قوا به هر یک از ائتلافها، به معنای ترجیح یکی از ائتلافها و ضدیت با دیگری است.

 

در این میان، سلیمانی به رهبران شیعه حاضر در عراق ابلاغ کرده است که ایران تمایلی به ایجاد شکاف و جدایی جدی بین شیعیان، که موجب دوری صدر، حکیم و تمایل آنها به سمت معارضان می شود، ندارد. به نظر می رسد تلاش کنونی ایران با هدف بازگشت به طرح «5+2» صورت می گیرد که براساس آن، تشکلهای شیعه برای انتخاب نخست وزیر، وارد مشارکت با ائتلاف کردی و سنی می شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------