آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

استراو: آمریکا در سیاست تحریم ایران اشتباه محاسباتی کرده است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , استراو
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس اظهار داشت: آمریکا با خروج از برجام و ازسرگیری تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، دچار اشتباه محاسباتی و انزوا شده است. 

« جک استراو » روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در لندن گفت: آن‌ها (آمریکا) این‌طور محاسبه کردند که از طریق اعمال فشار می‌توانند سایر کشورها را با خود علیه ایران همراه کنند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و بعید می‌دانم که چنین شود.

 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه امسال به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران با گروه پنج به‌علاوه یک که در سال 2015 (1394) به امضا رسید، خارج شد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 15 مردادماه فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد. بااین‌حال سایر اعضای برجام ضمن مخالفت با تصمیم آمریکا اعلام کردند که در برجام باقی می‌مانند.

 

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس گفت: اکنون شاهد این هستیم که اروپایی‌ها به همراه انگلیس مصمم هستند تا در مقابل فشار آمریکا مقاومت کنند.

 

وی پیش‌بینی کرد: 'این حرکت با اقبال مواجه خواهد شد و تأثیر تحریم‌ها در قیاس با آنچه مدنظر واشنگتن بود، کمتر خواهد شد.'

 

استراو همچنین پنجشنبه گذشته در حاشیه همایش اقتصادی درباره تحولات تجاری انگلیس و ایران گفته بود: تحریم‌های فعلی آمریکا نه سخت‌ترین تحریم‌ها، بلکه جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود.

 

وی در همایش «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاری انگلیس و ایران» که با حضور یکصد فعال در حوزه اقتصادی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران در سفارت ایران برگزار شد، افزود: دوره‌هایی از تاریخ بوده که انگلیس راهی جدا از آمریکا انتخاب کرده، اما این (راه جدای انگلیس در موضوع برجام) یکی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود.' این دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی با اشاره به حمایت لندن از توافق با ایران ابراز اطمینان کرد که موضع فعلی این کشور ادامه خواهد یافت و افزود: اگرچه تحت‌فشار هستیم اما 'آمریکا باید این موضوع را هضم کند.'

 

استراو با اشاره بر انتقام‌جویانه بودن تحریم‌ها تأکید کرد که اکنون اراده‌ای از طرف بقیه دنیا وجود دارد که نمی‌گذارد تحریم‌ها مطابق میل آمریکا انجام شود. 'این بار اجماع جهانی وجود ندارد و حتی جامعه جهانی مایل است که به آمریکا نشان دهد این‌گونه تحریم‌های یک‌جانبه برای آمریکا هزینه خواهد داشت. '

 

وزیر خارجه اسبق انگلیس ضمن تأکید بر اهمیت ابزارهای مالی اروپا گفت که مهم‌تر از آن، این است که بتوان مقامات واشنگتن را قانع کرد که پشت کردن به معاهدات بین‌المللی که بعد از جنگ جهانی دوم عامل ثبات جهان بوده‌اند، یک اشتباه خطرناک برای خود آمریکایی‌هاست، همان‌طور که برای باقی دنیا هم هست.

 

اتحادیه اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام، مخالفت خود را با اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج یک‌جانبه از برجام اعلام و بر حفظ آن تلاش می‌کنند.

 

اتحادیه اروپا اعلام کرده است 'قوانین مسدودسازی'‌ خود را برای حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران اجرا می‌کند تا از این شرکت‌ها در برابر آن بخش از تحریم‌های آمریکا که شرکت‌های خارجی‌ را تهدید می‌کند، محافظت کند.

 

کشورهای عضو برجام همچنین به دنبال ایجاد سازوکار ارتباط مالی ویژه با ایران در زمان اعمال تحریم‌های آمریکا از 13 آبان هستند.

 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته اظهار داشت: طرح کانال پرداخت مالی مستقیم با ایران طی هفته‌های آینده اجرایی می‌شود. وی تصریح کرد: ما مایل هستیم ایران بداند که نه‌تنها یک کشور خاورمیانه بلکه برای مثال کشوری است که مرزهای طولانی با افغانستان و همچنین کشوری است که منافع زیادی با کشورهای اروپایی و آسیایی دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------