آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نخست‌وزیر انگلیس: به زودی با نخست‌وزیر نتانیاهو گفت‌وگو خواهم کرد / پاسخ رئیسی به تماس تلفنی امیر قطر

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس به نمایندگان مجلس عوام گفت: به زودی با نخست‌وزیر نتانیاهو گفت‌وگو خواهم کرد تا هم‌بستگی‌مان با اسراییل در مواجهه با این حمله را اعلام کنم و…

وکلای ایران: آمریکا توجیهی در اعمال تحریم ها ندارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,
در سومین روز از دادگاه شکایت ایران از اعمال مجدد تحریم های آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند، وکلای ایرانی واشنگتن را در توجیه ادعاهای خود منزوی دانسته و بر نیت مخرب دولتمردان آمریکایی علیه اقتصاد و مردم ایران تاکید کردند.

 به گزارش ایرنا، در سومین جلسه استماع شفاهی، پروفسور آلن پله وکیل فرانسوی هیأت ایرانی به توضیح مبانی حقوقی شکایت ایران و رد اشکالات هیأت آمریکایی در مورد استناد به پیمان مودت سال 1955پرداخت.

 

پله ضمن آنکه توجیهات آمریکا برای تحریم های ضد ایرانی را غیرقابل قبول خواند، با رجوع به برخی مفاد عهدنامه وسوابق قضایی مشابه در کشورهای دیگر تاکید کرد که چون اختلاف طرفین از طریق دیپلماسی حل و فصل نشده طبق عهدنامه مودت به دیوان دادگستری بین المللی رجوع شده است.

 

وی توجیه آمریکا برای اعمال تحریم ها برای حفاظت از امنیت ملی خود را فاقد مبنای قانونی خواند و با اشاره به مناقشات گذشته، نیروهای نظامی و شبه نظامی را تنها منشا تهدید امنیت ملی کشورها دانست. به گفته وی در این پرونده نیازی به از سرگیری تحریم ها برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا وجود ندارد.

 

وکیل ایران با ذکر سخنان اوباما که برجام را تامین کننده منافع امنیت ملی آمریکا خوانده بود، گزارش های آژانس را یادآور شد که پایبندی ایران به تعهدات برجامی را 12بار تکرار کرده است. پروفسور پله به این نکته اشاره کرد که تا 8 مه نیز آمریکا امنیتش را با پایبندی ایران به این تعهدات تامین شده قلمداد می کرد و تا آن زمان اعمال مجدد تحریم ها را برای حفاظت از امنیت ملی خود ضروری نمی دید.

پس از پله، ساموئل وردزورث وکیل انگلیسی ایران نیز در پاسخ به ادعاهای آمریکا گفت: پیمان مودت حافظ منافع اتباع و شرکت های ایرانی است. وی بار دیگر تاکید کرد که مقام های آمریکایی و از جمله مقام های ارشد آن کشور از تاثیر فلج کننده تحریم های جاری و آتی این کشور علیه ایران ابراز خوشحالی کرده بودند. وی گفت که آمریکا ناتوان از ارائه دلیلی محکم برای از سرگیری تحریم ها بوده و در توجیه نیاز به اعمال آنها در انزوا به سر می برد.

 

وی در رد ادعای آمریکائیها که مسائل داخلی و نه فشار تحریم ها را دلیل اوضاع اقتصادی کنونی ایران می دانستند به خروج شرکت های خارجی از ایران در پی اعلام از سرگیری تحریم ها و اعمال آنها اشاره کرد و اظهارات مقامهای آمریکایی در تاثیر تحریم های جدید بر 'اقتصاد شکننده' ایران را شاهدی دیگر بر گفته خود دانست.

 

وی سخنان اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری در مجلس را شاهد آورد که گفته بود مشکلات کنونی با تحریم های آمریکا آغاز شد.

وی در رد ادعای طرف آمریکایی که اعلام کرده بود شرکت های ایرانی می توانند تحت شرایطی جدید مجوز خرید هواپیما و قطعات آن را دریافت کنند، به نامه نگاری یکی از شرکت های سازنده هواپیما با طرف ایرانی خود اشاره کرد که از ارائه کوچکترین کمک فنی پس از خروج آمریکا از برجام و عدم تمدید مجوزهای اوفک ابراز ناتوانی کرده بود.

 

پروفسور توونن وکیل فرانسوی هیأت ایرانی نیز در ادامه حق حاکمیتی ادعایی آمریکا برای اعمال تحریم ها بر اساس عهدنامه مودت را رد کرد و گفت که در این عهدنامه چنین حقی برای آمریکا در نظر گرفته نشده است.

 

در خاتمه محسن محبی رئیس هیأت ایرانی بیانیه پایانی هیأت ایرانی را قرائت کرد. وی گفت که نقض عهدنامه مودت به زیان مردم ایران و کاهش ارزش ریال ناشی از این اقدام است. نماینده ایران گفت: وقت برای ایران تنگ است چرا که فشارهای اقتصادی رو به افزایش بوده و دور دوم تحریم ها در پیش است.

 

محبی از دادگاه خواست تا دستور موقت تعلیق تحریم های آمریکا و خودداری از اعمال تحریم های دیگر را در کنار صدور دوباره مجوز خرید قطعات و هواپیما صادر نموده و آمریکا از تکرار چنین اقداماتی خودداری نماید.

 

وی همچنین اتهامات جنیفر نیوستد رئیس هیأت آمریکایی را که ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود رد کرد و گفت که با وجود خروج آمریکا از برجام، ایران هنوز تغییری در وضعیت خود نداده است.

 

به گزارش ایرنا، فردا دومین جلسه دور دوم استماع شفاهی و آخرین جلسه دیوان دادگستری بین المللی برای بررسی شکایت ایران از آمریکا برگزار می شود. دیروز (سه شنبه) دومین روز دور نخست استماع شفاهی برگزار شد و هیأت آمریکایی اتهام های هسته ای و موشکی واشنگتن علیه ایران را تکرار و خروج این کشور از برجام و از سرگیری تحریم ها را توجیه کرد.

رئیس هیأت آمریکایی علاوه بر آنکه صلاحیت دیوان را برای بررسی شکایت ایران برمبنای عهدنامه مودت 1955 زیر سوال برد، ضرورت صدور دستور موقت درخواستی از جانب ایران را نیز رد کرد.

 

پریروز (دوشنبه) هیأت ایرانی از زوایای گوناگون سیاسی، اقتصادی و حقوقی به طرح دعوی پرداخت و آمریکا را متهم کرد که با بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی خود نه تنها عهدنامه مودت دوجانبه سال 1955 را نقض کرده، بلکه کمر بسته تا اقتصاد این کشور را نابود و میلیون ها ایرانی را با مشکلات و بیکاری مواجه سازد.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه 25 تیر اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل 'نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955' شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.

 

دیوان بین المللی دادگستری 15 قاضی بنام و مجرب دارد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت به طور مشترک و برای مدت 9 سال انتخاب می‌کنند. احکام دیوان لازم الاجرا بوده و به گفته علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند، شورای امنیت ضمانت اجرایی رای آتی را فراهم می سازد مگر آنکه این اقدام با وتوی آمریکا مواجه شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------